Gazdaság

Kötelező biztosítási díjak – Maradásra bírnak

A régi módszerek élnek tovább a kötelező biztosítások piacán, megjelent viszont egy új szereplő. A jövő évi díjak a "kényes" kategóriákban mutatnak nagy eltérést.

Hűség – ez az az erény, amit a leginkább értékelnek ügyfeleiknél a biztosítók. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díját ugyanis rendre úgy állapították meg, hogy a már szerződött autósnál az új ügyfél jóval többet fizet. A gépjármű-tulajdonosok tehát többnyire akkor járnak jól, ha pusztán az évváltás miatt nem mozdulnak, s jövőre is annál a biztosítónál maradnak, ahová eddig fizették a díjat.

Kötelező biztosítási díjak – Maradásra bírnak 1HONORÁLNAK. Nem csupán az erény szépsége vezette azonban kalkulációjukban a biztosítókat. A stabil ügyfelet ugyan érdemes akár díjcsökkentéssel is honorálni, abban azonban, hogy az új kliensek díja akár bő 10 százalékokkal is meghaladhatja a már meglévő biztosítottakét, mindenekelőtt a piac szabályai játszanak szerepet. A Pénzügyminisztérium ugyanis az átlagos díjemelési plafont – ez a mérték az idén 4,8 százalék – a biztosítók meglévő állományára mondja ki, az újonnan kötött szerződések díjának alakulásáról viszont nem rendelkezik.

Mindezek nyomán a társaságok “kedvenc” ügyfele továbbra is a középkategóriás autóval rendelkező, Budapesttől és a vidéki nagyvárosoktól lehetőleg minél távolabb élő, 35. életévét már betöltött gépjármű-tulajdonos. Ebben a körben nagyjából kiegyenlített is a díjmezőny. A fővárosi, pláne nagy autóval rendelkező ifjaktól pedig valamennyi cég tart – igaz, nem azonos mértékben. Díjaival leginkább a Generali-Providencia, az OTP Garancia és az ÁB-Aegon igyekszik távol tartani e potenciális ügyfeleket, legalábbis, ami az 1501-2000 köbcentis kategóriát jelenti (lásd táblázatunkat). A meglévő ügyfeleket és a nagyobb kategóriákat illetően azonban már nem lelhetők akkora különbségek. Érdemi változás ezúttal annyiban érte a piacot, hogy újból nyolcra egészült ki a kötelező biztosítást kínálók tábora, az új szereplő az Európa. Igaz, ennyien csak egy rövid ideig voltak a piacon: tavaly a Zürich lépett be erre a területre – meglévő vagyonbiztosítási ügyfeleinek kínálva e terméket -, és a kötelezőt mindaddig hasonló okból kötő Ahico távozott.

Máskülönben a biztosítók nagyjából a már bejáratott módszereiket követik, így többnyire ugyanazokat a kedvezményeket adják, mint eddig. Maradt a nyeremények sorsolásánál az Allianz Hungária és a Generali-Providencia – az utóbbinál például akkor nyerhet autót az ügyfél, ha két kötelező biztosítása van a cégnél. Az előbbinél a születésnapi nyereményakcióhoz csatlakozhtnak a kötelezős ügyfelek: az Allianz Hungáriánál ugyanis minden olyan biztosított részt vesz majd a sorsoláson, akinek két folyamatos díjas, bármilyen biztosítási szerződése van. Nyereményakcióval jelentkezett az idén az ÁB-Aegon is: azon kötelezős ügyfelek közül, akik január végéig befizetik az első negyedévi díjat, a szerencsés az egész éves díjat megnyerheti.

Az Allianz Hungária minden ügyfele számára összesen 1200 forint plusz befizetése árán eltekint a kárkifizetési limittől. Erre persze különböző felárak révén máshol is lehetőség adódik, bár a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) pótdíj felszámítása nélkül végzi ugyanezt – amúgy szokása szerint félmillió forint értékű, baleseti halálra szóló biztosítást ad a kötelezős ügyfeleknek.

Folytatja tavaly indított akcióját az AXA. Eszerint – németországi példát követve – közszolgálati dolgozóknak ad díjkedvezményt. Ez azon az elgondoláson alapul, hogy a többnyire alacsonyabb jövedelmű közszolgálati dolgozók házikasszájából vélhetőleg gépjárműhasználatra is kevesebb jut. Ha pedig ritkábban ülnek autóba, kisebb a káresemények bekövetkezésének valószínűsége is. Az ötlet eddig ugyan nem vonzott jelentős számú új ügyfelet, kifejezetten e kedvezményért nemigen váltottak biztosítót a közszolgálati autósok, arról nem is beszélve, hogy bizonyos – korosztály, gépjármű, lakhely és egyéb szempontok alapján kalkulált – csoportok esetleg a csökkentett díj ellenére is találhattak olcsóbb biztosítást. De mint a biztosítónál mondják, egy ilyen lehetőségnek először tudatosulnia kell a piacon. Az AXA egyébként még egy specialitást kínál: ahogyan az elmúlt évben, az idén is külön díjszabást készített a veterán autókra.

VERZIÓK. A díjfizetés gyakorisága és módja már eddig is választás elé állította az ügyfeleket. A legdrágább verzió a negyedévenkénti csekkes befizetés, a legkisebbre pedig akkor rúg a végösszeg, ha egy teljes évre előre fizet a delikvens ráadásul úgy, hogy a díjat a biztosító hívhatja le a számlájáról, amelynek holléte a bankkal közelebbi kapcsolatban álló biztosítók esetében megint csak díjmódosító tényező. (Egyetlen példa: a Hungária egy 30-35 év közötti budapesti, 1150-1500 köbcentis Opellel rendelkező ügyfelénél ez a különbség több mint 6 ezer forintra rúg, azaz a háromhavonkénti csekkes befizetés ennyivel srófolja fel az évenkénti díjlehívásos verzió 36,7 ezer forintos díját.)

Ezt azonban az évek során már megtanulhatták az érintettek. Minthogy azonban új értékesítési csatornák is feltűntek az utóbbi évben e területen, a társaságok erre is igyekeznek felhívni az ügyfelek figyelmét – mégpedig a zsebükön keresztül. Az interneten is megköthető a kötelező biztosítás az Allianz Hungáriánál, az ÁB-Aegonnál és a Generali-Providenciánál. Közülük az ÁB-Aegon az alapdíjhoz képest 5-10 százalékos díjkedvezménnyel honorálja e lépést, miként azt is, ha telefonon, illetve az ügyfélszolgálaton kötik a biztosítást.

Az új díjszabás nyilvánvaló-an valamennyi gépjármű-tulajdonos számára érdekes, különösösen ha figyelembe vesszük: évente nagyjából az autósok egyharmada köt új szerződést. Ennek azonban – bár az év vége a kötelező biztosításban is mozgalmas időszaknak számít – nem kifejezetten a meglévő szerződések felmondására és új kötésére lehetőséget adó november a szezonja. Különben is csak márciusban rajzolódik ki pontos adat arról, hogy hány ügyfél cserélt biztosítót ebben az időszakban, akkorra ugyanis az is kiderül, hány autós felejtette el felmondani a régi biztosítását és szüntette meg azt egyszerűen a díj be nem fizetésével. Vándorlásra azonban sokkal inkább a gépjárművek adásvételekor szánják el magukat az ügyfelek, ami azt jelenti, hogy az új díjszabásnak – a novemberi tájékozódás után – évközben, autóvásárláskor veszik igazán a hasznát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik