Torgyán József volt kisgazda pártelnök-képviselő nagy derültséget keltett a kilencvenes évek elején, amikor indítványozta az országgyűlésnek, hogy a Csepel-sziget északi csücskében hongkongi üzletembereknek adott letelepedési, cégalapítási kedvezményekkel alakítsanak ki egy keleti kereskedelmi övezetet. A több évezredes ázsiai kereskedelmi kultúra meghonosításával szerette volna Torgyán “kistigrissé” fejleszteni Magyarországot.
A Kelet-Ázsiából beáramló áru régiós elosztóközpontjának szánják az Asia Centert, sőt akár egész Európát is elérhetik innen.
Bár a Csepel-Hongkong ötletből nem lett semmi, a kínai és a vietnami diaszpóra kezdeményezésére valami hasonló szerveződés látott napvilágot Rákospalotán. A kínai léptékű óriásépület előtt meredező sárkányoszlop szerencsét hozó sárkányszemének kifestésével ugyanis befejeződött az Asia Center négyéves építése, s a múlt pénteken át is adták próbaüzemre. A 205 ezer négyzetméteres, 1500 üzletet kínáló “kereskedővárosnak” egyelőre csak több mint száz bérlője van, kevesebb mint egyharmaduk magyar, a többiek kínaiak és vietnamiak. Michael Song, a házat üzemeltető társaság egyik ügyvezetője szerint “ez csak az első lépés egy tízezer lépéses hoszszú menetelésben”. Azt azonban sem a rákospalotaiak, sem a kereskedelmi szakemberek nem tudják ma még, hogy merre is megy a menet.
ELEGÁNS PIAC. “Ez az áruház a józsefvárosi piac elegáns részlege lesz, vagy éppen a józsefvárosi kínaiak nagykereskedésének épült?” – tette fel a kérdést az avatóünnepségen egy ámuló kereskedő, aki nincs egyedül tanácstalanságában. A bizonytalanságot fokozza, hogy az egyes szinteken ugyanúgy megtalálhatók a kis butikok, mint a szemlátomást nagykereskedelmi üzletek. Azt majd csak a gyakorlat dönti el, hogy arányait tekintve a kis- vagy a nagykereskedelem lesz-e a meghatározó. Egyelőre a piacokon megszokottnál mindenképpen elegánsabb kis kínai cipő- és ruhaüzlet békésen megfér a több száz négyzetméteres textil-nagykerrel. A pontosan megcélzott vevőkört is nehéz egyelőre meghatározni, mert a piaci választéknál igényesebbet, de azért olcsót kereső vevőktől a viszonteladókig sok mindenki érdeklődik. Olyanok is, akik a józsefvárosi piacon vagy éppen az új létesítménnyel szomszédos Pólus Centerben szoktak vásárolni.
Jármy László, a Pólus Center Üzemeltető Kft. vezetője abban reménykedik, hogy számukra is pótlólagos keresletet hoz a vásárlók tömegeit vonzó óriás melléjük települése. Már a méretkülönbség és az eltérő kiskereskedelmi és szolgáltatási jelleg miatt sem tekinti konkurensnek a népi Kína termékeinek első európai megjelenítésére hivatott egyedülálló komplexumot. A Pólussal szemben ugyanis az Asia Centernek nincs se hipermarketje, se mozija, se bowling-pályája, se Media Marktja. Az európai építési hagyományoknak fittyet hányó, a kínai feng shui szellemében született lenyűgöző óriás ugyanakkor kínálatában, jellegében a világon páratlannak számít.
Kínai falak
A két monumentális épületből álló bevásárlóközpontot 200 millió dollárból építette fel a 41 százalékos tulajdonrészével a legnagyobbnak számító tulajdonos, a Strabag AG. A másik két tulajdonos Szong Vu-csiang és Li Li-ping. Az Asia Ingatlanforgalmazó, Bérbeadó, Hasznosító és Kereskedelmi Kft. jegyzett tőkéje 1,8 milliárd forint. A feng shui hagyományok szerint tervezett épületegyüttes 300 méter hosszú és 270 méter széles, de csak 33 méter magas, összes alapterülete 205 ezer négyzetméter. 1500 üzlethelység és 2200 férőhelyes parkoló várja a bérlőket és a látogatókat, akik 52 liftet vehetnek igénybe. A legmodernebb kereskedelmi infrastruktúrával, telekommunikációval, informatikával, számítógép-vezérelt raktárakkal, szállítási logisztikai szolgáltatással ellátott bevásárlóközpontban az üzletek mellett konferencia és különleges kulturális rendezvények megtartására alkalmas termek, luxusirodák is bérbe adók. A tervek szerint bankok, éttermek, postahivatal, csomagküldő-szolgálatok és utazási irodák költöznek majd az üzletek mellé.
RÉGIÓS KÖZPONT. Egy másik perspektíva is megnyílhat az uniós csatlakozással az Asia Center és a hasonló kereskedelmi központok előtt. Magyarországon halad át ugyanis a tradicionális keleti kereskedelmi útvonal. Ha képes kialakítani, megőrizni nagykereskedelmi jellegét, az Asia Center régiós elosztó-központként is működhet a Kelet-Ázsiából beáramló áru számára, amelyet a re-exportőrök vagy a kiskereskedők vihetnek tovább Szlovákiába, Csehországba, Romániába. Merészebb elképzelés szerint az unión belül afféle Hongkong, Tajvan, Szingapúr jellegű kereskedelmi központtá fejlődhet a holdudvarába bekerülő kereskedelmi szerveződésekkel, amelyen keresztül a közösség 25 országába áramolhat szét a keleti áru. Utalt is erre Rudolf A. Riedl, az Asia Center Kft. másik ügyvezető igazgatója, amikor megjegyezte, hogy innen könnyen el tudják majd látni a kereskedők a környező országok piacait, de ez vonatkozhat akár Európa egészére is.