Gazdaság

Az M Csoport Holding társtulajdonosa – Meglovagolt reklám

Sopronyi János azért lett vállalkozó, mert maszek munkákból rövid idő alatt sikerült visszafizetnie a rábízott, de tőle ellopott pénzt.

Ismerősei túlélő típusnak tartják, akit rendkívüli küzdőszellemmel áldott meg a sors. Ennek köszönhetően aztán munkatársaival szemben is maximalista. Szerény körülmények között nevelkedett, s talán ennek tulajdonítható, hogy ma sem költ hivalkodóan – nem épít villaerődöt a Rózsadombon, nem vásárol luxusautót -, pedig van mit a tejbe aprítania. Viszont ha valamit a fejébe vesz, mindent elkövet, hogy azt meg is valósítsa.

Konok eltántoríthatatlansága már gyerekkorában is megmutatkozott: amikor például divatba jött a fecske fürdőnadrág, de szüleinek nem volt pénzük, hogy vegyenek neki, az egyik barátjával elment vagont kirakni, s a keresetéből vásárolt egyet. Felnőttként pedig, éles helyzetekben valóban a túlélést jelentette a szívóssága; éppen ennek köszönheti átnyergelését a vállalkozói létre.

Az M Csoport Holding társtulajdonosa – Meglovagolt reklám 1KÖZÖSSÉGTEREMTŐ. Másodállásban egy utazási irodánál dolgozott, s rábíztak közel 50 ezer forintot, hogy fizesse be az OTP-be. Ám a főmunkahelyén kilopták a táskájából, az irodában pedig fél év türelmi időt kapott az – egyébként akkor két évi fizetésének megfelelő – összeg visszafizetésére. Ezért a fordítástól a segédmunkáig minden adódó lehetőséget megragadott, s három hónap alatt előteremtette a szükséges összeget. “Elgondolkodtam azon, hogy ha maszekban ennyit lehet keresni, érdemes lenne vállalkozásba fogni. Ráadásul az önállóságot és a szabadságot már akkor is erős lételememnek éreztem, s a családalapítás is ez idő tájt vált aktuálissá” – indokolja a döntését Sopronyi János.

Kilépett tehát a munkahelyéről – ahol addig 1800 forintos fizetést vághatott zsebre -, s tőkével nem rendelkezvén, egy meglévő kisszövetkezetben hozott létre reklám-propaganda tevékenységet végző szakcsoportot. E – jogi és gazdasági védőernyőt jelentő – formációhoz tudta ugyanis letenni a szükséges összeget (nevezetesen 5 ezer forintot), tevékenységi kört pedig az egyik barátja javaslatára választott, aki úgy vélte, hogy a közterületi reklám nagy jövő előtt áll, miközben akkor mindössze három állami vállalat rendelkezett ilyen jogosítvánnyal. Ha pénze nem is volt, a már a gimnáziumban is megmutatkozó közösségteremtő- és szervezőkészségére (első munkahelyén természetjáró, labdarúgó és asztalitenisz profilú sportegyesületet hozott létre) bizton támaszkodhatott. Ennek köszönhetően két évvel később már családi tulajdonban alapított kisszövetkezetet, amely a rendszerváltás idején az ő többségi, illetve felesége és nővére tulajdonában Multireklám néven kft.-vé alakult. Később több, eltérő tevékenységgel foglalkozó marketing- és reklámcéget hívott életre. “Sikerének egyik titka, hogy előre látja, merre fejlődik a piac. Már 1988-ban, egy kelet-nyugati pr-konferencián azt mondta nekem, hogy a direkt marketing igen fontos lesz Magyarországon. Nemcsak a hazai, hanem a külföldi piacot is rendkívül jól ismeri, s miközben felépített egy vállalatbirodalmat, megmaradt bámulatos szerénysége” – jellemzi az üzletembert Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára.

Nemrég azonban az időközben holdinggá duzzadt cégcsoport egy másik tagja mellett a direkt marketing cégüket, a Donót is eladta (éppen az egyik versenytársnak), s a sportmarketinggel foglalkozó társaságuk is hamarosan kiválik. “A piaci helyzet provokálta ki ezt a lépést, mert igen jó áron tudtuk értékesíteni e vállalkozásokat, de az átláthatóság is erre ösztönzött, mert nehéz volt már annyi céget magas színvonalon menedzselni” – magyarázza a tranzakció előnyeit a többségi tulajdonos.

Sopronyi János 46 éves, az érettségi után az Országos Széchényi Könyvtárban helyezkedett el. Hét év múltán “átigazolt” üzletkötőnek a Kultúra Külkereskedelmi Vállalathoz.

1985-ben egy kisszövetkezet szakcsoportjaként reklámvállalkozást hozott létre, amely utóbb önálló kisszövetkezetté, majd 1989-ben kft.-vé alakult Multireklám néven.

1988-ban megkereste a Grey reklámügynökség, amellyel 50-50 százalékos tulajdoni résszel megalapította a nemzetközi cég magyarországi leányvállalatát, amelynek ügyvezető igazgatója lett.

Három év elteltével tulajdonostársa kivásárolta üzletrészét. Megalapította a Dono Kft.-t, a Cre-Action Reklámügynökséget, a Multivisiont, a direkt- és telemarketinggel foglalkozó Bellt, a Satellitet, s egy sportmarketing céget is. A 150 főt alkalmazó csoport tavalyi árbevétele meghaladta az 5 milliárd forintot, ebből 4 milliárdot a Multireklám produkált.

A cégcsoport-alapító fiai 15 és 13 évesek, kislánya 6 esztendős. Nagy szerelme a távlovaglás, országos bajnokságon két 4. helyet szerzett.

INTUITÍV ALKAT. A zászlóshajó ma is a Multireklám, amelynek hatalmas lökést adott a kilencvenes évek elején az óriásplakátok elterjedése, s amely az M Csoport árbevételének 80 százalékát adja. Nevével ellentétben csak idehaza működik, a “multi” jelző annyiban indokolt a szóöszszetételben, hogy francia, német és osztrák konkurenseikkel szemben piacvezetők.

“A döntéseimnél sokat számít, hogy intuitív alkat vagyok, nem pénzügyi szakember. Általában nem a szakmából válogattam a munkatársaimat, mégis fantasztikus, az alkalmazottak sokszínű képzettsége miatt univerzális csapatot sikerült összehoznom” – meséli Sopronyi János.

“Mit mondjon az ember egy olyan reklámpiaci főszereplőről, aki a barátjának nevezett személytől – tőlem – jó néhány évvel ezelőtt elcsábított egy menedzsmenttagot? Én például azt mondom, hogy ha valaki egyszer megírja a rendszerváltás utáni kor reklámtörténetét, akkor annak egyik legfényesebb fejezete Sopronyi Jánost illeti meg. Lelkesedésével, következetességével ő Magyarországon csinált hollywoodi sikertörténetet. Egy tanáremberből lett kétkezi vállalkozó, aki néhány év alatt sok milliárd forint forgalmú holding tulajdonosává nőtte ki magát, az azért tud valamit. Professzionális üzleti felkészültsége, cégépítési képessége mellett van még egy terület, ahol szinte utolérhetetlen. Ő szervezi a szakma legkreatívabb sportrendezvényeit, mulatságait. A hangulatos M Csoport partik nemcsak kellemesek, de egyben kiválóan szolgálják a partnercégekkel való kapcsolatépítést is” – sorolja Serényi János, a McCann-Erickson Budapest Nemzetközi Reklám Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy a vállalkozónak szinte “hobbija” a másokon való segítés is. Nem véletlenül választotta meg a szakma a Szövetség a Társadalmi Célú Reklámért szervezet elnöki posztjára.

VERSBE FEKTET. Az Országos Széchényi Könyvtárban eltöltött “lassú érés” ideje alatt igen csak “megfertőződött” az irodalommal, ebből szinte egyenesen következik, hogy cégcsoportja nemrég megkezdte könyvek megjelentetésének támogatását. Egy Eszenyi Enikő prágai időszakáról szóló kötet, majd a Mensáros László emlékkönyv után karácsony előtt három fiatal költő verseskötetéhez járultak hozzá, legközelebb pedig a reklámszakmában dolgozó alkotók fiókban heverő irodalmi műveikből készült válogatás kiadását szeretnék elősegíteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik