Gazdaság

A Griff Gentlemen’s főtulajdonosa – A ruha teszi?

Korábban a vásározást is kipróbálta Sütő Zoltán, aki az idők során neves hazai ruházati márkanevet és bolthálózatot épített.

Budapesten jártában Björn Borg nemcsak teniszezett Sütő Zoltánnal, de ellátogatott alkalmi partnere áruházába, a Griff Gentlemen’s üzletébe is. Az egykori világelső teniszező szerint az üzletház bármelyik főváros sétáló utcájában megállná a helyét. A tulajdonos a legmerészebb álmaiban sem gondolhatott a hetvenes évek második felében – a teniszcsillag nagy győzelmei idején – arra, hogy egyszer majd ő is pályára léphet a hajdani svéd sztárral, s arra még kevésbé, hogy saját ötemeletes üzletházában fogadhatja az ötszörös wimbledoni bajnokot.

HOZOTT ANYAGBÓL. Számos hazai vállalkozóhoz hasonlóan, a saját kvalitásain kívül, az igazi sikerhez neki is két dolog kellett: a hiánygazdaság, majd a rendszerváltás, bár ez utóbbi számára a kemény konkurenciaharcot is meghozta. Az öltözködés, amely később a profiljává vált, már tinédzser korában meghatározó szerepet töltött be az életében. Már gyerekként is szerette az igényesebb megjelenést, a kitűnési vágy is erre sarkallta. Az általános iskola utáni nyáron szünidei munkát vállalt, s 6 ezer forint keresetéből Jugoszláviából “rendelt” két öltönyre való anyagot, amiért akkor komoly összeget,3 ezer forintot fizetett. A textíliákkal felkereste az akkori leghíresebb szabómestert, Szőllőssy Gábort, mert ismeretei szerint Budapesten egyedül ő tudott keskeny vállú olaszos zakót készíteni. A kisiparos már az első próbán meglepődött, hogy ügyfele már ilyen fiatalon mennyire jól meglátta, milyen korrekciókat kell végrehajtani a ruhadarabokon. Palocsay Géza nadrágkészítő pedig felajánlotta neki, hogy 20 forintot ad minden általa szerzett kuncsaftért.

Megesett, hogy a középiskolában hazaküldték az egyik évnyitóról, mert a többiektől eltérően nem sötét öltözékben, hanem érzése szerint a legdivatosabban: csatos lakkcipőben, karcsúsított ingben jelent meg. Ennek a képnek ellentmond egy közeli ismerős véleménye. “Az iskolában és a barátai között alig lehetett hallani a hangját, inkább figyelte a környezetét. Munkájában maximalista, szemtől szembe megmondja a véleményét, ma is természetesen viselkedik, s a szabályokat annyira betartja, hogy a világért sem bliccelne, amikor tömegközlekedéssel utazik” – meséli a vállalkozóról barátja, Motyovszky László.

Az érettségi után édesanyja kereskedésében dolgozott, az értékesítésben való jártasságát ekkor szerezte meg. “Ebben az időben az anyagi javak előteremtése motivált, például a kocsi, majd a még jobb kocsi árának előteremtése” – emlékszik vissza Sütő Zoltán. Az üzletember természetesen a legdivatosabb ruhákban járt szórakozni, de a mai vállalkozás gondolata nem elsősorban a ruhák iránti lelkesedése, hanem későbbi feleségével való találkozása után merült fel. (Párjával korábban már futólag ismerték egymást, de meghatározónak egy balatoni tánc bizonyult.) Neje ekkor szabóként a nővérével butikosoknak varrt, a jövendő férj azonban, aki gyakran látogatott a Belvárosi Kávéházba vagy az Anna Presszóba, s figyelgette a divatosan öltözködő külföldieket, ráérzett, hogy ez a munka jövedelmezőbbé tehető. Kapóra jött, hogy barátja kereskedő édesapja konkrét megrendelést adott.

SÜTŐ ZOLTÁN 47 éves, vendéglátó-ipari szakközépiskolában érettségizett, majd édesanyja kereskedésében kezdett el dolgozni. Feleségével 1979-től férfiruhákat készítettek és árusítottak. Kezdetben nyugati minták szolgáltak modelljeik alapjául, majd kialakították saját tervezésű kollekcióikat. Időközben diplomát szerzett a Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskolán.

A Griff Gentlemen’s Bt.-t 1986-ban hozták létre, a vállalkozást 1993-ban részvénytársasággá alakították. Felesége igazgató a cégben, amelynek Sütő Zoltán elnök-vezérigazgatóval a fő tulajdonosa, rajtuk kívül még egy külföldi befektető jegyzi a társaságot.

Szeret sportolni, leginkább a hajózást kedveli az Adrián. Két gyermekük van: Olivér 9, Olívia pedig 5 éves.

A Griff Gentlemen’s Rt. tavaly 200 alkalmazottal 1,6 milliárd forintos bruttó árbevételt produkált. A 15 saját és 4 franchise-rendszerben működtetett üzletben – ezek együtt országos hálózatot alkotnak – évente több mint 100 ezer vásárló fordul meg. A vállalkozás vezetője 15-20 százalékos részesedést tudhat magáénak a hazai piacon.

A vállalkozó ebből levonta a következtetést: hiánycikkek előállítására kell ráállni. Látta, hogy kifizetődőbb közvetlenül értékesíteni, s mivel amúgy is országos méretekben gondolkodott, adódott a vásározás. Ezzel széles körű ismertségre tett szert a kereskedői körökben, s hamar elfogadták a megbízható termékeiket.

Amikor egy újságcikknek köszönhetően a Budaflax a Levi’s céggel szövetkezve elkezdett farmert gyártani, s ennek következtében Sütő Zoltánéknak sikerült farmeranyaghoz jutniuk, maguk is elkezdtek farmercikkeket gyártani. Sikerült Budapesten, a Visegrádi utcában egy kapualjban 6 négyzetméteres üzlethelyiséget bérelniük. Nem panaszkodhattak a látogatottságra: előfordult, hogy a zsúfoltság miatt a vevők a bérház udvarán álló szekrényt is próbafülkének használták. Két évvel később újabb üzletet nyitottak, majd birtokba vették és bolttá alakították a Váci utca 9. szám alatti “portásfülkét”. “Ez volt az igazi megmérettetés, mert ide már az igényesebb vevők tértek be” – állapítja meg a menedzser.

Mire elnyerték a barcelonai magyar olimpiai csapat férfiruházatának tenderét – ezt a rákövetkező ötkarikás játékoknál is megismételték -, már öt üzletet működtettek. Beindult a privatizáció; több versenytárgyaláson is indultak, mire sikerült megvásárolniuk egy 120 négyzetméteres Rákóczi úti üzletet. Galéria kialakításával 200 négyzetméter alapterületűre bővítették, s 1992-ben épp akkoriban nyitották meg, amikor a szépségkirálynő-választás zajlott. Megállapodtak a televízióval, hogy a rendezvényen egyperces férfi divatbemutatót tartanak a saját kollekcióikból, s ki is fizették érte a reklámidőt. Az üzlethez szerencse is kell: szervezési hiba miatt tíz percig láthatták a nézők a Griff Gentlemen’s akkor különlegesnek számító lila, kék, sárga zakóit, s a cég berobbant a köztudatba. Ekkor kezdték el Demjén Ferenc, majd sportolók és a Vasas SC szponzorálását is. “Az egyesület szponzoraként olyan szolgáltatást vár el tőlünk, hogy neki is megérje támogatni bennünket. Az ép testben ép lélek szellemében fontosnak tartja a rendszeres sportolást, s remek fellépése ennek is köszönhető” – állítja a menedzserről Gyalog András, a Vasas SC elnöke.

Két évre rá szilveszterkor, amint áthajtott a Nyugati téri felüljárón, a Fősped Trans épületén megpillantott egy plakátot “eladó” felirattal. Az autóból azonnal felhívta a mobilkészülékéről a számot, s végül sikerült megvennie az ingatlant. A tartóelemeken kívül mindent lebonttatott, s felépíttette az elegáns Griff Áruházat, amely a következő esztendő novemberének elején nyílt meg. A férfiöltözet mellett itt már női és gyermekruházat, s műszaki cikkek árusításába is belefogtak. Az áruház létesítésére hitelt szándékoztak felvenni, ám a Polgári Bank az utolsó pillanatban visszalépett. Sütő Zoltán ezért azt találta ki, hogy az egyik szintet eladják kisebb tulajdonosoknak, s a befolyt pénzből finanszírozzák a beruházást. Az elképzelés bejött, más kérdés, hogy a kereskedők nagy része azóta elhagyta az áruházat, s a Griff Gentlemen’s visszavásárolta tőlük az üzlethelyiségeket. A vásárlási szokások átalakulásához a házaspár is alkalmazkodott, jó néhány bevásárlóközpontban nyitottak üzletet, legutóbb az Árkádban. Társaságuk állja a sarat a multikkal folytatott versenyben, bár a cégvezető szerint a fizetőképes kereslet bővülése elmarad az eladóterek számának növekedésétől.

TÖBB LÁBON. “Hol van az az idő, amikor legyártottuk azt a mennyiséget, amit gondoltunk, s másnap hiánytalanul eladtuk. Ma már hosszú előkészítő munka előzi meg a szezon előtti nagyobb döntéseinket, aminek során tanulmányozzuk a fizetőképes kereslet költési szokásait, a demográfiai hullámok várható alakulását, meghatározzuk, hogy a gépkocsi hányszor menjen vidékre, s mely kutaknál tankoljon, hogy üzemelése költséghatékony legyen” – mondja Sütő Zoltán. Az üzletember úgy tapasztalja, hogy a jelenlegi helyzetben, amikor a lakosság a fejlett piacgazdaságokban szokásos összeg tizenötödrészét költi öltözködésre, egy ruházati cégnek nincs lehetősége dinamikus expanzióra. Ezért más irányú tevékenységekbe is belekezdenek. Ennek eredménye a budapesti I. kerületben épülő két darab húszlakásos társasház, és – stílus- és formaérzékükre alapozva – a Griff Áruház harmadik emeletén szeptemberben nyíló lakberendezési stúdió és bútoráruház.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik