Gazdaság

Egyre öregebb kontinens



Egyre öregebb kontinens 1
MARJÁN ATTILA, közgazdász, a magyar EU-biztos kabinetjének gazdasági kérdésekért felelős tagja

Manapság már mindenki által elfogadott tény: az Európai Unió egy ketyegő nyugdíjbombán ül. A demográfiai adatok egyértelműen mutatják, hogy a jelenlegi európai nyugdíjrendszerek fenntarthatatlanok. Az ellátásra szorulók aránya rohamosan nő, ráadásul e kör tagjai egyre idősebbek. Ennek több oka is van. A világháború utáni baby-boom generáció mostanság kerül nyugdíjas korba, az európai szaporulat is meredeken csökkenő tendenciát mutat, és a várható életkor is mindinkább kitolódik az egyre korszerűbb egészségügyi ellátásnak köszönhetően. Az eltartottak aránya az unióban az évszázad közepére megduplázódik: míg jelenleg egy nyugdíjasra négy dolgozó jut, 2050-ben már csak kettő.

Ha a tagállamok nem reformálják meg radikálisan jóléti ellátórendszerüket, a népesség rohamos öregedése katasztrófával fenyegeti az európai államháztartásokat. A folyamat GDP-arányosan 3-7 százalékponttal növeli meg 2050-re a közkiadásokat, aminek az oroszlánrészét a nyugdíjak emelkedése teszi majd ki a 2010-től kezdődő időszakban. A legdrasztikusabb hatással Spanyolországban és Görögországban számolnak, ahol ez a növekedés 8, illetve 13 százalékpontos lesz. Ráadásul az európai döntéshozók helyzetét tovább bonyolítja a Stabilitási és Növekedési Paktum, amely a közös pénz biztonsága érdekében a GDP 3 százalékában maximálja a tagállamok államháztartási hiányát, korlátot szabva ezzel a nyugdíjrendszerek eladósodásának is.

ÁLLAMI PILLÉRRE TÁMASZKODVA. A probléma gyökere, hogy a tagállami nyugdíjrendszerek ma döntően az állami nyugdíjon alapulnak, aminek a lényege, hogy a munkában lévők hozzájárulásaiból finanszírozzák az aktuális kifizetéseket. A jelenlegi tagállamok közül kizárólag Nagy-Britanniában és Hollandiában mondható kellően fejlettnek a magánnyugdíj-szegmens. Olyannyira, hogy a brit nyugdíjalapok már régóta szívesen fektetnek részvényekbe is, és a hollandok is kezdenek elpártolni a biztosabbnak tartott kötvényektől. E két ország a magánnyugdíj-pénztárak befektetéseinek további EU-szintű liberalizálását sürgeti, de az ezredfordulós tőzsdei buborék kipukkanása sokakat óvatosságra int.

Magyarország – kihasználva a későn jövők előnyét – európai összehasonlításban is fejlett, piaci alapú nyugdíjrendszert hozott létre. Az állami nyugdíjrendszer finanszírozása, a népesség öregedése és fogyása azonban nálunk sem lebecsülendő probléma. A foglalkoztatási arány már a 15 és 64 év közötti korosztályt tekintve sem ad okot túlzott elégedettségre, az 55 és 64 év közöttiek körében pedig különösen alacsony, mindössze az EU-átlag fele.

VESZÉLYBEN A LISSZABONI CÉL. Az unió vezetői tudják, hogy ha meghatározó súlyú tagállamai nem tesznek radikális reformlépéseket, akkor a lisszaboni cél – vagyis hogy Európa a világ legversenyképesebb régiójává váljon – teljesen reménytelen vállalkozás. Németország például hiába kezdte el már 2001-ben Európa legrégebbi nyugdíjrendszere, a 130 éve még Bismarck által létrehozott német szisztéma megreformálását, a demográfiai előrejelzések olyan drámaiak – 2050-re a 80 éven felüliek aránya például a jelenlegi 4-ről 12 százalékra emelkedik -, hogy ezek a lépések aligha elegendőek. Ami Franciaországot vagy például Ausztriát illeti, a nyugdíjreform mindkét helyen elementáris erejű társadalmi ellenkezést váltott ki az év elején. A hagyományos nyugdíjrendszerek fenntarthatóságát azonban az adott demográfiai trendek mellett csakis a hozzájárulások növelésével, a nyugdíjak csökkentésével, vagy a nyugdíjkorhatár kitolásával lehet megoldani. Lehetetlen tehát egyszerű és népszerű megoldást találni.

Az európai gazdasági reformelképzelések kulcsszavai ma – a növekedés és stabilitás mellett – alapvetően az angolszász eszköztárból származnak: versenyképesség, rugalmasabb munkaerőpiac és liberalizáció. A lisszaboni stratégia például azt irányozza elő, hogy az 55 és 64 év közötti korosztályban 2010-re 50 százalékkal kell növelni a foglalkoztatottságot, mivel ha Európa nem lép, az öregedés a növekedést is visszafogja, méghozzá évente mintegy fél százalékponttal.

Sokan úgy vélik, hogy az Európai Unió túl sok lovat akar megülni egyszerre: a szociális biztonság és szolidaritás, egyúttal a versenyképesség növelése, az Egyesült Államok lekörözése és az egyensúly fenntartása nehezen összeegyeztethető feladatok. Vannak, akik még ennél is tovább mennek. Szerintük az európai szociális modell napjai meg vannak számlálva.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik