Gazdaság

Macskavadítás


Macskavadítás 1

A konzervatív vevőkör vérmérsékletéhez illő gyári ismertető – az autó-bemutatókon manapság egyáltalán nem szokatlan szófordulattal – úgy interpretálja a Jaguar patinás XJ sorozatának legfrissebb reprezentánsát, mint amely “új fejezetet nyit” a márka történetében. Nos a Ford fennhatóság alá került Jaguar-konstruktőrei valóban az új fejezetek egész sorát nyitották az elmúlt néhány évben. Sikerrel, mert a márka történetében először az összes értékesítés már 2001-ben meghaladta a 100 ezer darabot, s a még nem végleges adatok alapján 2002 további dinamikus növekedést sejtet.

De az eladási rekordokat, üzleti sikereket hozó kismacskák között, az 1968-ban megszületett, jó néhány generációt megért XJ továbbra is a márka zászlóshajója marad, amelyből ez idáig több mint 800 ezer darabot adtak el világszerte. Nehéz dolga volt tehát a fejlesztőmérnököknek, hogy az előkelő vevőkört mágnesként vonzó hagyományokat, a jellegzetes alakot, a főbb vonalakat megtartva a legkorszerűbb technikát “becsempésszék” a küllemében csak szolidan változó gömbölyded sportlimuzinba.


Macskavadítás 2

Ránézésre éppen ezért nem ordít, hogy a tetszetős négykerekű valóban forradalmi termék a maga nemében. Jaguaros szemmel persze már az is kisebb fajta forradalommal felér például, hogy az új XJ-n az első irányjelzők felköltöztek az integrált Xenon fényszóró házába. Nagyobb változás fedezhető fel a minden korábbi XJ-nél domborúbb hátsó traktusnál, egyebek között a kisablak a hátsó ajtóba került. Az már kívülről nem látszik, hogy az új XJ kocsiszekrénye majdnem teljes egészében a repülőgépiparból átvett, epoxival bélelt szendvics technológia felhasználásával alumíniumból készül. Ezáltal a karosszéria 60 százalékkal merevebb és 40 százalékkal könynyebb, mintha acélból formázták volna. Ez az egyik titka, hogy a pehelysúlyú macska “vadállatiasabb” temperamentumú az aszfalton, miközben a fogyasztása, ha nem is betegesen alacsony, de az előbbihez képest látványosan csökkent. Ami pedig a dinamikát illeti, az új XJ-t négyféle motorral kínálják, amelyek közül a legerősebb a 4,2 literes V8-as, négyszáz lóerős (ez az XJR változatot röpíti), de a leggyengébb is 240 lóerős 3,0 literes V6-os. Valamennyi motor változathoz kapcsolható a hat sebességes automata sebességváltó is.

Ebben a luxuskategóriában az már szinte természetes, hogy az utas kényelmét, biztonságát számítógépes rendszerek vigyázzák, mint például az aktív felfüggesztést, vagy egyebek között a televíziót, DVD-t, élő hangverseny illúzióját keltő hi-fit vezérlő multimédiás rendszer. Az utazás élményét fokozza a négycsatornás automata klímaberendezés is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik