Gazdaság

Szenzor a kocsiban



Szenzor a kocsiban 1
Gyermekülés. Szenzor védi.

A légzsák a gyermekekre gyakran veszélyesebb, mint maga az esetleges autóbaleset, különösen akkor, ha a kis utas az anyósülésen utazik. A szabályoknak megfelelően ugyanis ilyenkor a gyermekülést a menetiránnyal szemben kell elhelyezni, az ütközéskor felfúvódó, általában a felnőttek mellkasának teherbírására tervezett légszák pedig akár a gyerek nyakát is kitörheti. A Honda Motor az amerikai Massachusetts Institute of Technologies (MIT) fejlesztőivel most speciális szenzor beépítésével próbálja megóvni a légzsáktól a gyermekülések utasait.

A legtöbb gyártó már ma is védekezik a légzsák e nemkívánatos hatása ellen, például a kesztyűtartóban elhelyezett kapcsolóval, amely kívánságra hatástalanítja a légzsák-automatikát. Ez a módszer azonban bizonytalan, mert a sofőr könnyen elfelejti alkalmazni.

Sokkal biztonságosabbak a teljesen automatikus megoldások. A Honda újítása ilyen: az autó maga dönti el, hogy felnőtt, vagy gyermek ül-e az anyósülésen. Mindezt az utas tömegének mérésével éri el, ám a Honda ezt kiegészítette egy olyan eszközzel is, amely meghatározza az ülésen helyet foglaló elektromos vezetőképességét. Mivel az emberi test valójában sóoldat, a rendszer képes megkülönböztetni az élő utast például egy élettelen tárgytól – így nem fordulhat elő, hogy a légzsák akkor sem lép működésbe, ha nem kisgyermek, hanem egy bevásárlószatyor kerül a sofőr mellé. A mintegy 100 dollárba kerülő extrát a Honda már a legtöbb modelljébe beépítette, és elképzelhető, hogy az MIT ajánlására a gyártóknak hamarosan kötelező lesz beszerelniük az összes Amerikában eladott új légzsákos autóba is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik