Gazdaság

Császári csemege

Árulja a magyar Kaiser"s szupermarketláncot a Tengelmann-csoport, amely a Plus diszkonthálózatot szeretné erősíteni.

Akár százezernél is több szurkolóra, s tízezernél több futóra számítanak az idén szeptemberben a Kaiser’s-Plus által szponzorált Budapest Maratonon. Nem tudni azonban, hogy jövőre mi lesz a neve a nagy futásnak, s lesz-e egyáltalán, mert a névadó áldozatul eshet egy másik versenynek, a globalizációnak. Piaci információk szerint a portfóliót tisztító Tengelmann-csoport a magyar Kaiser’s szupermarketlánc eladásáról tárgyal. Máris hírbe hozták lehetséges vevőként a szupermarket-piacon is érdekelt Tesco Globál Áruházak Kft.-vel, amely állítólag tárgyal a magyar lánc megvásárlásáról, ám ezt egyelőre nem erősítette meg egyik érintett sem. Igaz, a brit Tesco Plc. alelnöke korábban maga is utalt rá, hogy a társaság kisebb alapterületű üzletek nyitását is tervezi, akár más kiskereskedelmi cégek felvásárlásával. A Tescónak jelenleg is van 26 kisebb üzlete az S-Market hálózatában.


Császári csemege 1

CSALÁDI ÉKSZER. A Tengelmann-csoportnak több érdekeltsége is van Magyarországon: a Plus Élelmiszer Diszkont Kft., az Interfruct és az OBI. A 22 szupermarketből álló, 2002-re már mintegy 44 milliárd forint forgalmat kimutató magyarországi Kaiser’s hálózat a Plus Élelmiszer Diszkont Kft. gyöngyszeme. A Plus néven futó üzletekhez képest igényesebb és gazdagabb kínálatával, kellemes környezetével a tehetősebb vásárlókat, a prémium szegmenst célozta meg, sikerrel. Az osztrák Meinl tulajdonába került hajdani Csemege szolgálta ki korábban ezt az értékes piaci csoportot, de a Meinl kivonulásával a hálózatot átvevő Csemege-Match belga tulajdonosa, a Delhaize-csoport 20 Match szupermarketjével és különösen a “small Match”, azaz Smatch üzleteivel (ezekből 112 van nálunk) a tágabb vevőkör reményében lejjebb pozícionálta a választékot. A Kaiser’s pedig ügyesen kihasználta a kínálkozó lehetőséget a tehetős vásárlói réteg igényeihez igazodó, több mint 12 ezer terméket felölelő választékával.

A Kaiser’s több mint száz évi rutinnal a háta mögött indult az itteni piachódításra. A céget még a vegyeskereskedésében frissen őrölt kávét is árusító Joseph Kaiser alapította 1880-ban a Rajna melletti Viersenben. A cégalapító fiai 1952-ben mutatták be Duisburgban első önkiszolgáló üzletüket, majd a kis vegyeskereskedés áruházlánccá fejlődött, amely mind a mai napig a család nevét viseli. A Kaiser’s 1971-ben egyesült a Tengelmann-csoporttal, amely a Plus Élelmiszer Diszkonttal 1992-ben vetette meg a lábát Magyarországon. A diszkonthálózat két évvel később hozta létre a magyar Kaiser’s Szupermarket Kft.-t. A hálózat építését meghatározta a szintén a Tengelmann-csoporthoz tartozó Skála-Centrum lánccal, vagyis az S&C Áruházlánc Rt.-vel kötött együttműködés, mert a szupermarketek fele (11 darab) valamelyik Skála vagy Centrum áruházban nyílt meg országszerte.

A Tengelmann azonban már 2001-ben megkezdte a profiltisztítást, és júniusban megvált az S&C Áruházlánc Rt.-ben lévő 56,7 százalékos részesedésétől, ezt most a Kaiser’s értékesítése követi. A csoport ugyanis a 126 tagú magyar Plus diszkontlánc évi 10 százalékos fejlesztésére összpontosít, s gyors növekedésre készül a közép-európai régióban.

ÉRTÉKES VEVŐKÖR. Bárki is lesz a vevő, a konkurensek szerint a Kaiser’s tulajdonosváltásával egy lényeges szegmens kerül veszélybe a hazai kínálatban. Viszokay Árpád, a CBA Élelmiszer ügyvezető igazgatója maga is elismeri, hogy a Kaiser’s remekül eltalálta a vevőkörét a kifejezetten jó helyeken található szupermarketjeivel, a legmagasabb minőségi igényeknek megfelelő kínálatával, szolgáltatásaival. Árfekvése is megfelelő, s a magyar piacon van igény erre a szegmensre. Ha ezen változtatnának, a szakember szerint visszaesne a forgalom. Személy szerint nehezen is tudna elképzelni más üzletpolitikát, amellyel többet lehetne “kihozni” ebből az értékes láncból.

Más szakértők tudni vélik, hogy az Európában és Amerikában csaknem hétezer üzlettel rendelkező Tengelmann esetében a puszta profiltisztításnál most nagyobb a tét. A Tengelmann-csoport egyike azon kevés német élelmiszer-kereskedelmi cégeknek, amelyek ma is lényegében családi vállalkozásként működnek, és méretüknél fogva célpontjai lehetnek olyan globális kereskedelmi órásbirodalmaknak, mint a Wal-Mart vagy a Carrefour. Míg a szintén német családi kézben lévő, két fivér fennhatósága alatt álló olcsó Aldi diszkontláncnak remekül fut a szekere, a Tengelmann egyre nehezebben állja a versenyt a nálánál is nagyobbakkal.

A verseny nálunk is élesedik, amire a cégek eltérő módon reagálnak. A már említett, összesen 144 üzlettel működő Csemege-Match, illetve a 68 tagú Profi diszkontlánc például közös igazgatósági tagokat választott: előbbi cég igazgatóságában márciustól ugyanaz a hármas foglal helyet, amely január óta a Profi Magyarország Rt. igazgatóságát alkotja: Vincent Roussel, Pierre Destrais és László Péter. Roussel tavaly október óta a Csemege-Match elnök-vezérigazgatója, Destrais pedig 1998 januárja óta a Profi Magyarország vezére. A személyi változás szorosabb együttműködést ígér a cégek között, továbbá közös felügyelet alá kerül a logisztika és az informatika is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik