Gazdaság

Politikai parkolópályák

Szoros családi és politikai kapcsolatok fedezhetők fel a legnagyobb díjbevételű fővárosi parkolási cég tulajdonosai között.

A Centrum Parkoló Rendszer (CPR) Kft. magáncég, miközben fő konkurensei nem azok: a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (FKPT) és a Budapesti Önkormányzati Parkolási (BÖP) Kft. önkormányzati tulajdonban vannak. E három társaság együtt tavaly összesen 4,45 milliárd forint bevételt ért el, közel 49 ezer fizető parkolóhelyről szedve a díjat.


Politikai parkolópályák 1

A CPR Kft. – a cégbírósági adatok szerint – elsősorban Kupper András érdekeltségi körébe tartozik, aki (mint azt a cégnél is megerősítették) nagybátyja a fővárosi Fidesz-MKDSZ frakció azonos nevű vezetőjének. Az idősebb Kupper András ez év november 10-én kivásárolta tulajdonostársainak zömét, és immár 75 százalék feletti részesedést mondhat magáénak – a CPR-hez hasonló nevű és abban közvetlen befolyással bíró – Centrum Parkoló Szolgáltató és Kereskedelmi (CPSZK) Kft.-ben, azaz meghatározó befolyással bír Budapest legnagyobb parkolóhely-üzemeltető cégében.

A nagyapa, az 1956-ban a Csepel Művek körüli harcokban elesett Kupper Béla fiai közül Kupper V. Béla 1990 márciusáig Horn Gyula kabinetfőnöke volt a külügyminisztériumban, 1995 és 1998 között pedig a Bizományi Áruház Vállalat (BÁV Rt.) elnöki tisztét is betöltötte. A kilencvenes évek eleje óta egyik cége, az Úriban, a Boldogságtanyára bejegyzett Petrolex Kft. révén a kenőolaj-kereskedelemben is érdekelt, ugyanez a cég ráadásul 1994 és 1997 között a CPSZK Kft.-ben is tulajdonos volt.

A Centrum Kft.-ben most novemberig jelentős tulajdonos volt Szöllősy Tamás cége, a Body Guard Kft. is, ez a vállalkozás 2002 májusában, közvetlenül a kormányváltás előtt kötött szerződést a Magyar Postával speciális támadásjelzők szállítására. Az egyezséget a Posta utóbb a Fidesz kormányzása idején tető alá hozott előnytelen szerződések közé sorolta, és ugyanabban az évben, novemberben felbontotta.


Politikai parkolópályák 2

A fővárosi tulajdonú FKPT 2001-ben tíz évre ítélte oda a Centrumnak 32 ezer parkolóhely üzemeltetésének jogát, s a cég parkolók üzemeltetéséből származó bevétele tavaly már 2,86 milliárd forint volt. A szerződéskötés természetesen pályázat nyomán történt, ennek ellenére nem tudni pontosan az üzlet feltételeit, s a cég képviselői sem szívesen állnak nyilvánosság elé a részletekkel. Tulik Ágnes, a kft. sajtószóvivője annyit árult el, hogy tavaly 800 parkoló automatát üzemeltettek. Ezen túlmenően már csak arról tájékoztatta lapunkat, hogy nem adnak ki céges adatokat.

A non-profit önkormányzati cégek (FKPT, BÖP) átláthatóbban működnek. Nem titok például, hogy ezek a díjbevételek feléből gazdálkodhatnak, csupán a másik fele illeti a közterület tulajdonosait: a kerületi önkormányzatokat és a fővárost. (A Centrum egyébiránt perben is áll a fővárossal, mert jogelődje, a Pertolex Kft. egy 1995-ös, fővárossal kötött megegyezés ellenére nem kapta meg 1300 parkolóhely üzemeltetési jogát.) A tervezett parkolási változások fényében a nem kellően átlátható működés, s a növekvő parkolási bevételek elszámolásának kérdése különös hangsúlyt kap. A jelenleg elfogadásra váró, a hírek szerint a parkolási cégek által szorgalmazott, új koncepció szerint 10 év távlatában elvben egész Budapestre (!) kiterjeszthető lesz a fizető parkolás. Politikailag még kényesebb a jövőre a közgyűlés elé kerülő javaslatnak azon része, amely szerint a saját lakásuk előtt parkolóknak is fizetniük kellene a közterület használatáért. Ennek a kérelemre adható „lakossági várakozási engedélynek” a havi ára 10 órányi parkolási díjjal lenne egyenlő, s így – díjzónától függően – 2 ezer és 8 ezer forint közé esne.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik