Gazdaság

Felszállóban

Erősödő versenyben lép piacra a volt Malév-menedzserek által alapított Wizz Air diszkont légitársaság.

Sokszor előfordul, hogy a munkatársak németül vagy oroszul beszélnek egymással a Wizz Air Hungary diszkont légitársaságnál, angolul viszont mindenkinek tudnia kell. A cég gárdája ugyanis nemzetközi, a menedzsment például a magyar csúcsvezetők mellett angol, német és lengyel szakemberekből áll. A pilóták csapata még vegyesebb: belga, holland, norvég és ausztrál tagjai is vannak.


Felszállóban 1

A Malév korábbi menedzserei – köztük Váradi József volt vezérigazgató – által életre hívott társaság a kezdetek óta jócskán kibővült. Tavaly június 10-én hatan alapították meg a Swing Menedzsment Tanácsadó Kft.-t (Figyelő, 2003/46. szám), amely létrehozta a Londonban bejegyzett Wizz Air Ltd.-t. Utóbbi kockázati tőkét bevonva két leányvállalatot hozott létre, egy lengyelt (Wizz Air Polska) és egy magyart (Wizz Air Hungary), miután ezt a két országot találták a legígéretesebbnek Közép- és Kelet-Európában, ahol meg akarták valósítani a diszkont légitársaság modelljét. A Wizz Air május 19-én száll fel először Katowicéből, 6 várossal teremtve összeköttetést; jegyfoglalás március 30-a óta lehetséges. Már szerződtek a gdanski repülőtérrel is, továbbiakkal tárgyalnak, s a célállomások száma Katowicéből mára 11-re nőtt. A Wizz Air Budapestről június 24-én indítja első járatát, jegyet ettől a héttől kezdve lehet foglalni 7 európai városba (lásd az ábrát) 990 forintos bevezető áron. Mindez azonban csak a kezdet, heteken belül újabb járatokat indítanak. Erre akkor lesz módjuk, amikor a meglévő 3 darab Airbus 320-as mellé júniusban további 3 érkezik Budapestre.

Külsőségek  

Meglehetősen szokatlan színre, lilára festette gépeit a Wizz Air; a szín állítólag a valóságban sokkal jobban mutat, mint képen. Az volt a cél, hogy a társaság eltérjen a más légi cégeknél szokványos kék, szürke, piros, néha zöld színvilágtól, s ezzel is megkülönböztesse magát, illetőleg jelezze nem konzervatív karakterét. Hasonló módon a márkának is fiatalos, életteli nevet választottak, olyat, ami a gyorsaságot idézi fel anyanyelvtől függetlenül mindenkiben.  

FERIHEGYRŐL. A diszkont modell egyik fontos eleme, hogy olcsóbb, másodlagos repülőtereket használ. Ezt Magyarországon – ahol gyakorlatilag egyetlen repülőtér jön számításba, a ferihegyi – nem sikerült megvalósítani, mert a diszkont társaságok által kedvelt Ferihegy-I. nem tud annyi gépet fogadni, amennyire igény lenne. Ezért a Wizz Air Ferihegy-II.-t használja majd, ami megemeli a repülőtéri illetéket – ez 10 eurós pluszköltséggel jár az utas számára, ami az 50 eurós (mintegy 12 ezer forintos) átlag jegyárat figyelembe véve 20 százalékos többletkiadást okoz. Igaz, ez nem minden esetben versenyhátrány, például a Ferihegy-I.-ről induló egyik versenytárs repülőtéri illeték címén 4960 forintot számít fel, míg a Wizz Air a drágább terminálon is csak 4800 forintot. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója bízik abban, hogy az I.-es terminálon tervezett bővítés hamarosan megvalósul, s akkor ők is onnan repülhetnek majd. Addig pedig vonzó jegyáraik kompenzálják az illetékből adódó hátrányt. Más célállomások esetében szinte kizárólag másodlagos leszállóhelyeket használnak, amelyek a fő repülőterekhez képest egyharmadába, egynegyedébe kerülnek. Előbbiek azonban Váradi József szerint a város megközelíthetősége szempontjából majdnem ugyanolyan jók, mint az utóbbiak. Róma Ciampino repülőtere például – ahol a Wizz Air leszáll – közelebb van a központhoz, mint Fiumicino, s gyakorlatilag ugyanaz a buszközlekedés szolgálja ki. A Londonhoz közeli Luton repülőtere pedig 24 órás vonat-öszszeköttetéssel rendelkezik, a szerelvények mintegy negyedóránként járnak. Figyelembe véve Heathrow zsúfoltságát, Váradi szerint Lutonon keresztül rövidebb idő alatt lehet eljutni Budapestről London belvárosába.


Felszállóban 2

Váradi József. Összeállt a csapat.

Az EU-tagsággal Magyarország is a liberalizált uniós légtér része lesz, amelyen belül minden légitársaság oda repül, ahová akar. Erre várt a Wizz Air, de sok más – főként olcsó – légitársaság is piacra lép nálunk, illetve bővíti tevékenységét (lásd külön). Váradi József szerint ez a verseny minden piaci szereplőre hatással lesz, nemcsak a diszkontokra. A Wizz Air mindazonáltal azokra az utasokra koncentrál, akik eddig nem repültek, de utaztak. „Sok esetben olcsóbbak leszünk, mintha valaki busszal menne” – jegyzi meg a vezérigazgató. Utazóközönségük zöme a magyarok és a lengyelek közül kerül majd ki: Lengyelországi tapasztalataik igazolják, hogy a foglalások 75 százaléka helybeliektől származik, s arra számítanak, hogy ez Magyarországon is így lesz. Ugyanakkor a külföldi diszkont cégek is azokat az utasokat szolgálják ki elsősorban, akik a bázisukon élnek, vagyis nem a magyarokat.

A Wizz Air számára fontos szempont, hogy ne csússzanak a járatok, ugyanis a gépek a jó kihasználás érdekében reggel hattól éjfélig repülnek, s ha valahol késés következik be, az felborítja az egész napot. Ennek érdekében fiatal – 1-2 éves -, vagy akár vadonatúj gépeket lízingelnek, s a világ legnagyobb karbantartó szervezetével, a Lufthansa Technikkel szerződtek. Ugyanakkor a repülőtereket is úgy választották ki, hogy azok lehetőleg ne okozzanak késést. Ha mégis bekövetkezik valami probléma, akkor az unió előírásainak megfelelően kártérítést kapnak az utasok, például járattörlés esetén visszaadják nekik a jegy árát, s e fölött is nyújtanak kompenzációt. A rendelkezésre állás azonban számításaik szerint 99 százalék fölött lesz.

Mivel Magyarországon nem elég elterjedt az internet, lehetőség van call centeren és utazási irodákon keresztül is a helyfoglalásra. Ez azonban többletköltséggel jár az utasnak, call center esetén egy – akár több jegyet is magában foglaló – rendelés díja 1300 forint, míg az utazási irodák maguk döntik el, mennyit számolnak fel. Lengyelországban a jegyfoglalás 85 százaléka az interneten történik. Az árak a repülés közeledtével a Wizz Airnél felfelé mennek, minél korábban rendel valaki, annál olcsóbban utazhat.

Budapesti diszkont 

Felszállóban 3Lapzártánkkor, a céges honlapok tanúsága szerint, 8 diszkont légitársaság Budapestről induló járataira lehetett jegyet foglalni, a következő célállomásokra:
Air Berlin: • Berlin • Düsseldorf • Hamburg • München • London AlpiEagles: • Velence EasyJet: • Berlin • Dortmund • London Germanwings: • Köln/Bonn • Stuttgart Norwegian Air Shuttle: • Oslo Sky Europe: • Amszterdam • Dubrovnik • London • Milánó • Párizs • Róma • Split • Velence • Varsó • Zürich Snowflake: • Stockholm Wizz Air: Hét európai város (lásd a térképet)  

TŐKEBEVONÁS. A Wizz Airnél azzal számoltak, hogy az első évben 30-40 millió euróra van szükség az üzleti modell teljes kifejlesztéséhez (Figyelő, 2004/5. szám). A társaság eddig 6,3 millió euró tőkét mobilizált, ez elég az induláshoz. Intézményi befektetők adják a hiányzó összeget, ennek összegyűjtése a végső dokumentációs fázisban van. A tőkebevonás időigénye szempontjából az alapítók meglehetősen optimisták voltak. Bár szakértők figyelmeztették őket, hogy az intézményi tőkebefektetés 6-8 hónapig tart, abban bíztak, hogy ezt 3 hónapra le tudják szorítani. Nem sikerült, esetükben is igazolódott a papírforma, de az induláskor meglévő kockázatok egyikén – a tőkéhez való hozzájutás problémáján – mára gyakorlatilag túlléptek. Hasonló módon nem számít már kockázatnak, hogy sikerül-e időben felállítani a szervezetet: összeállt a menedzsment, a tapasztalt pilótagárda, a légi kísérők és az irodai dolgozók csapata. Most százötvenen vannak, a létszám rövid időn belül háromszázra nő. Általuk nem befolyásolható kockázatként megmarad azonban a szegényes régiós repülőtér-hálózat.

A Wizz Air már az első évben üzemi nyereséget vár, s a második évtől a tervek szerint az adózás előtti eredmény is pozitív lesz. A fő cél mindazonáltal nem ez, hanem a cégérték – vagyis a jövőbeni pénztermelési képesség – növelése, ami nagyban függ az elért stratégiai pozíciótól. Már eddig is minden részvénykibocsátás az előzőnél magasabb árfolyamon történt. A befektetők a két-három évvel későbbre tervezett tőzsdei bevezetéskor szállhatnak majd ki – várakozásaik szerint a kezdeti magas kockázatvállalást honoráló nyereséggel -, ha úgy döntenek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik