Gazdaság

A Summit-csoport vezérigazgatója – Szántóföldről az aszfaltra

Eredetileg a traktorok értékesítésének holtszezonja indította autókereskedés nyitására Erdélyi Pétert, aki mára jól kitalált márkahálózatot épített fel.

Magyar miniszterelnök még nem nyitott meg autós márkakereskedést egészen 2000 szeptemberéig, amikor Orbán Viktor egyenesen a kormányülésről sietett a Summit Autó Rt. Máriássy utcai vadonatúj szalonjába ünnepi beszédet mondani. A nem mindennapi megtiszteltetés nem közvetlenül a Nissan márkának szólt – magyarázza Erdélyi Péter, a Summit-csoport vezérigazgatója -, hanem Japánnak.

A Summit-csoport vezérigazgatója – Szántóföldről az aszfaltra 1Odáig azonban hosszú út vezetett, amíg a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen végzett egykori “mezőgazdasági gépész” a Magyarországon csoporttá terebélyesedett egyik nagy japán autómárka magyarországi cégvezetőjeként parolázhatott a kormányfővel. Az egyetemről kikerülve, a hetvenes évek derekán ifjú mérnökként nem éppen ilyen szakmai karrierre számíthatott Erdélyi Péter, amikor elhelyezkedett a Mezőgépfejlesztő Intézetben. Azért lett “tudományos segédmunkatárs”, mert ezzel 6 nap külön szabadság járt. Különböző vargabetűk után váltani szeretett volna, ki akarta próbálni a képességeit az üzleti életben. A vállalkozói lét sikereit és kudarcait egyébként már korábban is megízlelte, amikor 1989-ben hatodmagával – fejenként 180 ezer forinttal – megalakították a mezőgazdasági gépkereskedelemmel foglakozó Agrarius Kft.-t. Egy év múlva ebből a cégből kiválva, a kitermelt pénzzel, társával létrehozták Győrben a Vektor Kft.-t, amely természetesen folytatta a mezőgazdasági gépkereskedelmi profilt – traktort és hozzávaló munkaeszközöket importált -, de emellett vadonatúj tevékenységként, mint márkakereskedés, Nissan autókat is értékesített.

MAJDNEM VÉGE LETT. Az ötletet az adta, hogy a mezőgazdasági gépek kereslete szezonális, a “holt” időre is ki kellett valamit találni. Márpedig a traktorra az autó hasonlít a leginkább – emlékszik vissza döntése hátterére Erdélyi Péter. Kapóra jött, hogy 1992-re már a legtöbb autómárka forgalmazója megvetette a lábát Magyarországon, addigra csak a későn ébredők maradtak, azok viszont igyekeztek gyorsan kiépíteni saját hálózatukat. A győri kft. már az első évben 78 autót adott el, az elsőt – egy soproni vevő által kiválasztott fehér Nissan Vanette-et – személyesen Erdélyi Péter.

Ám nem volt sokáig felhőtlen az élete Erdélyinek autós márkakereskedőként, mert 1994-ben az akkori importőrnek, a Nissan Hungária Rt.-nek elszámolási vitája akadt a márka európai képviselőjével, s a Nissan lendülete megtört. Elakadt az alkatrészellátás is. A márkakereskedők csak nagy nehezen, a szomszédos országokból tudták beszerezni az alkatrészeket, saját zsebből finanszírozták a garanciális javítások költségeit. Annyira tarthatatlanná vált a dealerek helyzete, hogy sokan nem bírták, a hálózat fele átpártolt más márkákhoz. Hatan azonban összeálltak, szószólónak Erdélyi Pétert választották, s felvették a kapcsolatot az európai Nissan-központtal; miként lehetne az átmeneti időszakban fenntartani a megfelelő vevőszolgálatot.

A Nissan új magyarországi képviselete 1995-re alakult ki. Az első személyes interjúra – életrajz helyett – már a következő öt évre szóló konkrét eladási tervszámokkal, új szervezeti felépítéssel és stratégiával érkezett Erdélyi Péter.

Erdélyi Péter 51 éves, Budapesten született. Diplomát a Gödöllői Agrártudományi Egyetem mezőgazdasági gépészmérnöki szakán szerzett 1975-ben. 1981-ben elvégezte a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem külkereskedelmi szakát is.

1975-ben a Mezőgépfejlesztő Intézetben helyezkedett el tudományos segédmunkatársként. 1978-ban az Industria Rt. mérnök üzletkötője, 1983-1984-ben a Herceghalmi Kísérleti Gazdaság szerviz-üzemének vezetője, majd a hamburgi PPV kereskedelmi vállalat ausztriai, csehszlovákiai, magyarországi területi képviselője volt.

Közben 1989-ben hatodmagával megalakítja az Agrarius Kft.-t. 1990-ben létrehozza a mezőgépimportőr Vektor Kft.-t., amely rövidesen Nissan márkakereskedést is nyit Győrben. 1995-óta a Summit Motors Hungary Rt. vezérigazgatója.

Angolul és németül tárgyal, szereti a sportot (rendszeresen teniszezik és úszik), a klasszikus és a rock zenét, az utazást és természetesen rajong az autókért, köztük az oldtimerekért is. Két gyermekével, feleségével Budapesten él, Nissan Maxima QX vállalati autóval jár, de hamarosan lecseréli a cég új, X-trail nevű “városi terepjárójára”.

NEMCSAK AUTÓT. Ha ezekkel a tervekkel egyetértenek, akkor érdemes az önéletrajzomat is elhoznia – ajánlotta a Sumitomo kereskedőházat képviselő japán üzletembereknek. Egyetértettek, és meg is alakult 1995-ben a Summit Motors Hungary Rt., amely – egyetlen darab, Erdélyi Péternél lévő részvény kivételével – a japán kereskedőház tulajdonában van. Azóta is büszke arra Erdélyi, hogy az első évben “darabra beváltak” az eladási tervszámai, a két évvel későbbre becsült mennyiségnél pedig már kétszer annyi autót adtak el. A koncepciót is megvalósították; annak az volt a lényege, hogy ne csak autót adjon el a magyar képviselet, hanem valamennyi, az autóhoz kapcsolódó szolgáltatást is nyújtsa, kezdve a finanszírozástól, a biztosítási szerződésen át egészen a kárrendezésig és a kárképviseletig. Üzleti oka is volt a tevékenység bővítésének, hiszen a Sumitomo nem gyári képviselet, szerződött importőreinek így nem egyszerűen a minél nagyobb eladott darabszám fontos, hanem a profit érdekében a hatékonyság is.

Ez önmagában kevés lett volna a márka boldogulásához, hiszen 1995-ben szinte a nulláról kellett felküzdenie magát a Nissannak, miután 2 ezerről alig 300 darabra fogyott az összes értékesítés. Olyan ötletekre volt szükség, mint a világon egyedül a Nissanokra Magyarországon – az importőr kontójára menően – bevezetett három helyett ötéves (vagy 100 ezer kilométeres) garancia.

KONSZOLIDÁCIÓ VÉRÁLDOZATTAL. Az évről évre növekvő hazai újautó-eladás közepette azonban “rendkívülinek” számít, hogy két éve folyamatosan csökken a Nissanok itteni értékesítése. Tavalyelőtt kevesebb mint 2800, tavaly alig több mint 2300 darab személyautót értékesített a Summit. Erdélyi Péter mégis állítja, terv szerint csökkent az eladás. A Renault-Nissan-házasság után ugyanis nagy véráldozatokkal konszolidálták a japán csoportot. Ez azt is jelentette, hogy több, üzleti szempontból gazdaságtalan típust levettek a gyártási palettáról.

Az idén ismét túllépik a négyezer darabot, 2003-ban pedig az ötezer darabos összes értékesítést a haszonjárművekkel együtt – bizakodik Erdélyi Péter.

“Rendkívül törekvő, értelmes, ötletekben gazdag személy, olyan gondolatokkal, amelyeket meg is lehet valósítani” – ekképpen méltatja Bodroginé Szederkényi Piroska, a konkurens Hyundai Autó Hungary ügyvezető igazgatója Erdélyi Péter érdemeit. Szerinte olyan cégvezető Erdélyi, aki nemcsak küzd a céljaiért, de áldozatos munkával el is éri azokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik