Gazdaság

Elektronikus üzletvitel – E-világi üzlet

Elektronikus üzletvitel – E-világi üzlet 1Nem egyszerűen technológiai fejlesztés, hanem új lehetőségeket kínáló átfogó koncepció az elektronikus üzletvitel – hívja fel a magyar cégek figyelmét a KPMG.#<# A tanácsadó cég felmérést végzett 70 hazai közepes és nagyvállalat körében arról, mennyire készültek fel az internet üzleti kiaknázására. E szerint a cégek már felismerték az e-business fontosságát, de még sem a szervezetet, sem a folyamatokat nem alakították át ennek jegyében. Összességében három iparág van, amelyre nem érvényes ez a megállapítás: a pénzügyi szektorra, az informatikai, kommunikációs és szórakoztató iparokat egybevevő ágra, valamint az elektronikai iparra. Ezek jobban állnak az átlagnál, az autógyártás és szállítás, illetve a logisztika viszont a felkészültség tekintetében alulmaradnak. Noha a felső vezetés elkötelezettsége a vegyipari és gyógyszergyártó cégek körében eléggé magas (8 iparágból a negyedikek), vállalati kultúrájuk átszabásában a leglassabban reagálnak. Érdekes megállapítása a tanulmánynak, hogy a pénzügyi szektor csupán harmadik a tekintetben, hogy szereplői rugalmas, nyitott és tudatosan az elektronikus üzletvitelre irányuló vállalati szemléletet építsenek ki. Noha az Új Gazdaságban az emberi erőforrás minden eddiginél fontosabb szerephez jut, ezen a téren a legkisebb a vállalatok felkészültsége. Az e-business programokra a hazai cégek nem képesek megfelelő embert biztosítani, s nem nagyon léteznek ösztönzők a meglévő szakemberek megtartására sem. Az is gond, hogy az e-szakértők általában nehezen illeszkednek be a hagyományos kultúrájú szervezetekbe. Az e-business kultúra jövőbeni építőinek és kutatóinak is fontos lehet a tanulmánynak az a tézise, miszerint a cégek a felkészültség szempontjából legjobban a szükséges infrastruktúra kiépítésében állnak. Ez a megállapítás arra enged következtetni, hogy túlléptünk azon a korszakon, amikor a technológiát kell kulcsszóként emlegetnünk, hiszen számos más gátló tényezővel kell szembenézniük a cégeknek az e-vállalattá válás során.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik