Tréning vagy e-learning?
A menedzsment témájú e-learning tananyagok legnagyobb kihívása, hogy miként lehet a hagyomá-nyosan személyes interakciókra épülő vezetőképzést digitális, ember-gép típusú interakcióra leképez-ni. A legtöbben úgy gondolkoznak, hogy a vezetésfejlesztés horizontja nem tágítható e-learning-szerű megoldásokkal, mert azok pont a lényeget: a tapasztalatszerzést, és az arra épülő „face-to-face” kon-zultációt nem képesek kiváltani.
Az IQ ConsultinG e-learning műhelye ezeknek a dilemmáknak a feloldhatóságát tesztelte. Hamar ki-derült, hogy a siker érdekében szakítani kell az elektronikus oktatást hagyományosan jellemző e-book-szerű „kérdezz-felelek” szemlélettel. Közel másfél éves kutató-fejlesztő munka eredményeként megszületett a me-Learning™ vezetésfejlesztő tananyagsorozat, illetve az annak működését megala-pozó szabadalom, az ALEAS™ (Adaptive Learning Systems) intelligens értékelő mechanizmus. A speciális tartalomfejlesztésben közreműködő tanácsadók, egyetemi oktatók és informatikai szakembe-rek olyan rendszert alkottak, amely egyszerre:
• Interaktív – A felhasználót folyamatosan cselekvésre – vezetői döntések meghozatalára – készteti,
• Gyakorlatorientált – Nem adott tartalmak elsajátítását teszteli, hanem komplex vezetés-szervezési problémák megoldásának rutinját,
• Személyre szabott – Nem generálisan érvényes megoldások bemutatására törekszik, hanem a személyes fejlődést megalapozó, egyéni visszacsatolások megfogalmazására,
• Helyzetfüggő – Az adott szituáció szervezeti, szakmai és gazdasági aspektusainak figyelem-bevételére ösztönöz, így mindig az aktuális helyzetnek leginkább megfelelő döntési kombiná-ciókat értékeli, figyelembe véve a szükséges kompromisszumok felvállalásának szükséges-ségét is,
• Releváns – Az üzleti eredményességet megalapozó készségeket fejleszt, korszerű vezetési ismereteket közvetítve.
A me-Learning egyedülálló vállalkozás. Célja, hogy olyan területeket integráljon az elektronikus tanu-lási mezőkbe, amelyek komplexitásuk miatt eddig kívül estek a tananyagkészítés rutinjain. Az IQ ConsultinG metodológiai szabadalmainak köszönhetően most már összetett vezetés- és szervezetfej-lesztési kurzusok is indíthatók a SCORM-szabvány alapú e-learning rendszerekben.
Mi jellemző a legjobb tananyagokra?
A me-Learning tananyag-sorozat magas színvonalú, kreatív és ösztönző fejlesztési lehetőséget kínál a következő kulcsfogalmak köré szerveződve:
• Menedzsment – A me-Learning elektronikus tananyag sorozat vezetés-szervezési témákat dolgoz fel. Újszerű megközelítéssel, a gyakorlatban bizonyított rutinok interaktív leképezésé-vel a vezetői munka eredményességének fokozásához nyújt színvonalas támogatást.
• Vizsga helyett megmérettetés – A vezetés nem olyan „tantárgy”, amely tankönyvből elsajá-títható. A felhasználók teljesítményét ezért a rendszer nem vizsgával minősíti. A megmérette-tés lényege az adott menedzsment témát feldolgozó eseményfolyamban való aktív részvétel minősége. A vezetői készségek tesztelése.
• Szimuláció – A felhasználók komplex, nehezen számszerűsíthető vezetés-szervezési prob-lémákat oldanak meg, miközben fogy az idő és szűkösek a rendelkezésre álló erőforrások. Akárcsak a vállalati világban. A fejlesztők valós üzleti környezetet szimuláltak, melynek virtualitása biztosítja a vezetés ok-okozati összefüggésrendszereiben való jártasság megszer-zését.
• Döntési rutin – A vezetőt személyes döntései és annak következményei minősítik. A felhasz-nálók nem tesztkérdésekre válaszolnak, hanem az alaptörténet szereplőjeként döntéseket hoznak. Vagyis aktívan alakítják a rájuk bízott szervezet sorsát. Vezetnek.
• Személyes hangvétel – A 2004-ben szabadalmazott ALEAS metodikát alkalmazva a fel-használók saját, személyes vezetési stílusuknak és gyakorlatuknak megfelelő visszacsatolá-sokat kapnak. Nincs két egyforma vezető. Miért is lenne két egyforma fejlődési út?
• Eredmény-orientáció – A tananyag sikeres teljesítése nem osztályzatokban mérhető. Az eredményességet az alaptörténet-folyamhoz kapcsolt mutatószámok változásának iránya jel-zi. Haszon, költségek, csapatmunka-intenzitás, motiváció, és természetesen az idő. Több di-menziós értékelő rendszerek annak érdekében, hogy a döntési optimum a szakmai mellett költségvetési és szervezetfejlesztési szempontokat is kielégítsen.
• Elmélet és gyakorlat szinergiája – A tananyagokban szimulált valamennyi esemény valós helyzeteken alapul. Szervezetfejlesztési és üzletviteli tanácsadók tapasztalatain. Ezt a gyakor-latorientációt kapcsolja össze a me-Learning az adott témákat leíró magas-szintű elméleti is-meretekkel, melyek összeállításához az IQ ConsultinG vezető nemzetközi üzleti iskolákkal szövetkezett. Az előtérben konkrét szituációk és a felhasználó azzal összefüggő döntései áll-nak. Ha a segítségre lenne szükség, a szakirodalom bármikor – akár kulcsszavak alapján tör-ténő intelligens kereséssel – elérhető.
Murányi András, a me-Learning tartalmakat fejlesztő ALEAS International Research Lab vezetője sze-rint a mikroszimulációkra épülő intelligens tananyagok új lendületet adhatnak az utóbbi időben kissé unalmassá vált e-learning piacnak: „Jelenleg osztrák, német és olasz partnerekkel készítjük elő a me-Learning európai szintű megjelenését. A kiemelt érdeklődés nagy üzleti sikert vetít előre. Az a tény pedig, hogy a múlt év őszétől az Európai Unió egy Leonardo projekt keretében támogatja további fej-lesztéseinket, szabadalmunk szakmai jelentőségét minősíti.”
Vécsey Zsadány
IQ ConsultinG /
Ismerje meg a me-Learning sorozat első tagját, a „VáltozásMenedzsment” tananyagot!
(link: