Gazdaság

Elvaduló Párharc Az Ibm És Az Oracle Között – Óriási Kék foltok

Az IBM bekerítette az Oracle-t: az utóbbinak már nincs olyan terméke, amellyel szemben ne kínálna alternatívát.

Ha valaki megkérdezné Lawrence J. Ellisont, az Oracle Corp. vezérigazgatóját, miért nem nyugodtak mostanában az éjszakái, alighanem meglepődne a válaszon. Az ok nem a örök időktől gyűlölt Microsoft. Sőt nem is az energikusan nyomuló Siebel Systems. Hanem az IBM, az ébredező technológiai óriás, amely a vállalati szoftverek világában most az első helyre tör. “Már nem azt a régi nótát fújja, hogy a Microsoft a főgonosz. Inkább ellenünk fordul” – mondja Ellisonról Steve Mills, az IBM szoftverrészlegének vezetője.

Elvaduló Párharc Az Ibm És Az Oracle Között – Óriási Kék foltok 1Ellisonnak jó oka van rá, hogy így tegyen. Aki a meccset megnyeri, az évekre ellenőrzése alá vonhatja a vállalati szoftverek 50 milliárd dolláros piacának oroszlánrészét. Az IBM az Oracle valamennyi termékével szemben tud alternatívát nyújtani: adatbázis-kezelőket, alkalmazásokat és e-businesshez szükséges szoftvereket. Ugyanakkor a két társaság üzletfilozófiája gyökeresen eltérő. Az Oracle stratégiája az, hogy teljes és tökéletesen integrált szoftvercsomagokat kínál, amelyekben megvan mindaz, amire egy cégnek szüksége lehet a pénzügyek, a gyártás, az értékesítés, a logisztika, az elektronikus kereskedelem és a beszerzések irányításához. Louis V. Gerstner, az IBM elnök-vezérigazgatója ezzel szemben a “mindenből a legjobbat” megközelítés híve: eszerint az IBM különböző társaságok termékeiből, köztük a sajátjaiból állít össze egy csokornyi üzleti szoftvert.

A harc kimenetele nagyban befolyásolni fogja a szoftveripar jövőjét. Ha az IBM partneri stratégiája lesz a nyerő, az jókora megkönnyebbülést hoz majd a vezető alkalmazásgyártók, így az SAP, a Siebel és a PeopleSoft, valamint az internetes programokat kínáló megannyi kezdő vállalkozás számára. Ha ellenben az Oracle kerekedik felül, akkor saját alkalmazásait fogja erőltetni, kevés mozgásteret hagyva a többi szereplőnek.

Hogy fölénybe kerüljön, az IBM, azaz a Kék Óriás ott támad, ahol az Oracle céget a legsebezhetőbbnek tartja: a Szilícium-völgyben működő vállalat az alkalmazások piacán ugyanazokkal a szoftvergyártókkal versenyez, amelyekre másfelől támaszkodni is kénytelen, hogy eladhassa adatbázisait. Az IBM-nek viszont megvan az az előnye, hogy saját maga nem gyárt alkalmazásokat. Ily módon semleges félként léphet fel, azaz meg tudja nyerni szövetségesnek az említett társaságokat. Ez pedig hatalmas lökést ad adatbázis-eladásainak, mivel az alkalmazásokat gyártó cégek gyakran javaslatot tesznek az ügyfeleknek arra, hogy szerintük mely adatbázist érdemes használni a szoftverjükhöz; ezt követően az IBM tanácsadói már csak elkészítik a komplett szoftvercsomagot.

Az elemzőknek megoszlik a véleményük arról, hogy hosz-szú távon az Oracle vagy az IBM stratégiája bizonyul-e sikeresnek. Abban egyetértenek, hogy mindketten megmaradnak a piac legerősebb szereplői között. Versenyük mindenesetre egyre intenzívebb. Ellison megvetően vélekedik arról a gyakorlatról, hogy a vállalatok különböző gyártóktól vásárolják a fő szoftverkomponenseket, aztán “összekalapálják” azokat. Mint mondja, “egy autót soha nem venne így az ember”.

Elvaduló Párharc Az Ibm És Az Oracle Között – Óriási Kék foltok 2LENDÜLETBEN. Tagadhatatlan ugyanakkor, hogy a IBM lendületbe jött. Ott van például az Oracle tevékenységén belül meghatározó adatbázis-üzletág. A nem mainframe-számítógépeken használt adatbázisok piacán az Oracle persze továbbra is vezet, részesedése az AMR Research kimutatása szerint 50 százalékos. Csakhogy adatbázis-eladásai az elmúlt két negyedévben stagnáltak, míg az IBM-éi megugrottak. Az IBM a legutóbbi negyedévben a Unix operációs rendszerrel futó csúcsmasinák kategóriájában 36 százalékkal növelte az adatbázis-értékesítést, míg az Oracle csak 6 százalékkal. S az IBM – részben az Informix Corp. április végén nyélbe ütött 1 milliárd dolláros felvásárlásának köszönhetően – jelenleg 25 százalékos részesedéssel a második legnagyobb gyártó a nem mainframe-gépekhez való adatbázis-szoftverek piacán.

Jelenetek egy párviadalbólAz IBM és az Oracle viszonya hosszú éveken át olyan volt, mint két gyereké, akik egy homokozóban játszanak ugyan, de csak ritkán verekszenek össze. Manapság viszont egyre vadabb csatát vívnak, az e-businesshez szükséges szoftverek piacának szinte minden szegmenségben rivalizálva egymással. A harc állása jelenleg a következő:

ADATBÁZISOK.

A mainframe-számítógépeken használt adatbázisok terén az IBM egyeduralkodó, minden más területen az Oracle dominál, a Unix-szerverek kategóriájában 50 százalékos részesedéssel. Az IBM mindazonáltal alaposan erősít, részesedése az Informix áprilisi felvásárlásának köszönhetően 25 százalékos.

INTERNETES INFRASTRUKTÚRA-SZOFTVEREK. Az IBM az elsők között jelent meg ezen az új piacon, körülbelül 30 százalékos részesedésével az alkalmazási szerverek második legnagyobb gyártója. Az Oracle részesedése 9 százalékos.

VÁLLALATI ALKALMAZÁSOK. Az Oracle új e-business alkalmazásai mérsékelt sikert arattak. Üzleti szoftvereinek értékesítését a legutóbbi negyedévben 21 százalékkal fokozta, ami egészséges növekedés. A Big Blue már korábban kiszállt az alkalmazási üzletből, és inkább összeáll az Oracle riválisaival.

AGGODALMAK. Ellison nem csak az adatbázisok miatt aggódik. A szakzsargonban “alkalmazási szervereknek” keresztelték el az elektronikus kereskedelem alapjaiként szolgáló szoftvereket, amelyek a tranzakciók feldolgozását végzik, és a háttérprogramokhoz, köztük az adatbázisokhoz kapcsolódnak. Az IBM korán megjelent ezen a piacon, s a Giga Information Group szerint gyorsaságának köszönhetően 30 százalékos részesedést mondhat magáénak. Háromszor akkorát, mint az Oracle. “A gond az, hogy egészen a közelmúltig nem volt igazán jó termékünk” – ismeri el Jeffrey O. Henley, az Oracle pénzügyi igazgatója.

Az IBM most kezd csak igazán beleerősíteni. Május közepén bejelentette, hogy internetes infrastruktúra-szoftverei rövidesen támogatni fogják azokat a világhálós szabványokat, amelyek könnyebbé teszik eltérő számítógépes rendszerek összekapcsolását. Ez azt jelenti, hogy a felhasználóknak nem kell megválniuk a régi rendszerektől, ha bele akarnak vágni az elektronikus kereskedelembe. “Az IBM korán az élre tör ebben a bővülő üzletben” – állapítja meg Peter Urban, az AMR Research vezető elemzője. És itt nem szabad megfeledkezni a partnerségekről. Az internetes infrastruktúra-szoftverek terén az IBM néhány éven belül további több száz céggel kíván szövetkezni, s ezek közül sok az “Ellison és Tsa.” riválisa lesz.

A technológia titánjai az utcára is kivitték harcukat. Februárban az IBM kibérelt egy hirdetőtáblát az Oracle Szilícium-völgybeli főhadiszállásának közelében, s a következő szöveget helyezte el rajta: “Intelligens szoftvert keresek.” Pár nappal később az Oracle egy másik hirdetőtáblán visszavágott: “Akkor jó helyen jársz. Oracle.”

ÁRVITÁK. A legújabb perpatvar az árpolitika körül bontakozik ki. Ellison gúnyos véleménye szerint az IBM pusztán csaléteknek használja a szoftvereket, hogy aztán “szolgáltatásokat, szolgáltatásokat, szolgáltatásokat” tudjon értékesíteni. Bár az IBM tipikusan az Oracle árainak mintegy egyötödéért kínálja adatbázis-szoftvereit, Ellison azt állítja, hogy az üzembe helyezéshez és a működtetéshez elengedhetetlen tanácsadói munka megfizetésével már az IBM-termékek a drágábbak. Az ügyfelek egy része azonban másképpen vélekedik. A torontói rendőrség sokáig Oracle adatbázis-szoftvereket használt, a közelmúltban viszont átpártolt az IBM-hez. Mint a régóta a rendőrség tanácsadójaként dolgozó – és a váltást is javasló – Chris Pentledown elmondta, az Oracle adatbázisai még akkor is három-ötször drágábbak voltak, ha az IBM szolgáltatási díjait is beszámítja. “Nem engedhettük meg magunknak, hogy kitartsunk az Oracle mellett” – szögezi le.

Elkerülendő a további piacvesztést, az Oracle e hónapban tervezi bemutatni adatbázisának új változatát. Elemzők szerint a könnyebben használható, frissített verziónak a fenntartási költségei is alacsonyabbak lesznek. Emiatt azonban hiba lenne leírni az IBM-et. Elvégre a világ második legnagyobb szoftvergyártójáról van szó. Új partnerségi stratégiája pedig egy hosszú rémálom kezdete lehet Ellison számára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik