Talán szándékos szófordulat volt, de lehet, hogy csak elszólta magát Jack Messman, a Novell új vezérigazgatója a vállalat minapi megaeseményén Salt Lake Cityben. #<#A Cambridge Technology Partners (CTP) volt elnöke egy ízben úgy beszélt arról a tényről, hogy cégét a Novell felvásárolta, mintha fordítva történt volna: azt elemezte, miként illeszkedik a Novell a CTP szerkezetébe. Ez a megközelítés Messman részéről feltétlenül meglepő, még ha a BrainShare fantázianevű konferencia öt napja alatt valamennyi Novell-vezető igyekezett is hangsúlyozni, hogy a cégfelvásárlás valójában sokkal inkább fúzió, amelynek nyomán a két társaság egymást kiegészítve egymásba simul. "A Novell találja fel a tüzet, és a CTP készíti a sajtburgert" - érzékeltette például egy sajtótájékoztatón a két vállalat összeolvadása után a vezérigazgatói tisztet Messmannak átengedő és csupán az igazgatótanácsi elnöki pozíciót megtartó Eric Schmidt azt, miképpen működik majd együtt a termékfejlesztő Novell és a globális informatikai szolgáltatásokat, valamint stratégiai szaktanácsadást nyújtó Cambridge Technology Partners. A felhasználóknak az eddiginél hatékonyabb és "személyre szabottabb" kiszolgálása érdekében a hangsúlyt mostantól még inkább a hálózati szolgáltatásokra épülő, komplex megoldásokra helyezik, amihez a Novell "tökéletes partnerre lelt" a CTP-ben. A Novell vezetői maguk is elismerték, hogy a Nasdaq összeomlása, azaz az informatikai részvények árfolyamának mostani mélyrepülése idején “pénzügyi szempontból meglehetősen agyament ötlet” egy ilyen fúzió, stratégiailag azonban rendkívül komoly lehetőségek rejlenek a két vállalat összeházasításában. A konferenciát megelőző héten bejelentett – így a BrainShare egészét meghatározó – cégfrigy hírére, mint az előre megjósolható volt, be is következett némi tőzsdei hanyatlás, de ez cseppet sem szegte kedvét a Novell vezetésének. A tulajdonosok esetleges kínos kérdései elől Eric Schmidt mindazonáltal igen jó érzékkel húzódott vissza az elnöki pozíció oltalmába, s hagyta a részvényesekkel való kommunikációt az új vezérigazgatóra. A reá váró kihívás és felelősség azonban semmivel sem kisebb, legföljebb kellemesebb. Mostantól Schmidt lesz a Novell főstratégája, ő alakítja a víziót, miként maga fogalmazott: ő lesz a cég “evangelistája”.
A mintegy 266 millió dolláros – tehát viszonylag olcsó – fúziótól persze konkrét üzleti hasznot is remélnek a Novellnél. A bevételi oldalon jelentkező szinergiák révén mintegy 50 millió dolláros, míg az infrastrukturális területen meglévő átfedések felszámolása nyomán valamivel kisebb, de még így is 40 millió dollár fölötti megtakarításra számítanak 2002 végéig. A 19 országban jelen lévő CTP irodáinak 58 százaléka hasznosítható az “új” Novellnél, míg a közös bevétel az elképzelések szerint az idén 1,5-1,6 milliárd dollár körül alakul, a nettó profit pedig, ha minden jól megy, meghaladja majd a 10 millió dollárt.
A fúziós partner keresésekor persze nem annyira az alacsony vételáron vagy a közvetlen pénzügyi megtakarításokon volt a hangsúly, hanem azon, hogy a leendő szövetséges minél tökéletesebben illeszkedjen a Novell víziójába. Ez pedig nem más, mint a múlt év eleje óta a “One Net” jelszó jegyében építgetett stratégia (Figyelő, 2000/47. szám), amely az idei – rekordszámú, közel 8 ezer résztvevőt vonzó – BrainShare-en újabb megerősítést kapott. A One Net-vízió alapja az a minden szoftvercég által hangoztatott tétel, hogy az intra- és extranetektől az interneten át a WAP-ig és más mobil információs hálózatokig hamarosan minden hálózat egy egységes rendszerré forr egybe. A Novell jövőképe pedig azokra a címtáralapú megoldásokra épül, amelyek e rendszer egyes elemeinek egymással való kommunikációját és biztonságos integrációját segítik majd. A cégnél mostantól a One Netet támogatja a NetWare 6-tól kezdve a Novell Portal Servicesig szinte minden termék, annak rendelnek alá minden új kezdeményezést.
A CTP-vel kötött friggyel majdnem egy időben új céget is létrehozott a Novell: a Volerát, amely a tartalommenedzsment szegmensbe kíván betörni. A Volera-termékek alapja a Novell Internet Caching System néven ismert gyorsító lesz. Ez egy olyan eszköz, amelyet egy forgalmas website és az internet gerinchálózata közé helyezhetünk, annak érdekében, hogy a gyakran kért oldalakat tárolja, így azokat ne kelljen minden kérésnél újra letölteni, vagyis hogy gyorsabb legyen az internetezés. Egy másik vezértermék a Content Exchange, amely nem csak gyorsítja az internetezést, de skálázhatóvá teszi a tartalomszolgáltatás nagyságrendjét, s növeli a teljesítményt. A 83 millió dolláros alaptőkével létrehozott cégbe egy hónapon belül beszáll az Accenture és a Nortel Networks, nem csak tőkével, hanem szolgáltatásokkal is. Cél, hogy a jövő év végén tőzsdére vigyék a Volerát.