Gazdaság

Amazon.com – Kevesebb ránccal

Figyelemre méltóan csökkentette veszteségét az idei első negyedévben az Amazon.com#<#: a múlt esztendő azonos időszakában regisztrált 308,4 millió dolláros, azaz részvényenkénti 90 centes nettó veszteség 234,1 millió dollárra, azaz részvényenként 66 centre mérséklődött. A kedvező fordulat oka az, hogy a seattle-i központú online kereskedőháznak 2001 első három hónapjában sikerült 22 százalékkal növelnie az eladásait. A cég vezetése erre alapozva máris megkockáztatott egy derűlátó prognózist: bízik benne, hogy az év hátralevő részében is képes lesz megfelelni a Wall Street-i előrejelzésekben szereplő elvárásoknak. A kép még kedvezőbb, ha nem számítjuk az olyan extra kiadásokat, mint például a részvény-alapú kompenzációs költségek, a cégfelvásárlások járulékos költségei, az átszervezésre fordított összegek, valamint az internetes beruházásokból származó veszteségek. E tételek nélkül már “csupán” 49 millió dollár a mínusz, azaz egy részvény esetében alig 21 cent. Tevékenysége újragondolása révén a hosszú ideje veszteséget veszteségre halmozó internetes kereskedőház mára rálépett arra az útra, amelyen továbbhaladva szakértők szerint akár már az idei negyedik negyedévben működési nyereséget mutathat majd fel. Valójában – mint a The Wall Street Journal Europe is megjegyzi – a cég eredményei alig valamivel jobbak, mint amire az általa korábban az elemzők és a befektetők rendelkezésére bocsátott adatok alapján következtetni lehetett. Az Amazon.com akkor 695 millió dollár fölötti eladásokat és részvényenkénti 22 centes vagy még alacsonyabb veszteséget prognosztizált. Elképzelhető tehát, hogy a bejelentés diadalittas hangvétele nem kis részben puszta – a részvényesek és a piac megnyugtatását is szolgáló – marketingfogás. Erre vall többek között, hogy a cég alapját képező könyv-, video- és hangfelvétel-értékesítés alig 2 százalékkal bővült, annak ellenére, hogy ez az üzletág az Amazon.com legkifejlettebb és mindeddig legnyereségesebb vállalkozása. Igaz, e szinte stagnálást jelentő növekedés ellenére e kategóriában 21-ről 27 százalékra ugrott a nyereségesség, ami feltétlenül arra utal, hogy a kereskedőház jó úton jár az ügyfelekkel való kapcsolattartás átalakításában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik