Gazdaság

Berlin: zavar a fedélzeten

Az EU kulcs-államának tekintett Németország gazdasági zavarai politikai változásokat is gerjesztenek. A francia-német partnerkapcsolat módosulása évekre konzerválhatja az unió változásra érett agrárrendtartását.

Gerhard Schröder, a németországi vörös-zöld koalíció kancellárja december közepén használta a fenti cím utolsó szavát, amikor a szociáldemokrata választási győzelem után alig negyed esztendővel már lemondásáról kezdtek sustorogni a berlini politikai kulisszák mögött. “A kancellár nem hagyja el a hajó fedélzetét” – mondotta a kormányfő az evilági hatalmasok által mind gyakrabban használt egyes szám harmadik személyben.

A nyilatkozat közvetlen hátterét a kancellár elleni, párton belüli bírálatok táján kell keresni. Erre vall, hogy szavai a pártelnökség ülésén hangzottak el, méghozzá egy olyan megjegyzés kíséretében, hogy “ha valaki úgy véli, jobban csinálná, mint én, akkor csak jelentkezzen”.

VÁLSÁGJELEK. A bírálatok forrása viszont az, hogy a kormány nem tud úrrá lenni Európa legnagyobb és egyik leggazdagabb szociális piacgazdaságának nehézségei (sokak szerint válsága) felett. A GDP 2002-es növekedése mindössze 0,3 százalék, s az OECD legutóbbi, decemberi jelentése szerint kétséges, hogy a bővülés az idén eléri-e a tervezett szerény, l,3-1,5 százalék körüli ütemet. A költségvetési deficit is meghaladja az EU 3 százalékos plafonját. A jelenlegi 3,8 százalék körüli érték 2003-ban is csak 3,3 százalékra szorul vissza. A közhangulatot legerősebben a munkanélküliség makacs növekedése irritálja; éppen megfékezése volt a Schröder választási sikerét végül meghozó legfontosabb választási ígéret. (A ráta 10 százalék, magasabb, mint egy évvel korábban.)

Ez a széles körű politikai feszültség forrása. A szociáldemokrácián belül a csata tétje a központi kiadások több mint felét felszívó, legszélesebb értelemben vett szociális szféra jövője. Magyarán: a jóléti állam sorsa. Az SPD belső világában ez a szakszervezetek és a kormány közötti ellentétek kiéleződéséhez vezetett. Ugyanez a gyökere a kabinetet érő belpolitikai támadásoknak. Schröder csapatát azzal vádolják, hogy szüntelenül hátrál a szakszervezetek nyomása elől.

A bírálók úgy vélik, hogy Franz Müntefering, az SPD parlamenti frakciójának vezetője lenne a “konzervatív” (szakszervezetellenes) párton belüli erők irányítója. Ők blokkolják Schröder szanálási kísérleteit, így a vagyonadó tervezetét is. A kormányra nehezedő nyomást növeli, hogy hasonló érvekkel támadnak a munkaadók szervezetei, sőt, az OECD-jelentés is.

A konzervatív politikai ellenzék, a CDU/CSU köreiben a gazdasági bázison kibontakozó támadások alapján felvetődött a kormányváltás kikényszerítésének lehetősége. A német alkotmány rendelkezései egy ilyen vállalkozást rendkívül nehézkessé tesznek. Ezért első menetben “csak” egy (SPD és CDU/CSU) nagykoalícióról szóló kombinációk röppentek fel, de gyorsan szétfoszlottak. Az előrehozott választások iránti igény 2002 végén bukkant fel, egyelőre nem hivatalos formában. Az eddigi közvélemény-kutatások azt mutatják, hogy nagyjából fele-fele arányban oszlanak meg a vélemények, de a trend az, hogy lassan növekszik a 2003-ban tartandó előrehozott választásokat pártolók száma. A Neue Zürcher Zeitung értékelése szerint mindez még nem több “az ideges és zavart német közhangulat által kiváltott gondolati játéknál”.

A NEVETŐ MÁSODIK. Egy árnyalattal konkrétabbnak tűnnek a német helyzet romlásának következményei a külpolitikában. Schröder Washingtonnal szembefordulva már a választások előtt kifejtette, hogy határozottan ellenzi Bush iraki politikáját. Karácsony napján közölte: kitart álláspontja mellett, noha tudja, hogy ez rontja Berlin és Washington kapcsolatát. Nyílt kérdés ma még, hogy Schröder kísérletet tesz-e (nyilván Párizs bevonásával) az amerikai döntés befolyásolására. Ez kockázatos lépés lenne és a francia reakció is bizonytalan.

A német “fedélzet” zavarának legközvetlenebb (és bennünket is érintő) hatása ugyanis éppen az, hogy Berlin válsága a német-francia partnerkapcsolatban Párizs pozícióit szilárdította. Ezzel – egyebek mellett – évekre konzerválta az EU agrárrendtartását. Kétséges, hogy ilyen helyzetben a franciák hajlandók lennének kezdeményező pozícióba segíteni Schrödert.

Az uniós felvétel magyar tárgyalási taktikáját bírálók azt eddig is tudhatták (volna), hogy a csatlakozás feltételeit nem az integráció kapuján dörömbölők szabják meg. Megtanulhatják most azt is, hogy még az unió kulcsállamának mozgási szabadságát is korlátozhatja az erőviszonyok (akárcsak ideiglenes) változása.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik