Gazdaság

Nyeregben

Három külföldi tulajdonú cég mögött a negyedik legnagyobb motorimportőrré vált a Mille Motor, amelynek vezetője egy autósbolttal kezdte.

Nyeregben 1

Tavasztól őszig két keréken jár dolgozni Rieb György, a Mille Motor Kft. ügyvezetője. Ezért az irodában is tart ruhát: ha a programja úgy kívánja, ott öltözik át öltönyös üzletemberré. A Mille cégnév egyébként az Aprilia olasz motorgyár csúcsmodelljére utal, finoman alkalmazkodva a külföldi partner azon kikötéséhez, hogy e nevet a magyar forgalmazó nem használhatja. Volt egy másik feltétel is: a partner kizárólag ezen kétkerekűek ügyes-bajos dolgaival foglalkozhat. A Mille Motor ez utóbbinak köszönheti létrejöttét. Négy magyar tulajdonosának, köztük Riebnek már volt egy közös cége – a Bertinus Kft. -, az azonban szerteágazó profilja miatt nem tudott megfelelni a kizárólagosság kritériumának. Más kérdés, hogy ha nincs az 1992-ben alapított Bertinus, a világmárka Aprilia soha nem áll szóba a négyes fogattal.

Az 1996-ig Moszkvicsokat, 1997-ig pedig ukrán Tavriákat importáló cég igencsak megjárta a hadak útját. Az ukrán kisautó annak ellenére volt népszerű a kevésbé tehetős hazai vásárlók körében, hogy köztudomásúan nem lehetett kerékösszetartást mérni rajta. “Mi több, az ukrán gazdaság összeomlása után az autók már olyan minőségben érkeztek, hogy elindulni sem lehetett velük” – idézi fel a hőskort Rieb György.

BEROGOBÁS. Rieb – aki a csapatszellem jegyében mellőzi névjegyén titulusának megjelölését – autóvillamossági műszerészként kezdte a pályáját, ezt követte a Győri Távközlési és Műszaki Főiskolán megszerzett diploma, valamint néhány év gyakorlati tapasztalat különböző autószervizekben. Az 1983-ban önálló autósbolttal a vállalkozói szférába átigazoló szakember ezután egy pécsi autókereskedelmi cég budapesti képviselőjeként kóstolt bele az importőri feladatokba, majd néhány esztendő Lada-dealerség után 1994-ben elvállalta az olasz Piaggio kisáru-fuvarozó triciklijeinek honi képviseletét is. Rá egy évre már az olaszok robogóival igyekezett betörni a főként japánok uralta magyar piacra. Abban az időben a magyar fogyasztók egy év alatt mindössze 800 motor megvásárlására voltak kaphatók, de a jó piacfelmérés eredményeként három év múlva már egyedül a Piaggio robogóiból 600-at adtak el. “Bár az értékesítési statisztikák imponzánsak voltak, a nemzetközi tendenciák nyomán egyértelműnek látszott, hogy nyitnunk kell a nagyobb motorok felé is” – indokolja az ügyvezető az 1999-ben végrehajtott újabb fordulatot. Kapóra jött, hogy az olasz Aprilia motorgyár ez idő tájt keresett meg vagy egy tucatnyi itteni importőrt, hogy termékeinek magyar képviselőt találjon.




 
RIEB GYÖRGY 48 éves, Budapesten született. Eredeti szakmája autóvillamossági műszerész, de a Győri Távközlési és Műszaki Főiskola diplomáját is megszerezte. Az alkalmazotti kezdetek után 1983-ban autósboltot nyitott, majd szerencsét próbált a gépjármű-import területén is: 1992-től a Moszkvics, a Lada és a Tavria képviseletét látta el a három társával létrehozott Bertinus Kft.-vel.

Az olasz kapcsolat első állomása 1994-től a Piaggio-termékek forgalmazása volt, ezt követően tulajdonostársaival együtt 2000-ben új vállalkozást indított el: a Mille Motor Kft. az Aprilia motorok kizárólagos hazai képviselője. Tavaly 600 milliós forgalmat bonyolított le.

A magánéletében is minden pazarlást kerülő üzletember már csak hivatalból is eljár motoros találkozókra. Felesége és 7 éves lánya kevésbé, 13 esztendős fia annál inkább vonzódik a technikai sportokhoz. A fiatalkorában öttusázó Rieb György mostanában ismét a lovaglásban talál kikapcsolódást; emellett, ha csak teheti, teniszütőt ragad.

Riebék számára a Bertinus biztosította háttérrel a nagyságrendileg egymillió eurós induló import fizetési garanciái nem igényeltek komolyabb tőkebefektetést. Ugyanakkor legalább 100-200 millió forintot spóroltak azzal, hogy egy meglévő logisztikai rendszerre támaszkodhattak.

Az immáron negyedik legnagyobb hazai motorimportőr cég vezetője szerint minden náció más stílusban köt üzletet, s a siker titka, hogy a partnerek mennyire képesek egymáshoz idomulni. “Az olaszokkal például kezdetben nagyon könnyűnek ígérkezik a tárgyalás, ennek azonban nem szabad bedőlni, mert később, amikor komolyra fordul a dolog, kellemetlenül kukacoskodó, kemény üzletfélnek bizonyulnak” – árulja el Rieb György.

A kapcsolat ma már annyira gyümölcsöző, hogy az Aprilia kelet-európai hídfőállásának tekinti a Millét. Ez azért is nagy szó, mert egy olyan márkáról van szó, amelynek versenygépei tavaly a lehetséges hatból négy vb-aranyat elhoztak. Ez – továbbá az, hogy a legsikeresebb magyar motorversenyző, Talmácsi Gábor is az Apriliával szerződött – egy bizonyos vevőkörnél igen előkelő színben tünteti fel a márkát.

PAPAGÁJOSOK. A 14 és 60 év közötti hazai vevőkör egészében is rendkívül érdekes összetételű, mert szakmailag sokkal érettebb, mint például az autóvásárlók. A testhez simuló színes öltözetük után “papagájosoknak” csúfolt speedmotorosok világában a divat és a vagányság olyan elegyet képez, amely egyfajta cowboy-romantikából táplálkozik – ennélfogva nem elsősorban a vagyonos üzletemberek sajátja. A szabályt erősítő kivétel maga Rieb György, aki a robogók felső osztályát képviselő 125 köbcentis scooterrel közlekedik legszívesebben a városban, vidékre viszont egy testesebb, erősebb kétkerekűt részesít előnyben. Mint mondja, egy ezres túramotorral százötvenes tempó mellett még szinte semmit nem érez az ember a szembeszélből.

ADOTT SZÓ. A Mille első emberének tárgyalási kultúráját emeli ki Niedelmayer Antal, a Superbike Kiadó ügyvezetője is, aki szerint Rieb György, amellett, hogy kreativitása olykor elragadtatja, ezt képes a “szögletesebb” üzletfelek számára is vonzóan tálalni. A lapkiadásban és autófinanszírozásban is érdekelt Niedelmayer normális autokrata vezetőnek tartja három éve megismert üzleti partnerét, akivel mind a mai napig elég egy kézfogással megállapodniuk egy-egy ügylet kapcsán: az adott szó kettejük között erősebb bármely szerződésnél. Példaként említett egy tavaly nyári közös rendezvényt, amelynek 4 millió forintos büdzséjét ilyen, szóban köttetett megállapodás nyomán együtt állták.

A prognózisok szerint a motorozás a közeljövőben – nem feltétlenül a vagyonosok kiváltságát jelentő – életstílussá válhat Magyarországon, amit 2007-re már közel 20 ezer kétkerekű importjával lehet majd csak kielégíteni. Ebből a tavaly 600 milliós forgalmat lebonyolító Mille tetemes részt szeretne kihasítani – sokszor azokkal a piaci résztvevőkkel szemben is, amelyekkel ma még a legnagyobb egyetértésben igyekeznek letörni a szürkeimportot. Mint mondja, van egy torta, amit szeletelgetnek, de ez a torta évről évre nagyobb lesz. A közbeszerzési tenderek és a futárszolgálatok mellett a magánvásárlók piaca bővül a leglátványosabban.

Rieb szerint a három piacvezető japán márka helyzeti előnye – amely abból ered, hogy az importőr cégek a gyártók tulajdonában vannak – valószínűleg megmarad. Egy olyan független magáncég, mint a Mille, mind árakban, mind marketingben sokkal inkább magára hagyatott, mint a dobogós konkurensek. Ennélfogva szorosabb a büdzsé, ami akár Rieb irodáján is lemérhető – praktikus, ám csöppet sem hivalkodó enteriőrben dolgozik. Az ésszerű spórolás híve, mindezt üzleti filozófiájában így foglalja össze: nem elkölteni, hanem megkeresni kell a pénzt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik