Gazdaság

MINI-újjászületés – Kicsi, de kapós

A BMW által újjáélesztett MINI olyan népszerű, hogy nem tudnak eleget gyártani belőle. Kérdés, meddig tart a lelkesedés.

Amikor a BMW tavaly júliusban kihozta a klasszikus Mini új (s a megkülönböztethetőség végett MINI-ként jegyzett) változatát Nagy-Britanniában, a cég vezetőinek volt okuk az aggodalomra. A bajor autógyár sokakat magára haragított a szigetországban azzal, hogy egy évvel korábban úgy döntött, kiszáll a Roverből, és csak a Mini márkát tartja meg magának. “Voltak olyan hangok, hogy ezek a vadbarom németek majd tönkreteszik a Mininket” – emlékszik vissza Michael Ganal, a BMW értékesítési és marketinigazgatója.

Nos, a németek ehelyett megmentették a Minit. A kontinensen és az Egyesült Államokban több a megrendelés a retro stílusú kisautóra, mint amennyit a BMW teljesíteni tud, és a MINI sikeresnek bizonyult Nagy-Britanniában is – ott, ahonnét a British Motor üzemeiből 43 évvel ezelőtt hódító útjára indult. A beruházások elapadása utóbb kis híján a márka elhalásához vezetett. De az idei első nyolc hónapban a BMW 20 ezer 360 darab MINI-t adott el a brit piacon, 25 százalékkal többet a tervezettnél. Ganal nemrég betért egy márkakereskedőhöz a londoni Park Lane-en, ahol arról tájékoztatták, hogy az ez évre rendelt 520 autó már mind egy szálig vevőre talált, s jövőre több mint 750 darabot kívánnak értékesíteni. “Erre senki nem számíthatott” – lelkendezik az igazgató.

MINI-újjászületés – Kicsi, de kapós 1ÚJ JÁTÉKSZER. Kérdés, honnan ez a váratlan lendület, és főleg, hogy miképpen őrizhető meg. A MINI-k jelenleg kelendőbbek a vártnál, de a BMW-nek még be kell bizonyítania, hogy a lelkesedés több a legújabb játékszernek szóló örömnél. A retro stílusú autóknál mindig fennáll a kockázat, hogy gyorsan kimennek a divatból, mihelyt az újdonság varázsa elmúlik. Következésképpen a BMW-nek gondoskodnia kell arról, hogy a vonzerő friss maradjon, márpedig ez nem csekély kihívás egy olyan autó esetében, amely elsősorban nosztalgikus érzéseket ébresztve hat a vásárlókra.

Ha valakik meg tudnak birkózni ezzel a feladattal, akkor a bajor autógyár szakemberei ilyenek. Miután a BMW megszerezte a Mini jogait, a jellegzetes zömök forma és a lapos tető megőrzése mellett teljes átalakítást hajtott végre. A kocsi hossza alig több mint három és fél méter – ezzel a szó szoros értelmében elbújhat az amerikai piacon forgalmazott öszszes többi személyautó mögött -, de így is harmadával nagyobb, mint az eredeti, és drágább is annál. Erősebb motorjával, masszívabb karosszériájával, légzsákjaival és más biztonsági eszközeivel az új MINI épp oly kiváló a német Autobahnon, mint amilyen praktikus a szűk londoni utcákon. A belső térben megmaradt a műszerfal közepén található sebességmérő – ugyanúgy néz ki, mint a hatvanas években, amikor a Minivel rallybajnokságokat nyertek -, viszont kiegészült olyan felszerelésekkel, amilyeneket ritkán látni kisautókban, így például bőrbevonatú kormánnyal vagy hathangszórós CD-lejátszóval.

Európában a legolcsóbb Mini 14 ezer 200 dollárnyi összegbe kerül, durván másfélszer annyiba, mint egy Renault Twingo vagy egy Ford Ka. Ám a vevők hajlandók többet fizetni érte. “Mivel a BMW gyártja, az emberek úgy érzik, hogy megbízhatóbb” – mondja Christophe Caillaud párizsi dealer. Az Egyesült Államokban, ahol csak a nagyobb teljesítményű és alapfelszereltségű MINI Cooper és MINI Cooper S modelleket forgalmazzák, az árak 16 ezer 850 dollárnál kezdődnek.

A MINI három modellváltozatából január óta 100 ezer darabot adtak el, az alábbi megoszlásban:MINI COOPER: 55%



Ára 16 ezer 850 dollártól indul, ezért többek között 115 lóerős motort, sportos felfüggesztést és pedálmegvilágítást kap a vásárló.

MINI ONE: 25%

14 ezer 200 dollárnál kezdődő áron, 90 lóerős motorral, négy légzsákkal és blokkolásgátlóval ellátott fékekkel.

MINI COOPER S: 20%

Minimum 19 ezer 850 dollárért, 163 lóerős motorral, bőrbevonatú kormánnyal és 6 hangszórós CD-lejátszóval.

CSÁBÍTÓ APRÓSÁGOK. A globális autópiac gyengülése ellenére a BMW az idén 120 ezer MINI eladását tervezi, s Helmut Panke vezérigazgató abban bízik, hogy jövőre az értékesítés felmegy 132 ezer darabra. Az oxfordi üzem rövidesen átáll a napi 24 órás termelésre, és 10 százalékkal növelni akarják az egységnyi időre jutó kapacitását is.

A tervek közt szerepel még, hogy jövőre piacra dobnak egy dízeles változatot, amelyhez a Toyota fogja szállítani a motorokat, majd később egy sportos kabrióval is bővül a kínálat. Az utóbbi vonzereje nyilvánvaló: ki ne szeretne meleg nyári napokon lehajtott tetővel furikázni? De a dízelmeghajtású MINI szintén csábító lehet a fogyasztásra tekintettel: a dízelmotorok üzemanyag-hatékonysága ma már 30 százalékkal jobb a benzinesekénél.

A tartós sikerhez a BMW-nek folytatnia kell az intenzív marketingkampányt. Az Egyesült Államokban eddig nagyon bejöttek a reklámfogások – érdemes volt például baseball-meccsek alkalmával a stadionokban kiállítani az új kocsit -, az eredeti 20 ezer darabos idei eladási tervhez képest 40 ezerre érkezett megrendelés. A clevelandi Classic Mini márkakereskedésnél egész jövő áprilisig kell várnia annak, aki MINI Cooper S modellt akar vásárolni.

A MINI sikerének azonban árnyoldalai is vannak. A kisautón elérhető nyereség csupán töredéke annak a profitnak, amivel a BMW a 65 ezer dollárnál kezdődő 7-es sorozatot értékesíti. Ezenkívül a cégnél fejlesztés alatt áll az 1-es sorozat is, amelynek ára valószínűleg alig haladja majd meg a 20 ezer dollárt. A BMW jelenleg a világ második legnyereségesebb autógyára a Porsche mögött, de a kisautók kategóriájában nyomulva könnyen elveszítheti ezt a pozícióját. A BMW válasza: egy sor olyan extrát – például 400 dolláros tolótetőt – kínál a vásárlóknak, amelyek átlagosan 20 százalékkal növelik a MINI-k árát. Ha minden jól megy, a végén kiderül, hogy még egy játékszer gyártása is lehet tartósan nyereséges.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik