Gazdaság

Gőzerővel

Elegáns eszközökkel gazdagodott az egymással harcoló hipermarket-láncok hazai fegyverarzenálja.

Gőzerővel 1

Kihelyezett ülést tartott a múlt héten a dunakeszi Auchan áruházban a Magyar Szocialista Párt ország-gyűlési frakciójának Szociális fordulat – munka világa munkacsoportja. Öt nappal e kereskedői-képviselői konzultáció előtt pedig Philippe Lejeune, a konkurens Magyar Hipermarket Kft. vezérigazgatója Golub Athanász, Pomáz polgármestere társaságában adta át a budakalászi Cora áruházban az országos hatáskörű okmányiro-dát. Az immár 9 éves Tesco Globál Áruházak Rt. pedig azon túl, hogy a legtöbb egysége parkolójában diszkont benzinkutat akar nyitni, az “Év támogatottja” címmel humanitárius programot indít, hogy a hátrányos helyzetű gyermekeket segítő alapítványok közül egyet egész éven át segítsen.

ELŐRETÖRÉS. A direkt árharc mellett tehát teljesen új média- és marketingeszközökhöz folyamodnak a multinacionális láncok, s ezt nem is eredménytelenül teszik. A GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint az idei első félévben már 20 százalékkal részesedtek a hipermarketek az élelmiszerek, napi cikkek kiskereskedelméből. A piaci előretörés, a vásárlói szokások átalakítása persze náluk sem megy megrázkódtatások nélkül. A Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa – nem először – megfeddte és 15 millió forintos bírsággal sújtotta a piacvezető Tescót, ez alkalommal a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt. A 2002-re több mint 250 milliárd forint árbevételt és 6,9 milliárdos adózás előtti eredményt kimutató céget persze nem vágja földhöz a “jelzés értékű” büntetés. Budafokon, Cegléden, Dunaújvárosban és Pápán nyit még az idén új áruházat és ezzel az év végén már 33 magyarországi hipermarkettel büszkélkedhet. Jövőre kilenc további áruház csatasorba állítását tervezi.


Gőzerővel 2

Paul Kennedy, a Tesco Globál Áruhá-zak Rt. vezérigazgatója “még hosszú időn keresztül” évi 8-10 áruház nyitásával számol. A hipermarketek mellett pedig a jelenleg összesen 22 üzletből álló S-market, illetve Tesco szupermarket hálózatát is bővíti. Az eddig befektetett 162 milliárd forinttal a legnagyobb magyarországi brit befektetőnek minősülő társaság a beszerzési és a logisztikai oldalon is erősíti versenyképességét. A tavaly Herceghalmon épített logisztikai bázisát máris kétszeresre fejleszti, Gyálon pedig 2004-ben adják át a 8 milliárd forintos beruházással létesülő frissáru raktárköz-pontot. Tekintve, hogy a teljes árukészlet 80 százalékban magyar forrásból származik, a hazai mintegy 1700 beszállító hosszú távon meghatározza a Tesco sikerességét. Szükség is lesz a fokozott versenyképességre, ha a cég az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalomban meglévő 13 százalékos piaci részesedését 2004-re 15 százalékra akarja növelni. Az elmúlt évek eredményei alapján ez akár sikerülhet is, hiszen az 5 esztendővel ezelőtti 40 milliárd forintos forgalmát 2002-re több mint hatszorosára tudta növelni, adózás előtti eredményét pedig tavaly megháromszorozta a piacvezető (lásd a tábláza-tot). A magyar Tesco az idei első félévben 26 százalékkal növelte árbevételét a tavalyi azonos időszakhoz képest, ez a vállalat magyarországi történetének legjobb eredménye. (A Tesco-csoport nettó árbevétele 16,7 százalékkal növekedett, 11,7 milliárd font sterlingről 13,7 milliárdra.)

A Cora áruházláncot működtető Magyar Hipermarket Kereskedelmi Kft. tavaly nem növelte a forgalmát, pedig e társaság is bővül, jövő márciusban nyitja 7. áruházát. A piaci második, az Auchan Magyarország Kft. viszont növekedésben tavaly még a Tescót is lepipálta, csaknem megduplázva 2001-es forgalmát. Emellett 2,5 milliárd forintos veszteségét 437 milliós nyereségbe fordította. Az Auchan magyarországi hálózatában jelenleg 7 áruházat üzemeltet, a nyolcadik – óbudai – egység megnyitása még ez év végén várható. Hosszabb távon, 2008-ig 17-20 áruházból álló lánc szerepel a tervekben. Amint azt Jean Paul Filliat ügyvezető igazgatótól megtudtuk, az Auchan itteni befektetéseinek értéke 135 milliárd forintra rúg, ebből 25 milliárd az idén érkezett. Ha nem is a Tesco idei tempójában bővül, de az elmúlt év első félévéhez képest tekintélyes, 15 százalékos forgalomnövekedést ért el a lánc. Áruházaiban általában 60 ezer különböző terméket kínál, de úgynevezett saját márkákat egyelőre nem tart.


Gőzerővel 3

ÚTHENGER. “Konszolidálódik az élelmiszer-kereskedelem és erősödik a szervezett kereskedelem” – mutat rá Kozák Ákos, a GfK Hungária Piac-kutató Intézet vezetője. Az idei első félévi adatok a tavalyi értékekhez képest azonban alig mutatnak változást. A hipermarketek egyenletes tempóban terjeszkednek tovább. (Az immár 55 áruházat számláló szektor lassú, úthengerszerű menetelésének áldozatai is vannak, hiszen tavaly először csökkent abszolút értékben – nem csak részesedését tekintve – a kis üzletek száma.) Ám a GfK felmérése szerint a kis boltok régóta jelzett visszaesését egyelőre sikeresen tartóztatja fel a láncba szerveződésük. Az összefogás értelme az előnyös beszerzés, valamint a tudatos, költséghatékony, közös marketing. A piaci, utcai árus és egyéb értékesítési formák gyengülése is a szervezett kereskedelem malmára hajtja a vizet.

Ám az uniós csatlakozással hiba lenne a multinacionális hiper-market láncok magyarországi tevékenységét kiragadva vizs-gálni. A lengyel, a cseh, a szlovák és a magyar piacot együtt kell szemlélni, hiszen a globális társaságok régióban gondolkod-nak. Máris óriási a koncentráció. A 10 legnagyobb cég tavaly már az európai élelmiszer-kereskedelem 40 százalékát adta, közülük a Tesco-csoport a 4., az Auchan a 8. volt a sorban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik