Gazdaság

Szélesedő Cisco-portfólió – Drótnélküli vízió

A Cisco Systems új termékvonalai még mindig a cég technológiai imázsát erősítik.

Szokatlan közúti ellenőrzésben lehet részük újabban a kaliforniai Steal Beach nevű település közelében elhajtó autósoknak: az igazoltató rendőr ki sem száll autójából, hanem a volán mögül, távirányítható kamera segítségével nézi át a sofőr papírjait. Az optika által közvetített kép a kilométerekre lévő rendőrőrsre is eljut, ahol a bent ülők valós időben követhetik figyelemmel, mi is történik a járőrrel. Mindezt a Cisco Systems új mobil eszköze – egy router – teszi lehetővé, amely szélessávú internetkapcsolattal csaknem televíziós minőségben sugározza a mozgóképet.

Az effajta IP alapú mobilmegoldások kiemelt helyen szerepelnek a Cisco Systems új stratégiájában, amelyet december elején ismertetett a vállalat éves elemzői konferenciáján John Chambers elnök-vezérigazgató. Az már régóta nem titok, hogy a cég fontosnak tartja a vezeték nélküli megoldásokat, de az összejövetelen az is kiderült, hogy a Cisco új, tőle eddig többé-kevésbé idegen piacok felé is kacsingat.

Az internetgazdaság lendületének lecsengésével manapság rájár a rúd a “vasat” eladó cégekre. A gyártás nem túl nyereséges üzlet, a csökkenő profitok pedig új tevékenységek felé hajtják a technológia-intenzív vállalatokat. A hardvergyártók, sőt olykor a szoftverkészítők is egyre inkább az informatikai szolgáltató piac felé fordulva próbálják növelni bevételüket és nyereségüket. A Cisco új termékvonalai azonban továbbra is technológiai imázsát erősítik. Az elsősorban a távközlési szolgáltatók számára fejlesztett megoldásai, mint például a beépített tűzfallal és behatolás-detektáló szoftverekkel ellátott routerek egy rohamosan növekvő piac, az “IT biztonság” szektora számára készülnek, amelyből a becslések szerint rövid időn belül a cég árbevételének egyharmada származik majd. A cég alelnöke, Charlie G. Giancarlo emellett úgy véli, újabb növekedési lehetőség a Cisco számára az adattároló hálózatok piaca. Ennek jelenlegi volumenét a Gartner Dataquest piackutató 1,46 milliárd dollárra teszi. És bár a cég egyelőre nem rendelkezik megfelelően széles adattárló portfólióval, az alelnök biztos abban, hogy ez hamarosan változik: a vállalat alighanem akvizíciók útján bővíti majd kínálatát.

Nem vitás, hogy a Cisco új elemeket is tartalmazó stratégiája a kilencvenes években megszokott teljesítményénél gyöngébb szereplésével magyarázható. Bár készpénzállományát az idén rekordméretekben növelte – negyedéveként 1,0-1,5 milliárd dollárral -, árbevétele 4 százalékkal csökkent a második pénzügyi negyedévben az előző három hónaphoz képest. A 2000-ben még rövid ideig a világ legértékesebb vállalatának is számító Cisco Systems ma csupán a 9. a földgolyó céges rangsorában, mert az elmúlt években hihetetlen növekedést produkáló és sokszor túlkapacitást kiépítő távközlési társaságok és internetszolgáltatók napjainkban kevesebbet költenek hálózati eszközökre. A vállalati beruházások növekedésére – legalábbis az Egyesült Államokban – pedig még jó ideig nem lehet számítani, és ezt John Chambers is nagyon jól tudja. Bízik viszont abban, hogy óvatos váltásaival, és a feltörekvő új technológia, a rádiós szélessávú adatátvitel (wi-fi) segítségével a mainál sokkal jobb eredményeket érhet el, mégpedig azért, mert szerinte megoldásaik jelentősen csökkenthetik a vállalatok kommunikációs költségeit.

Az amerikai helyzettel szemben a cég közép- és kelet-európai, közel-keleti és ázsiai leánycégei még ma is tartós és erőteljes növekedést mutatnak fel. “E térségek vállalatai átugorhatnak bizonyos technológiai szinteket, s rögtön a legmodernebb megoldásokat vezethetik be, amelyeket, ha hálózati eszközökről van szó, általában a Cisco szállít” – mondja Chris Dedicoat, az EMEA régió alelnöke. Szerinte az igazgatása alatt álló országokban annak ellenére kelendőek a Cisco-megoldások, hogy az európai piac alaposan eltér az amerikaitól. Magyarország jó példa e különbözőségre: a drótnélküli internetezést lehetővé tevő wi-fi technológiát itthon másra is felhasználják, mint Amerikában. Míg ott úgynevezett forrópontokon – reptereken, kávézókban, éttermekben – szolgáltatók serege kínál drótnélküli hozzáférést a notebookkal vagy palm eszközzel rendelkező felhasználók számára, itthon ugyanezt a műszaki megoldást az otthoni, feltárcsázós modemes internetezés alternatívájaként kínálja egy szolgáltató.

Bármennyire is jól teljesítenek azonban a leányvállalatok, a Cisco jövője alighanem az Egyesült Államokban dől el. Ott pedig a cég elsősorban a már meglévő partnereiben, a távközlési és internetszolgáltatókban bízhat és ezért jelentős stratégiai szövetségek kialakítására törekszik velük. Nem túlzó Charles H. Giancarlo kijelentése: a Cisco a jövőben beszállítói pozícióját tovább erősítve már-már a telefon- és internetszolgáltató szerepében tűnne fel. Ez azért nem ütközhet nehézségekbe, mert függetlenül attól, hogy drótnélküli, vagy kábeles infrastruktúra áll a szolgáltató rendelkezésére, a hang- és adatforgalom ma már egyre inkább egyetlen csatornán, IP alapon zajlik – az integráláshoz szükséges hálózati eszközök gyártásában pedig, telekommunikációs válság ide vagy oda, még mindig a Cisco a világelső.

Mobilrouter és képernyő. Biztonságos járőrözés

Ajánlott videó

Olvasói sztorik