Gazdaság

Multimédiás mobilszolgáltatások – Fából vaskarika

Lassan mindhárom magyar mobilszolgáltató nyújt MMS-szolgáltatást ügyfeleinek, akik közül azonban még csak kevesen képesek a multimédiás üzenetek kezelésére.

Ha a bébiszitter lefektette a gyereket, akkor már nemcsak szóban vagy írásban értesítheti az aggódó szülőket, de küldhet egy képet is az alvó csöppségről – ecsetelte a multimédiás üzenetküldő szolgáltatást (Multimedia Messaging Service – MMS) előnyeinek egyikét Király István, a Pannon GSM marketingigazgatója. Az október közepén bevezetett lehetőséget a Pannon nemcsak ilyen példákkal, hanem az “MMS mindenkinek” szlogenre épülő kampánnyal is népszerűsíteni kezdte.


Multimédiás mobilszolgáltatások – Fából vaskarika 1

A hangzatos – már-már fellengzős – kijelentés hátterében kettős szándék áll. Egyfelől azt a tényt kell eltakarnia, hogy a Pannon fél évvel a Westel után indította el saját MMS-ét. Másfelől az új szolgáltatással szemben fennálló legnagyobb kritikának akarták elvenni az élét: a GPRS-technológiára épülő MMS ugyanis csak nagyon kevesek számára elérhető szolgáltatás. Az utóbbi időben eladott készülékek közül ugyan már sok GPRS-kompatibilis, de a 2,5. mobilgenerációhoz való tartozás nem elegendő: szükség van speciális multimédiás tulajdonságokra is. A magyar piacon jelenleg négy (de inkább három és fél) ilyen mobiltelefon kapható.

MMS MINDENKINEK. Az emelt díjas szolgáltatások ezen amúgy is igen szűk piacán a Pannonnak ki kellett valamit találnia. Az “MMS mindenkinek” azt a megoldást takarja, hogy azok is élvezhessék – ha csökkentett szinten is – az MMS-t, akiknek mobil készüléke ezt elvben nem teszi lehetővé: a csak hagyományos készülékkel rendelkezők nem képet, hanem egy SMS-t, vagyis egy szöveges üzenetet kapnak arról, hogy valaki képet küldött nekik. Az üzenet tartalmazza azt a biztonságos webhelyet, ahol a kép található, annak azonosítóját és a megtekintéshez szükséges jelszót. Innen már csak egy internetes kapcsolatra van szükség, vagyis – Király István példájánál maradva – a gyerekük álmáért aggódó szülők jól teszik, ha egy internet-kávézóban vacsoráznak…

 MMS-re épülő alkalmazások

 P2P Saját fénykép küldése, Fotóalbum, képszerkesztés (m-üdvözlőlap, m-képeslap), Hangüzenet, Rövid mozgókép-üzenet, Hosszú és formázott szöveges üzenetek Tartalomtovábbítás

M2P Mobil fizetés, Mobil ügyfélkezelés (crm), Mobil reklámüzenet (dm), Játékok, Szórakoztatás (horoszkóp, humor, erotika, mozi-előzetes, belehallgatás zeneszámokba), Hír és információ (sport, időjárás, tőzsde, utazás, helyfüggő szolgáltatások)

P2M Kvíz játékok, Vetélkedők, Távszavazás, Ismerkedés, társkeresés, Apróhirdetések, Személyi titkár (mobil iroda)
Forrás: BellResearch & Think Consulting

A Pannon a kevés MMS-alkalmas telefon miatt kidolgozott koncepciójában gondolt arra is, hogy miként küldhet MMS-üzenetet az egyszerű készülékkel rendelkező ügyfél. Ehhez szintén a jó öreg PC-t kell igénybe vennie, hiszen az interneten keresztül működő MMS-Album szolgáltatással (belépési díj nincs, az üzenet bruttó ára napszaktól és mérettől függetlenül 125 forint) mindenki elküldheti a saját maga által megszerkesztett képes üzeneteit.

MONOCHROM MULTIMÉDIA. A Westel azzal válaszolt a Pannon támadására, hogy minden olyan ügyfele számára lehetővé tette az MMS – szintén némileg korlátozott – igénybevételét, aki rendelkezik WAP-os telefonnal. Ez a kör ugyan nem fedi le a 30-as telefonszámmal rendelkezők többségét, de a társaság nyilvántartása szerint “több százezres” a WAP-képes telefonállomány. A Pannon megoldásától eltérően ez a szolgáltatás tehát nem internet-, hanem WAP-alapú. Az MMS-fogadásra nem alkalmas telefon gazdája két SMS-t kap, az egyiken az a cím található, ahol a kép megtekinthető (ennek azonosítóját is közlik), míg a másodikban a megtekintésre vonatkozó tájékoztató áll. Előnye ennek a megoldásnak, hogy – most már ne térjünk el az eredeti példától – az aggódó szülő a telefonjára kapja a képet. Hátránya, hogy a kicsiny, monochrom képernyőn vélhetően nem ismeri fel, mit is lát.


Multimédiás mobilszolgáltatások – Fából vaskarika 2


A Westel szolgáltatásának előnye a Pannonéval szemben, hogy öt európai országból is használhatja az előfizető, amennyiben havidíjas előfizetése van. A Pannon GSM a síszezonra, de legkésőbb a jövő nyári utazásokhoz igazítja a GPRS-roaming bevezetését, ami a külföldről történő MMS-ezéshez is nyújtja a hátteret (ez megabyte-onként 2 ezer forintba kerül a Westelnél, a Vodafone pedig napi 2,5 ezer forint átalánydíjat számol fel, amibe a GPRS-Wap is beletartozik ), vagyis például a prágai Aranytigrisben sörözgető – még mindig aggodalmas – szülők szintén láthatják szendergő csemetéjüket. Persze csakis abban az esetben, ha a bébiszitter is Westel-előfizető. A szolgáltatás egyik legnagyobb hiányossága jelenleg ugyanis az, hogy nem lehetséges az interkonnekció, vagyis csakis azonos szolgáltató ügyfelei között működik.

KÉSZÜL A HARMADIK. “Ezt a technikai akadályt 12 hónapon belül minden bizonnyal leküzdik a szolgáltatók” – véli Graeme Millar, a Vodafone marketingigazgatója. A hármas számú magyarországi szolgáltató a karácsony előtti időszakban tervezi az MMS bevezetését, s a hatalmas nemzetközi hátterére támaszkodva abban reménykedik, hogy e téren többet tud majd nyújtani hazai konkurenseinél. Már most 14 országban működik a GPRS-roaming és ez az év végére 20-ra növekszik, vagyis Európa jó részén igénybe vehető lesz az MMS a Vodafone-ügyfelek számára.

 Jövőkutatás

 A nemzetközi gyakorlatban az első és eddig egyetlen igazán sikeres mobil adatszolgáltatás, az SMS ma már a mobilszolgáltatók bevételeinek 10-15 százalékát adja. Ez az arány Magyarországon – a BellResearch és Think Consulting által készített “Mobil multimédiás és emelt díjas szolgáltatások jövője a hazai piacon” című tanulmány szerint – az átlagnál magasabb, 16 százalékos. Ez abból következik, hogy egy átlagos magyar mobilos havonta 27 SMS-t küld, így jön össze a mintegy 120 milliós üzenetforgalom – derül ki a a BellResearch októberi telefonos lekérdezéséből, amelyben félezer 14 és 50 év közötti felhasználót értek el. Az MMS iránti kereslet előrejelzését segítheti a WAP eddigi szereplésével való párhuzam: a több mint két éve bevezetett szolgáltatás mindeddig 1,7 millió WAP-os telefon értékesítését segítette elő, ami nem éppen biztató eredmény, főleg ha hozzátesszük, hogy csak a mobilosok 12 százaléka, mintegy 330 ezer fő számít rendszeres, legalább havi gyakoriságú használónak. Az SMS technológiára épülő EMS korlátozott képtámogatása sem bizonyult kellőképpen motiválónak a felhasználók számára, csak kevesen cserélték le pixeles grafikus képek miatt telefonjukat. A WAP nyújtotta információszolgáltatások vagy az EMS egyszerűbb képfelbontásával ellentétben mind a készülékgyártók, mind a szolgáltatók az MMS-től várják adatforgalmuk felfutását. A felhasználókat nem a technológia, hanem a színes, nagy kijelzős készülékek hozhatják lázba az iparági elemzők szerint. Nem csupán maguk a készülékek, hanem az ezeken keresztül elérhető alkalmazások gerjeszthetnek fogyasztói igényeket: hamarosan az emberek közötti (people-to-people – P2P) kommunikáció mellett a multimédiával támogatott szórakoztató és információs szolgáltatások (machine-to-people – M2P, illetve P2M) széles tárházának kapuja nyílik meg.

Miközben a Vodafone még a hazai bevezetést készíti elő, konkurensei már megkezdték a tárgyalásokat az interkonnekcióról. Mint Török Péter, a Pannon szolgáltatás-fejlesztési vezetője mondja, a szolgáltatók felismerték, hogy közös érdekük az MMS átjárhatóvá tétele. A tárgyalásokon fontos szempont az is, hogy azt a kört is bevonják a szolgáltatók közötti MMS-forgalomba, amely nem rendelkezik multimédiás telefonnal. Vagyis mindkét szolgáltató kidolgozott egy “fából vaskarika” megoldást, amelyet most össze akar kötni, hogy mind a WAP-os képeket láthassák a 20-as előhívószámú mobilosok, mind pedig az interneten is megnézhessék – jó felbontásban – a képeket a 30-asok.

A karácsony sokat lendíthet az MMS-készülékek ma még alacsony elterjedtségén, mert akkor nagyobb számban hajlandók az ügyfelek a telefonok cseréjére. A BellResearch elemzői úgy vélik: amennyiben már az idén a 100 ezer forintos lélektani küszöb alá kerül az MMS-telefonok ára (előfizetéssel együtt, vagy kedvező csereakciók folytán), s mindhárom operátor beindítja szolgáltatását, akkor a karácsonyi láznak köszönhetően év végére az MMS-képes készülékek száma elérheti a 40 ezret. (Ezzel egyébként a szegmens penetrációja még mindig 1 százalék alatt marad.)

“Az SMS esetében 2-3 év kellett ahhoz, hogy elterjedtsége elérje a kritikus tömeget” – mondja Andrási Tamás, a Bell Research üzletfejlesztési igazgatója. Akkor 25-30 százalékos piaci telítettség kellett ahhoz, hogy komoly méreteket öltsön a használat. Ma talán ennél kisebb százalékos arány is elégséges, hiszen időközben a mobiltelefonok száma megtöbbszöröződött.

TARTALMI KÉRDÉSEK. Hosszú távon azonban nem a technikai háttér lesz döntő, hanem az, hogy milyen tartalmat tudnak majd nyújtani a szolgáltatók. A felhasználóknak már vannak elképzeléseik arra vonatkozóan, hogy mire használnák az MMS-re képes készülékeket (lásd az ábrát). Tus Tamás, a Think Consulting vezető tanácsadója szerint az erotikus fényképek és tartalmak iránti érdeklődés biztosan jelentős lesz, habár ezt a piackutatásban részt vevők maguktól nem vallják be.

Az ár minden új szolgáltatásnál kulcskérdés. A Vodafone a legtöbb területen igen versenyképes árral jelent meg, ám a nem létező szolgáltatások árát nem lehet összehasonlítani a már meglevőkkel. Az MMS bevezetését december 31-ig ingyenességgel tette vonzóbbá a Pannon, de Török Péter mégsem ezt tartja kiemelendőnek; szerinte a tarifák terén az igazi előnyt a konkurenssel szemben az jelenti, hogy a Pannon egységes, képmérettől független díjszabást alkalmaz, szemben a Westel három kategóriájával. Ez azért lényeges, mert ma még nincsenek elfogadott nemzetközi standardok, a beállítás általában meghaladja az ügyfelek türelmét, ráadásul a jelenlegi készülékek nem adnak információt az MMS-díjakról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik