Gazdaság

Kábelbarátok

Egyre több a korábbi monopolcégek telefonszolgáltatását kiváltó megoldás, de az elpártolók aránya még nem kényszerítette ki az igazi versenyt.

Új építésű családi házába „magától értetődően” telefonvonalat is rendelt a helyi szolgáltatótól a főváros környékére kiköltöző házaspár. Elsősorban internetezéshez használták volna a vonalat, de a telefonos cégnél hetekbe telt, mire a bekötési lehetőségeket elkezdték felmérni, ráadásul problémás ügyfélnek is minősültek, mert a telefonkábelt nem a levegőben, hanem a föld alatt szerették volna elvezettetni. A helyi kábeltévé szolgáltató viszont gyorsabban reagált, föld alatt vezette a kábelét, és a tévécsatornák mellett szélessávú internetet is kínált. Hőseink az internet kapcsán jöttek rá, hogy házukba teljesen felesleges két, hasonló szolgáltatást nyújtó vezetéket lefektetni. Lemondtak arról, hogy a nappalijukban ott legyen a vezetékes telefon, de a technológiai fejlődés tudtukon kívül igazolja döntésüket: a nagy kábeltévés cégek ugyanis telefonálást is kezdenek kínálni.


Kábelbarátok 1

VERSENYZŐ INFRASTRUKTÚRÁK. Az első céges fecske, amely – néhány ezer budapesti háztartásba korábban internetezés céljából behúzott – hálózatán 2002-ben indított telefonszolgáltatást, a TvNetwork Rt. volt, a piacot azonban igazán a nagy szereplők belépése bolygathatja meg. A napokban bevezette e szolgáltatást a legnagyobb előfizetői körrel rendelkező UPC Magyarország Kft., és várhatóan nem fog sokat késlekedni a szintén meghatározó méretű FiberNet Rt. vagy a MatávkábelTV Kft. sem.

Egy háztartásba ma általában kétféle távközlési vezeték, a kábeltévé és a telefon vezethet, és többnyire három szolgáltatásért fizetnek az ügyfelek: a tévézésért, a telefonálásért és az internetezésért. Azok a kábelesek, amelyek fejlett hálózattal rendelkeznek, hamarosan mindenhol mind a hármat elérhetővé teszik. A telefonos cégek kínálatából a tévézés még hiányzik, a szélessávú internetkapcsolatok terjedésével azonban ennek sem lesz gátja. Így verseny indul a két infrastruktúra között, amelyet a fenti példában a kábeles cég a szolgáltatás jobb minőségével nyert meg.

A verseny egyelőre nem lehet országos, hiszen a kábelesek a lakosságot kevésbé fedik le hálózataikkal, és ezek közül nem mindegyik alkalmas telefonálásra. A nagy szereplők beindulása azonban – a mobiltelefonok után – újabb fejtörést okozhat a korábban monopolhelyzetben lévő telefontársaságoknak. „Arra számítunk, hogy a kábeltévés szolgáltatásunkra egyébként is előfizető ügyfeleink a vezetékes telefonjaikat is a mi hálózatunkhoz kapcsolják, hiszen olcsóbbak vagyunk a telefoncégeknél” – mondja Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója. A társaság havi bruttó 2500 forint alapdíjért kínálja a telefonálást, az ügyfélnek pedig ez azért is csábító lehet, mert csak ki kell húznia a falból a telefonkészülék dugóját és azt a UPC-től ingyen kapott átalakítóba dugva máris bárkit felhívhat. Ráadásul, ha a kábeltévé mellett internetes előfizető is, akkor féláron jut hozzá a lehetőséghez. Ehhez jön még, hogy két UPC telefon-előfizető egymás között korlátlanul és ingyenesen beszélgethet. A UPC már indulásakor sem rejtette véka alá, hogy a nagyarányú hálózatépítés célja végső soron a három szolgáltatás (tévé, internet és telefon) együttes kínálata. „A hálózathoz kapcsolódó háztartások számának növelése mellett a számukra nyújtott szolgáltatások kiterjesztése a bevétel növekedésének fő forrása” – utal a kábelesek üzleti érdekére Szűcs László.

A Tele2 és a UPC telefonszolgáltatásának főbb különbségei

Tele2
• Matáv telefonvonalat használ, az előfizetőnek ezt meg kell tartania.
• Helyi hívásra egyelőre nem használható.
• Hívásonként egy négyjegyű számot tárcsázva használható.
• Két csekken fizet az ügyfél, a havidíjat és a helyi hívások díjait a Matávnak, az alternatív hívások díjait a Tele2-nek.
• A Matáv szolgáltatási területén, az ország nagy részén elérhető.
• Nincs havidíj (illetve marad a Matáv havidíja).

UPC
• Saját kábelen szolgáltat, az előfizetőnek nincs szüksége hagyományos telefonvonalra.
• Helyi hívásra is használható, két UPC előfizető között ingyenesen.
• Nincs előhívó szám, az ügyfél kaphat egyedi UPC telefonszámot, vagy (számhordozással) átviheti régi, hagyományos számát is.
• Egy csekken fizet az ügyfél, akkor is, ha a UPC kábeltévés és internetes előfizetője is egyben.
E• gyelőre csak bizonyos budapesti kerületekben érhető el.
• Havi bruttó 2500 forintos díja van, ami a UPC szolgált-atások „halmozásával” csökken.

LASSÚ TERJEDÉS. A UPC hálózata országszerte jelenleg egymillió háztartáshoz tudna kapcsolódni, a tényleges előfizetők száma viszont 700 ezer körül van (egy-egy lépcsőházban például nem minden lakó vezetteti be a kábelt). Közülük az elmúlt néhány évben eddig mintegy 50 ezret sikerült szélessávú internet előfizetésre is megnyerni, tehát körülbelül 650 ezren továbbra is csak tévés ügyfelei a cégnek. Az egymillió potenciális háztartás közül jelenleg 300 ezer budapestinek tudnak telefont kínálni, ebben a körben tehát olyanok is vannak, akik tévére és internetre sem fizettek eddig elő.

A társaságok és a hálózatok versenyében a telefonálás percdíja is döntő, a UPC induló árszabása egészen hasonló a – lakossági piacon első igazi alternatív cégként néhány hónapja indult – Tele2-éhez. A két alternatív megoldás alapjaiban különbözik: a UPC saját hálózatának előnyeit igyekszik kihasználni, a Tele2-nek pedig nincs ilyen, csupán rákapcsolódik a legnagyobb vezetékes szolgáltató, a Matáv hálózatára. A Tele2 egyelőre nem hozza nyilvánosságra, hogy indulása óta hány előfizetőt csábított el a Matávtól. Laczkó Tóth Gergely ügyvezető igazgató lapunknak korábban úgy fogalmazott, az elpártolók száma „őszre már elérheti azt a határt, ami a Matávnak komolyabb bevételkiesést okoz, és ezért árai csökkentésére készteti”. A Matáv ugyanis eddig nem vette fel a kesztyűt, és alapvetően nem nyúlt hozzá díjszabásához. A UPC és a többi kábeles cég indulása most ezt a folyamatot gyorsíthatja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik