Ebben az évben Salt Lake City számít majd a legrangosabb üzleti találkahelynek az Egyesült Államokban. Amerikai földön az évtized során valószínűleg nem lesz már több olimpia, így a sportviadal presztízsértéke óriási: a vállalatok itt kedvükre kényeztethetik kiemelt ügyfeleiket és jutalmazhatják leghűségesebb alkalmazottaikat.
Utahban valószínűleg patakokban folyik majd a pezsgő, s ínyenc falatoktól roskadoznak majd az asztalok. Nem kérdés, hogy a vendéglátóipar alaposan megszedi majd magát. A lelassult gazdaság és szeptember 11. utórezgései miatt azonban a vállalatok csupán visszafogottan fejezhetik ki a sport iránt érzett rajongásukat.
“Jócskán csökkent az előre lefoglalt rendezvények száma” – mondja Bob Williams, az evanstoni (Illinois) Burns Sports & Celebrities elnöke, akinek cége vállalati ügyfelek számára közvetíti ki a szponzorálásra érdemesnek tartott sportolókat.
A recessziót az egykori olimpiai hősök is nyögik. A nagy sztárok, például a műkorcsolyázó Peggy Fleming, vagy a gyorskorcsolyázó Bonnie Blair ugyan még mindig keresett “márkáknak” számítanak, de már nem akkorának, mint az előző amerikai olimpián, amikor a cégek még jóval nagyobb büdzsével rendelkeztek.
“Pillanatnyilag lehetetlen megjósolni, miként befolyásolja majd a téli játékok végső sikerét a gazdaság lanyha állapota” – mondja Thayne Robson, a University of Utah professzora, a Salt Lake City Olimpiai Bizottság tanácsadója. “Az adókból részesülő hatóságok és a szolgáltató kormányhivatalok egyaránt aggódnak a bevételek miatt.”
Kedvezőtlen előjelből akad bőven. A Cuisine Unlimited nevű partiszerviz-szolgáltató 12 nagyvállalat munkatársait látja vendégül a játékok alatt. A cég elnöke, Maxine Turner arról számolt be, hogy néhány ügyfelük mostanra egyharmadával csökkentette rendelését. “Még mindig lehet hotelszobát foglalni” – mondja indignáltan Robson. A február 8-i megnyitó előtt alig egy hónappal még kereken ezer szabad hotelszoba várta a látogatókat.
A Sports Illustrated VIP-es ajándékai• Szállás a Marriott valamelyik hoteljében
• Belépőjegy napi két eseményre
• Egy hátizsák, sídzseki, pulóver, sígarbó, sál, baseballsapka, olimpiai kitűzők, sísisak, Nike karóra, fényképezőgép, csokoládét tartalmazó ajándékcsomag
• Szabad belépés a Sports Illustrated VIP központjába a Union Pacific műemlék vasútállomásán
• Belépő a Club Splash egyik nagy partijára
A céges vendégek az olimpiákon általában retúr repülőjegyet kapnak, belépőket a legkapósabb eseményekre és három-négy éjszakát tölthetnek el egy luxushotelben – egy ilyen csomag személyenként 18 ezer dollárba is belekerülhet.
A biztonság ára pedig tovább növeli a költségeket. A legtöbb vállalat fényképes azonosító kártyával látja el vendégeit, és a szervezésben részt vevő helyi szolgáltatók is alapos biztonsági ellenőrzéseknek vetik alá alkalmazottaikat, jó részük bevezette például az ujjlenyomat-ellenőrzést is. “Szeptember 11-nek hihetetlen hatása van. A biztonsági intézkedések nagyon-nagyon szigorúak lesznek” – ígéri Turner.
A pluszköltségek ellenére valójában a lelassult gazdaság az, amely a leginkább próbára teszi a cégeket. A mindig is bőkezű olimpiai támogatónak számító Xerox most olimpiai költségvetését és a meghívott vendégek számát is csökkentette. A változtatásokat azután hajtotta végre, hogy tavaly 1500 munkahelyet szüntetett meg.
A McDonalds, a Coca-Cola, a Visa, a Delta Air Lines, a Marriott, a Sun Microsystems, a Bank of America és a Qwest Communications szintén lefelé módosította keretszámait. “Arról nincs szó, hogy az ügyfeleink visszavonulnának, de büdzséjüket alaposan megvágják” – mondja Jan Katzoff, az olimpiai partik egyik fő szervezőjének tartott SportsMark Management Group vezetője. “Arra kértek, szerez-zem meg Tara Lipinskit (népszerű amerikai műkorcsolyázónő – a Figyelő szerk.), de kettő helyett csak egy órára” – mondja Williams, az ügynök.
Vannak azonban, akik többet is megengedhetnek maguknak. A Sports Illustrated című magazin 800 fős vendéglistát tett közzé oldalain, a meghívottak jórészt a lap legfontosabb hirdetői közül kerülnek ki. Az AT&T kétszáz meghívottja elé “terít majd vörös szőnyeget” a téli olimpián. A General Motors pedig azokat a kereskedőket ajándékozza majd meg “életre szóló élménnyel”, akik túlszárnyalták az eladási terveket. Azért, ha keserű szájízzel is, de mégis vigadnak majd az amerikai vállalatok.