Gazdaság

Vonatokból erőművek – Tartalékos üzemmód

Néhány napig nem volt áram Kalifornia állam nagy részén a múlt évben; igaz ugyan, hogy inkább az áramszolgáltatók, mintsem az erőműveket üzemeltetők hibájából#<#, ám a lényegen ez mit sem változtat. Ekkor találta ki a Sierra Railroad nevű vasúttársaság, hogy hasonló helyzetben elöregedett dízelmozdonyait használja majd a lakossági energiaigények kielégítésére - e rendhagyó erőművek jövőre meg is kezdik működésüket. Vonatokból erőművek – Tartalékos üzemmód 1A Sierra Railroad mérnökei leválasztották a mozdonyokba épített dízelgenerátorokat a kerekek tengelyéről, és azokat egy, a szélerőművekben is alkalmazott alkatrésszel egészítették ki. A motorok által termelt villamos energiát így akár a felső vezetékekhez csatlakoztatva is bárhová elszállíthatják. A vasúttársaság 48 mozdonya összekapcsolva 100 megawatt energia termelésére képes – ez nagyjából százezer háztartás számára elegendő. Szükség esetén a mozdonyok néhány óra alatt a térség bármely részébe eljuthatnak, és ott mozgó erőműként működhetnek.

A Sierra Railroad elnök-vezérigazgatója szerint országosan is a mozdonyok az Egyesült Államok legnagyobb, még kihasználatlan energiaforrását jelenthetik, mert ezeket minden különösebb befektetés nélkül, csekély átalakítással erőművekként lehet használni. Külön előny, hogy e masinák a mezőgazdasági hulladékokból előállítható biodízellel is működnek. Ez az üzemanyag ugyan jelenleg drágább a hagyományos, fosszilis tüzelőknél, ám elégetése során csaknem 80 százalékkal kevesebb szén-dioxid termelődik, mint a széntüzelésnél. A biodízeles mozdonytechnológiát az amerikai kormányzat az idén környezetvédelmi nagydíjjal jutalmazta. A Sierra Railroads célja, hogy elérje: a hamarosan beinduló vonaterőművek kivétel nélkül biodízellel működjenek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik