Mindig a győztesek nevét jegyzik meg, a másodikat elfelejtik. Ha történetesen nem vagy első, akkor is úgy kell tenned, mintha az lennél! – tanácsolja egy reklámcég menedzsere. Szavait megfogadni látszanak a férfiak szexuális problémáira gyógyszert kínáló cégek: promóciós tevékenységük során ugyanis arra erősítenek rá, hogy valamilyen szempontból ők az elsők.
Pedig az amerikai Pfizertől nehezen lehetne elvitatni a világelsőséget, hiszen terméke a XX. század egyik ikonjává vált, mint az első szájon át szedhető készítmény, amely valóban hatásos az erectilis disfunctio, magyarul a merevedési zavar leküzdésében (újabban, pejoratív tartalma miatt, kerülik a korábban használatos “impotencia” szót). A gyógyszer sok millió férfi álmát váltotta valóra, hiszen ők régóta áhítoztak egy olyan csodabogyóra, amit csak bekapnak, s minden újra a régi. A cég adatai szerint a világon 110 országban 16 millió ember szedi. Eddig 630 millió tablettát adtak el (minden másodpercben 6-ot, s minden percben 10 férfinak írják fel).
A színe miatt kék gyémántként ismert pirulát csodálatos megmentőként ünnepelik szerte a világon, már akik nyíltan mernek beszélni e problémáikról. A szexuális zavarok ugyanis – még a fejlett civilizációs országokban is – tabutémának számítanak, nem szívesen társalognak róluk.
A University of Massachusetts 1994-ben – éppen a Viagra bevezetése előtt – végzett egy felmérést, amelyből az derült ki, hogy a 40 éven felüli férfi lakosság 43 százaléka küzd valamilyen fokú (enyhe, közepes, súlyos) merevedési zavarral. Más felmérések szerint még nagyobb a piaca az ilyen termékeknek, hiszen a fejlett, civilizációs ártalmakkal sújtott országokban a 40 éven felüli férfi populáció 52 százaléka szenved valamilyen fokú merevedési zavarban, megközelítőleg 150 millió ember. Árnyalja persze a képet, hogy csupán 5-10 százalékuk fordul orvoshoz.
A merevedési zavar főbb okai Alacsony férfihormon-termelődés, Túlzott alkoholfogyasztás, Stressz, félelmek, szorongások, Magas vérnyomás elleni gyógyszerek, antipszichotikumok, antidepresszánsok, egyes nyugtatók
ÉVEKIG HALLGATNAK. “Nálunk sem kedvezőbb az arány, hiszen a magyar férfiak sem élnek egészségesebb, stresszmentesebb életet, mint az amerikaiak” – mondja Török Alexander uro-szexológus, aki az országban elsőként, még 1992-ben Pécsett hozta létre andrológiai magánklinikáját. A betegség intim megközelítést igényel. Szakértők egybehangzó véleménye szerint különösen a falvakban élő férfiak nem mernek ilyen jellegű panaszaikról beszélni háziorvosuknak, mert attól tartanak, hogy az asszisztens révén fél óra múlva már a sarki boltban is őket tárgyalnák ki. Ám a városi lakosság is szemérmes, évek telnek el (a Pfizer felmérése szerint Magyarországon átlagosan 18 hónap), mire e panasszal felkeresik a szakembert.
“Már nem is azt kérdezem a betegeimtől, hogy hány hete, hány hónapja tart a probléma, hanem azt, hogy hány éve. Általában akkor jelentkeznek, ha valami motiválja őket, például új partner tűnik fel a láthatáron” – magyarázza Török doktor. A veszélyeztető faktorok között előkelő helyen szerepel a stressz (a betegség okairól lásd felsorolásunkat). Török doktor szerint a magas társadalmi státusú, napi 10-12 órát dolgozó menedzserek, vállalatvezetők jó része is átmeneti vagy tartós szexuális problémával küzd.
Nagyobb hányaduk pontosan tudja, hogy a hajszolt életmód az oka, s néhány hetes szabadsággal már regenerálódnának, ám a munkahelyi elvárások miatt nem engedhetik meg, hogy beiktassanak maguknak egy rekreációs időszakot. Másik részük beletörődően vesz tudomást róla, munkahelyi sikereik maximálisan kárpótolják őket, s nem foglalkoznak potenciazavaraikkal.
A gyakorló orvos feltételezését az ilyesfajta zavarral küzdő férfi populáció nagyságáról alátámasztja az ELTE Pszichológiai Intézete és a Marketing Centrum piackutató intézet 2002 januárjában végzett közös felmérése a magyarok szexuális életéről. A kutatás eredménye szerint a 40 éven felüli korcsoportban a magyar férfiak 40 százalékának van szexuális problémája, súlyosnak 3 százalékuknál tekinthető a zavar. A felmérésből kiderült, hogy az érintettek 40 százaléka egyáltalán nem beszél e gondjáról, 51 százalékuk pedig csak elvétve (lásd grafikonjainkat).
A promóció szempontjából kulcsfontosságú ez utóbbi megállapítás. Mivel a merevedési zavart gyógyító medicinák vényköteles készítmények, törvény tiltja a reklámozásukat. A gyógyszerforgalmazók tehát nem sulykolhatják direkt módon a köztudatba, hogy újabb csodapirula kapható a patikákban. Finomabb, közvetettebb eszközökhöz kell folyamodniuk. Egyik ilyen lehetőség például a társadalmi kampány, amelynek során a média segítségével magára a problémára irányítják a figyelmet.
Gyártók vetélkedésePFIZER.
A világ első számú gyógyszergyártója, előkelő helyezését az utóbbi évtized erőteljes kutatás-fejlesztési munkájával érte el. Tavalyi forgalma 40 milliárd dollár volt, nyereségét 30 százalékkal növelte néhány átütő sikerű gyógyszerének rekordértékesítése révén. A Business Week által készített, a világ ezer legnagyobb tőzsdei vállalatának toplistáján a Pfizer a 20. helyről a 4. pozícióra jutott fel, részben a Viagrának köszönhetően (no meg azért, mert 2000-ben egyesült a Warner Lamberttel). Termékei közül 9 saját kategóriájában piacvezető, míg 4 további a második helyet foglalja el. A magyarországi Pfizer-érdekeltség a tíz legnagyobb hazai gyógyszerforgalmazó vállalat között van, tavaly hozzávetőleg 34 millió dolláros (mintegy 9,5 milliárd forintos) árbevételre tett szert.
ABBOTT LABORATORIES. A cég az első 10 közé tartozik a világon az egészségügyi termékeket kutató, fejlesztő, gyártó és forgalmazó társaságok sorában. Tavaly felvásárolta a német BASF Pharma (Knoll) nevű patinás német kutatásorientált gyógyszergyártót, s ezzel az európai egészségügyi kutatásban és fejlesztésben is megvetette a lábát. Világszerte az első vagy a második helyet foglalja el a diagnosztika területén, az AIDS, a szív- és érrendszeri, a légúti fertőzéses betegségek gyógykezelésében, a műtőkben használt altatószerek forgalmazásában, a testsúlykarbantartás területén. Az Abbott 1996 óta van jelen Magyarországon saját vállalattal, termékeinek éves forgalma idehaza eléri a 28 millió dollárt (7,7 milliárd forintot); egyik készítménye a közelmúltban az “Év gyógyszere” lett hazánkban.
ELI LILLY. A világ egyik vezető kutatásorientált gyógyszergyára 159 országban forgalmazza termékeit. Éves forgalma 11 milliárd dollár, a bevételekből 19 százalékot fordít kutatás-fejlesztésre. A cég a valamennyi iparágat figyelembe vevő Financial Times 500-as listáján 2001-ben a 42. helyet foglalta el. A Lilly Hungária 1991-ben alakult az Eli Lilly kizárólagos tulajdonaként. Néhány készítmény Magyarországon készül bérmunkaszerződés keretében, mintegy 270 millió forint értékben.
fogyasztói kampány. “Beszéljünk róla! Ne törődjön bele! Forduljon orvoshoz! Ha helyreáll a szexuális élet, javul az életminőség!” – e szlogenekben lehet összefoglalni a forgalmazók pr-kampányának mondandóját, amit természetesen nem a saját nevük alatt folytatnak, hanem marketingcégek igénybevételével.
A kampány végig vitele azonban korántsem olyan egyszerű és gyors, mint a feladat meghatározása. Egy speciálisan női egészségügyi problémára négy év kemény marketingmunkájával – óriásplakátokkal, szakemberekkel készült rádió- és tévéinterjúkkal, női lapokban közzétett szakcikkekkel – sikerült felhívni a figyelmet. “Ennyi időbe telt, mire az érintett hölgyek panaszaikkal, épp azért, mert az ügy társadalmi beszédtéma lett, fel merték keresni nőgyógyászukat” – ad betekintést a gyógyszerpiacon alkalmazott promóciós technikákról egy szakértő. Furcsa módon nemcsak a hölgyek körében kellett “felvilágosító” munkát végezni, az orvosokat is edukálni kellett arról, hogy a nők igen jelentős hányada küzd ilyen problémával, csak hallgat róla.
A férfiak potenciáját helyreállító és serkentő gyógyszerek gyártóira most ugyanez a feladat vár: kétfrontos ismeretterjesztő munkát folytatni az orvosok és a lakosság körében. Elemzők szerint a kampány során érdemes a nőkre fókuszálni, mert ők viszonylag jó eséllyel tudják rábeszélni partnereiket arra, hogy vegyenek igénybe orvosi segítséget. (A nők nyitottabbak a problémák megoldása iránt, 50 százalékkal gyakrabban járnak orvoshoz, s 15-ször gyakrabban vesznek részt rákszűrésen, mint a férfiak; nyilván ez is szerepet játszik abban, hogy várható élettartamuk is 7-8 évvel hosszabb.)
tortaosztás. A korántsem önös érdek nélkül vállalt felvilágosító munka nehézségei sem terelik egy platformra a Magyarországon jelenlévő két amerikai gyógyszergyártó céget, a Pfizert és az Abbott Laboratoriest (lásd külön). Nem hangolják össze a társadalmi kommunikációjukat, pedig a célcsoport ugyanaz. Ugyanakkor a Pfizernek “jobban használ” az összes ilyen “felhajtás”, mert a tapasztalatok szerint mindig a piacvezető cég aratja le a legnagyobb hasznot. A kampány a többieknek is hoz ugyan valamennyit a konyhára, de korántsem annyit, mint a legjobban pozícionált cégnek. A gyógyszergyárak ennek ellenére kemény versenyt kezdtek egy korábban alig létező, ráadásul kevéssé árérzékeny szegmensben. Ennek tudható be, hogy a most piacra került szer gyártója a rivális készítmény “gyengéjét” igyekszik kihasználni, amikor azt hangsúlyozza: a piros, nyelv alatt oldódó tablettát azok is szedhetik, akiknek magas a vérnyomásuk, szív- és érrendszeri betegséggel küzdenek. Egy évvel ezelőtt a világsajtó néhány halálesetről írt a Viagra-szedők körében, s bizonyítást nyert, hogy szívgyógyszereket használó betegek estek áldozatul, akik nem törődtek azzal, hogy a potenciát növelő készítményt szigorúan tilos nitráttartalmú medicinákkal együtt alkalmazni.
A verseny azon is megfigyelhető, hogy a “kihívó” Abbott Laboratories itteni leányvállalatának ügyvezető igazgatója, Fábián Lajos azt hangsúlyozza: ők is elsők a piacon! Ez ugyanis az első szájon át szedhető szer, amely nem közvetlenül a nemi szervre hat, hanem a központi idegrendszeren keresztül fejti ki mechanizmusát. Az Európai Unió országaiban 2001 májusa óta kapható, s a múlt év végéig mintegy 4,5 millió darabot adtak el belőle.
A verseny tehát elkezdődött, még akkor is, ha nem nyíltan, s a gyártók sem ezt hangoztatják. Vélhetően azért, mert tisztában vannak azzal, hogy mindannyiuknak terem babér. Megférnek, sőt terjeszkedhetnek is egymás mellett. Magyarországon 15-20 ezer ember él ilyen szerrel, jelentős hányaduk rendszeresen, kisebb százalékuk alkalmilag, illetve a fiatalabb korosztályból inkább csak a kíváncsiságtól hajtva. Az erectilis disfunctiót gyógyító szerek piacán a Pfizer részesedése idehaza jelenleg 90 százalékos, becslések szerint ez évi 5 millió dolláros bevételt hoz számára.
A világ első számú gyógyszergyártójának azonban mostantól számolnia kell azzal, hogy terméke elveszítette egyeduralkodó szerepét. “Ezzel együtt jóval a konkurensei előtt jár a medicina hatékonysági tanulmányait illetően. Jó időbe telik, míg a többi cég hasonló részletességű és nagy időtávot feldolgozó tanulmányokat tud megjelentetni a legkülönbözőbb betegcsoportoknál. Ez pedig a nyugaton alapvető fontosságot játszó, bizonyítékon alapuló gyógyszeralkalmazás alapja” – hangsúlyozza Korondán Gábor gyógyszerpiaci szakértő, a Market Diagnosis Kft. ügyvezetője. Meglátása szerint az új termékek megjelenése minden bizonnyal új piacot generál, s nem csak arról lesz szó, hogy a Viagra tortáját kellene szeletekre osztani.
Csúcsszerek csatája Viagra
• Gyártó: Pfizer.
• A nyolcvanas évek közepén szívizom-erősítő gyógyszert akartak kifejleszteni. A kísérletben szereplő férfiak tíz napig feküdtek kórházban, és folyamatosan kapták a gyógyszert. Három-négy nap után arra lettek figyelmesek, hogy szexuális vágyat éreznek, amit a csinos nővérek látványa váltott ki bennük.
• Hatóanyaga: sildenafil citrate.
• Lokálisan hat, szexuális ingerre.
• A hatás 4-5 órán át bármikor kiváltható.
• Nitroglicerint szedő betegeknél hirtelen vérnyomáscsökkenést válthat ki.
• Mellékhatás: fejfájás, arcpír.
• Különféle dózisú 4 darabos kiszerelések ára: 9 ezer 700 forinttól 12 ezer 219 forintig.
Uprima
• Gyártó: Abbott Laboratories.
• Eredetileg hányinger előidézésére használták. Megváltoztatták a vivőanyagot, s csökkentették a dózist, s így került potencia-helyreállító és -növelő szerként forgalomba. Európai debütálása jól sikerült, a féléves nyomon követés során a 4,5 millió tabletta elfogyasztása során néhányszor jelentkezett mellékhatásként hányás és hányinger.
• Hatóanyaga: apomorfin.
• A központi idegrendszerre hat, természetes módon, szexuális ingerre.
• Hatását 18-20 percen belül fejti ki, naponta 3 szedhető belőle.
• Cukorbetegek, magas vérnyomásban és szívproblémával küzdő férfiak is szedhetik.
• Mellékhatás: hányinger, fejfájás, szédülés.
• Különféle dózisú 4 darabos kiszerelések ára: 10 ezer 80 forinttól 11 ezer 151 forintig.
Más szakértők is azt prognosztizálják, hogy ha újabb célcsoportokat érnek el a gyógyszergyártók, a Pfizer tovább növelheti piaci előnyét, ugyanakkor az Abbott is megtalálja a számítását. Várakozásuk azért is megalapozott, mert a szexuális problémák a legelhallgatottabb panaszok közé tartoznak, s társadalmi kommunikációval tíz- vagy akár százezrekkel bővülhet az orvosi segítséget kérő páciensek köre.
A gyógyszerek mellett mindazonáltal (igaz csak elenyésző arányban, 10 százalék alatt) megmaradnak a korábban alkalmazott egyéb módszerek, mint például vákuumos készülékek, ér- és implantációs műtétek, valamint az injekciós kúra. A műtéteket – Magyarországon is – túlnyomórészt magánklinikákon végzik el. “Mivel diszkréciót igénylő beavatkozásról van szó, a páciensek inkább kiszaladnának az állami egészségügyi intézményekből, semhogy tízágyas kórtermekbe feküdjenek be ilyen műtétekkor. A magánklinikákon egyágyas szobákban, megfelelő személyzettel biztosítják az intim légkört” – mondja Török Alexander. Egy-egy implantátum beépítése nem olcsó dolog, a legkorszerűbb hidraulikus tengerentúli protézis ára 1 millió forint fölött van, de viszonylag jó minőségűhöz hozzá lehet már jutni 200-300 ezer forintért is. A műtétet egyébként – szemben a skandináv gyakorlattal – egy fillérrel sem támogatja a társadalombiztosítás.
Idehaza e téren nem várható változás, hiszen a gyógyszerkassza megalakulása óta pénzhiánnyal küzd. Az érintetteknek tehát továbbra is mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, ha nem akarnak beletörődni állapotukba. A gyógyszergyártók mindenesetre nem kezelik mostohán őket, újabb és újabb készítményeket kísérleteznek ki számukra – persze a majdani dollármilliós, milliárdos bevételek reményében.
A Pfizer és az Abbotts mellett keresi a maga piacát a Bayer is, amely Vardenafil nevű készítményével lép majd a “porondra”. A cég az első évben 1,8 milliárd márka forgalmat tervez elérni az Egyesült Államokban és Németországban. A hírek szerint egy éven belül nálunk is kapható lesz a szer.
A Eli Lilly ugyancsak megjelenik e szegmensben, gyógyszerét, a Cialist 2003 első negyedévétől forgalmazza nálunk, de a cég már most hallatja a hangját, hogy a versenyben az időbeni késés miatt ne kerüljön hátrányba. Amerikában és Európában párhuzamosan indította el az engedélyeztetési eljárást. Tervei közt szerepel “head to head” tanulmányok (közvetlen összevetés) készítése a Viagrával szemben. A cég itteni képviselete bizakodó, az új gyógyszer természetes hatását hangsúlyozva bízik a sikerben. “Az új gyógyszer képes visszaadni a betegek számára a normális, tervezési kötöttségektől mentes szexuális életet” – áll az Eli Lilly nyilatkozatában.
PROGNÓZIS. S hogy mit hoz a jövő? Korondán Gábor szerint a gyógyszerfront e téren is fejlődés előtt áll. A piac potenciális nagysága a Viagra-szedők ötszörösére becsülhető, ami jelentős teret enged a konkurensek számára is. A bevezetésre váró termékek is igyekeznek egyedi jellemzőket felmutatni, s nem egyszerűen csak a “Viagra követői” akarnak lenni. A különböző igények kielégítését megcélzó új termékek megjelenése már önmagában is piacbővítő hatású. A gyógyszergyártók vérre menő harc helyett – legalábbis 5-10 évig – egymás mellett is kényelmesen terjeszkedhetnek. S jó okuk van a bizakodásra: a Viagra értékesítése a világpiacon és idehaza is 35 százalékkal növekedett, ez az érték pedig többszöröse a piac átlagos bővülésének.