Gazdaság

LÁTOGATOTTSÁG MÉRÉSE – Audit online

Elengedhetetlenül szükséges az internetes tartalomszolgáltatás fejlődéséhez olyan audit-rendszer működése, amely méri a weboldalak látogatottságát.#<# Egy tartalomszolgáltatás pénzügyi értékének felbecsléséhez vagy a potenciális hirdetők meggyőzéséhez ugyanis pontos számokat kell bemutatni a "termék" kelendőségéről, vagyis arról, hogy hányan, kik s milyen szokások alapján látogatják az oldalakat. A televíziós nézettséget panelvizsgálatokkal mérik, tehát konkrét személyeket vizsgálnak, olyanokat, akiknek ismerik demográfiai jellemzőit. Ez az internetes tartalomszolgáltatás esetében egyelőre nem működik, nem mintha technológiailag nem lenne kivitelezhető, de eddig nem volt rá fizetőképes kereslet. Az online médiában az audit szerepe elsősorban nem az, hogy bizonyítsa, a megrendelő valóban annyi megjelenést kapott, mint amennyit megrendelt, sokkal inkább arra szolgál, hogy a különböző oldalak látogatottsága azonos módszer alapján legyen összevethető. LÁTOGATOTTSÁG MÉRÉSE – Audit online 1Jelenleg három olyan szereplő van, amelyik a hitelesítő auditor címre pályázik. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) auditálása – amelyet a Magyar Internet Audit Társaság megbízásából végeznek – hosszú előkészítő munka után, a bejelentett határidőt többször módosítva, júliusban indult. Ez a társulat a terjesztésellenőrzők nemzetközi szövetsége (IFABC) német tagszervezetének segítségével, az általuk fejlesztett szoftvert használva végzi az auditálást. Tervei szerint a függetlenség megőrzése érdekében a rendszert működtető internetszolgáltatót évente váltogatja majd.

A Medián az 1997-ben megkezdett fejlesztések, majd a próbaüzem után szeptemberben indította el a Medián WebAudit szolgáltatást. A rendszert az az Inventra fejlesztette, amely azóta megvette az Index tartalomszolgáltatót, a szervert pedig az Euroweb működteti. Az Inventra részvétele miatt néhányan kétségbe vonják a Medián függetlenségét, de a nagyobb tartalomszolgáltatók többsége bízik benne – még az Index riválisai is -, hogy a cég a kívánatos üzleti ethosz szerint működteti a rendszert.

A televíziók nézettségét egyedüliként végző AGB a nyáron szállt be a website-ok auditálásába, a Red Sheriff rendszer RedMeasure szolgáltatásával. Ez a szisztéma böngésző alapú mérési módszeren alapul, tehát – ellentétben a másik kettővel – a méréshez nem kell előzetes kapcsolatot kialakítani a website-tulajdonosokkal. A böngészők által automatikusan küldött információk alapján megállapítható a látogató származási országa, böngészőjének és operációs rendszerének típusa, valamint az utolsó oldalváltástól eltelt idő. Az AGB egyelőre nem publikál mérési adatokat, ezeket csak a megrendelők kapják meg, várható azonban, hogy jövő év elején egy önálló internetcím alatt találkozhatunk az AGB által mért publikus számokkal.

A három cég három különböző módszert használ a méréshez. Nem történt még meg azonban a módszertanok ösz-szevetése, hiányzik a szakzsargon kiépítése, így a tartalomszolgáltatók egyelőre szimpátia alapon kénytelenek dönteni. A Matávnet például – amely a legnagyobb tartalomszolgáltatóként kedvezőbb anyagi helyzetben van sok más versenytársánál – a Medián és a MATESZ auditszolgáltatására is előfizet, s hosszú távon ahhoz fog fordulni, akit a piac előnyben részesít.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik