Idén nyáron került a Wallis és a PSINet-Elender által közösen alapított internetes vállalkozáshoz, a Webigenhez a Creditanstalt (CA IB) “alma materében” nevelkedett Báthory Balázs. Kiválasztásában persze szerepet játszott, hogy a Wallis első emberével, Bajnai Gordonnal is együtt dolgoztak a “legendás CA IB-s csapatban”. Báthory azonban elárulja: nem előre eldöntött dolog volt, hogy ő a Webigenhez kerül, bár nem tagadja, hogy előző főnökével – mint mindenkivel a nagyszerű csapatból – mindmáig nagyon jó a viszonya. Ezt mutatja, hogy egy-egy üzleti konferencián, vagy fogadáson a CA IB-s szakembereket mindmáig meg lehet ismerni arról, hogy a szünetekben együtt, felhőtlenül csevegve, üdítő színfoltot jelentenek az üzleti lehetőségekről tárgyaló tömegben.
BÁTHORY BALÁZS32 éves, Keszthelyen végezte a vendéglátó-ipari szakközépiskolát, majd a fővárosban járta ki a szakma főiskoláját. Friss diplomájával azonban nem kereskedelmi területre, hanem – egy tőzsdéről tartott emlékezetes előadás meghallgatása után – a K&H brókercégéhez szegődött el.
• 1991-től 1999-ig a CA IB-nél dolgozott. Ott előbb üzletkötő volt, majd 1994-től a részvénykereskedelmet igazgatta. 1998-tól a CA londoni irodájában dolgozott a regionális értékesítés felelőseként. 1999 tavaszán az OTP Értékpapír Rt. vezérigazgató-helyettese lett, 2000-ben került a Webigen élére.
• Az “év értékpapír-kereskedője címet háromszor – 1994-ben, 1995-ben és 1997-ben – nyerte el a Budapesti Értéktőzsde tagjaitól és kibocsátóitól. A börze kereskedelmi bizottságának alapító tagja, a Keler Rt. igazgatósági tagja.
• Három gyermeke van, családjával egy frissen épített budai családi házban lakik, munkába reggelente – miután a gyerekeket beadta az óvodába – új Saab autója viszi.
ÉLRE TÖRNEK. Báthory Balázs “régi” szakterületén, az értékpapír-piaci ügyleteknél egyébként számos alkalommal bizonyította hozzáértését. Az év legjobb értékpapír-kereskedője (az év brókere) címet például háromszor nyerte el, sőt egy évig Londonban a CA IB regionális értékesítési részlegét vezette, így a netes szektorban elengedhetetlen nyelvtudás is a birtokában van. A céget 16 millió dollárral megtámogató tulajdonosok (PSINet, Wallis) mégis elsősorban a vezető kitűnő pénzügyi érzéke, illetve remek stratégiaalkotó képessége miatt “adták a kezébe” a forintmilliárdokat, nem titkolva azt a szándékot, hogy a céget a régió vezető internetes társaságává szeretnék alakítani.
A hazai, sőt regionális szinten is óriásinak számító internetes befektetést azonban nem egy munkamániás, vagy önmagával “túlzottan elégedett”, hanem egy emberibb, a hagyományos értékekre sokkal többet adó vezető kezeli. Mint meséli, az ő hétvégéje szent, sőt családjával hétköznapokon is igyekszik mind több időt tölteni. Persze a cég beindításának időszakában nem volt mindig könnyű feladat időt szakítani a gyerekekre. A tipikus “menedzserbetegség” ugyan elkerülte Báthoryt, ám a váltás így is sok nehézséget okozhatott volna. Mégis eléggé gyorsan megtalálta a helyét ebben a világban, s elmondása szerint ez főképpen annak köszönhető, hogy most újra huszonévesnek érezheti magát. Úgy, mint tíz évvel ezelőtt, hiszen közvetlenül a rendszerváltás után ő is a tőzsdét életre hívő első pionírok között dolgozott.
Valóban, a tőzsde reinkarnáció utáni csecsemőkora, illetve az internet hazai fejlődése között sok hasonlóság mutatkozik, s Báthory most újra ott lehet az e területre merészkedő első pénzügyi-vállalatirányítási szakértők között. Ami igazán sokat segíthet számára ebben az üzletágban, az az elmúlt évtizedben megszerzett piacépítési tapasztalat, lévén az általa vezetett 80 fős, Új Gazdaságba tartozó vállalkozás – az említett hatalmas tőkével a háta mögött – valóban nagyon prosperáló vállalattá fejlődhet. A tőkeinjekció persze óriási felelősséget is maga után von: a brókerből lett cégvezetőnek most nem az ügyfelei, hanem a tulajdonosok tőkéjét kell a lehető leghatékonyabban elkölteni. Mindezt ráadásul egy rendkívül gyorsan változó, új, kialakulatlan piacon.
ŐSZINTE TERVEK. Az e-bizniszben tapasztalható változásokról ugyanakkor Báthorynak határozott elképzelése van. Úgy látja, az iparágban ma még rengeteg a könnyű haszon reményében szerencsét próbáló vállalkozás. Már csak ezért is a leglényegesebb számára, hogy egy cég képes legyen végiggondolt, és főképp őszinte üzleti tervvel a befektetők, azaz a tulajdonosok elé állni. Ami még fontosabb, hogy ne rövid távú elképzelésekre épüljön az üzlet. Pénzzel megtámogatva persze nem nehéz biztos alapokra helyezett üzletvitelt kialakítani – gondolhatnánk -, ám Báthory szerint egy stratégia működőképességéhez nem csupán pénz, de jó adag intuíció, és persze szakértelem is szükségelteik.
A stratégiaalkotásban a vezető szerint a megfelelő eszközök kiválasztását követően a leglényegesebb a “súlyozás”, ugyanúgy, ahogyan például a lovaglásnál fontos az egyensúly. (Báthory egyébként – miként némi angol humorral fűszerezve megjegyzi – másfél éves angliai tartózkodása alatt kedvelte meg a lovaglást, mint az ottani időjárás mellett szinte az egyedüli olyan sportot, amelyben örömét lelheti az ember.)
A “súlyok elhelyezésénél” kulcsfontosságú, hogy miképpen reagál egy vezető a számítástechnikában szinte hétről hétre felmerülő új kérdésekre. A Webigen első embere szerint még egy ilyen szektorban is a nyugodt, megfontolt, finom eszközökkel végigvitt irányváltás az ideális. Már csak azért is, mert a záporozó új megoldások közül nem mindegyik válthatja be a hozzá fűzött reményeket. Példának ott van mindjárt a WAP, amelyről el kell dönteni, érdemes-e vele foglalkozni, s ha igen, akkor egy webes megoldásokat szállító vállalkozásnak hogyan kell kezelnie ezt a problémát.
Egy másik, valamivel “régebbi”, de ma ismét dallamosan csengő slágertéma a B2B, azaz a vállalatközi internetes megoldások mind dinamikusabban növekvő piaca. Mindezt azért tartja nagy lehetőségnek a menedzser, mert ezek a megoldások nem csupán egy újfajta értékesítési csatornaként szolgálnak. Sokkal lényegesebb, hogy a B2B egyúttal radikálisan új szemléletmódot is kínál a hazai társaságok számára. Ezért persze óriási konfliktusokkal járhat a cégen belül az effajta áttérés, lévén e megoldások megvalósítása valójában tükröt tart a vezetés elé: nem csupán felszínre hozza, de nem ritkán fel is erősíti a cégben a rosszul szervezett egységek “hatékonyságot romboló” tevékenységét.
FELTÉTELEK. Báthory mindemellett nagy fontosságot tulajdonít saját cégében is a kitűnő munkakörnyezetnek, álláspontja szerint ez a feltétel nagymértékben kihat a munka hatékonyságára, az egyéni teljesítményekre. Ennek tükrében nem is tűnik fényűzésnek az új berendezkedés, a Váci úti irodaház legfelső szintjén bérelt hatalmas terület.
Az igényesség persze a magánéletben is jellemzi Báthoryt: Budán, szép hegyi környezetben vásárolt egy század elején épült kis családi házat, melynek barátságos konyhában készítheti a “messze földön híres” ham and eggs-ét a család legfiatalabb tagjai számára is. Báthory Balázs nem csupán a munkájában találja meg örömét, szakít időt lovaglásra, kirándulásra, futásra, sőt telente sízésre is, ám – jegyzi meg mosolyogva – a fallabdában diktált tempót nem neki találták ki.