Gazdaság

Kis autók kis sápja

Fiskális szempont és nem a környezetvédelem vezérelte a regisztrációs adótörvény módosítását.

Kis autók kis sápja 1

Több hengerűrtartalom kategóriára, 8 sávosra bontották a hét elején elfogadott regisztrációs adómódosítások szerint a korábbi 3 sávos adótáblázatot. A fogyasztási adót felváltó „első” regisztrációs adótörvény alapján februárban még csökkentek a kevésbé környezetkárosító gépjárművek terhei, most viszont valamennyi korszerű Euro 3-as vagy ennél is jobb besorolású kocsi adótételét növelték (egyetlen nagyobb hengerűrtartalom kategória kivételével). Ugyanakkor négy Euro 3-asnál rosszabb osztályra kivetett sáp csökkent. A korábbi viták eredményeképpen elvetették, hogy az Euro 3-as, vagy annál jobb kocsiknál különbséget tegyenek új és használt között. Az Euro 3-nál rosszabb, zajosabb, ártalmasabb motorral szerelt használt személyautók közül főleg a közepesen nagy kocsik forgalomba helyezői járnak jobban, mert e kategóriában mérséklik az adót. A legnagyobb terhet ugyanakkor a szélsőségnek számító, ritka, 3500 köbcentiméternél nagyobb Euro 1-es vagy 2-es motorral szerelt használt járművek új tulajdonosai vállalják majd: ezek adója 1,6 millióról 2,7 millió forintra növekedett.

A költségvetésnek a legkisebb kategóriákban foganatosított néhány tízezer forintos adóemelés hozhat nagy bevételt. A forgalomba helyezett (tavaly 208,4 ezer) új autó négyötöde ezekbe tartozik. A módosított törvény május elsejétől lép életbe.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik