Gazdaság

LANKADÓ PC-KERESLET – Elszámították magukat

Európában az Új Gazdaság kiépülésének folyamatában sokak meglepetésére alaposan lelassult a PC-piac növekedési üteme.

LANKADÓ PC-KERESLET – Elszámították magukat 1Szinte természetes lenne, ha Sophie Cabanes új személyi számítógépet vásárolna karácsonyra. A 40 éves párizsi építész jelenleg egy elavult Apple-gépet használ. Cabanesnek két fia van, akik már alig várják, hogy megkezdjék a barangolást a neten. A viszonylag kicsi, 75 négyzetméteres lakásba azonban mégsem kerül új PC. “Nincs helyünk számítógépre, ráadásul túl drágák” – magyarázza döntését. Valószínűbb, hogy a párizsi hölgy e helyett – mint oly sokan mások – interaktív digitális tévére vagy mobilon történő internetes szolgáltatásra fizet elő.

Ha azt nézzük, hogy Európa Új Gazdasága mostanában bontogatja szárnyait, ez felettébb meglepetésszerű fejlemény. Egy évvel ezelőtt a személyi számítógépek piaca 17 százalékkal nőtt az előző évihez képest. Elemzők azt vetítették előre, hogy a kontinens PC-piacának mutatói hamarosan utolérik az amerikai szintet.

Az idén azonban a PC-k növekedési üteme a tengerentúli érték félére esett vissza – keresztülhúzva a kétszámjegyű növekedésbe vetett reményeket. A lassulás részben azért következett be, mert a PC-k ára nő, miközben a kiszorító nyomás fokozódik a digitális tévék és a mobilok oldaláról. Akármi is legyen az ok, a lassulás olyan óriáscégek bevételeit nyirbálja meg, mint az Intel vagy a Dell Computer, az egykor magasan szárnyaló európai internetes szolgáltatók – a Freeserve vagy a T-Online – piaci értékét pedig csökkenti.

PLAFON. Jóllehet néhány számítógépgyártó vállalatnál a közelmúltbeli trendek mögött csak átmeneti visszaesést látnak, egyre több iparági elemző vélekedik úgy, hogy alapvető változás következett be. “Európa egyszerűen nem lesz annyira PC-centrikus, mint az Egyesült Államok” – érvel Noah Yasskin, a Jupiter Research 2000 nevű londoni internetes cég vezetője kutatója. Becslése szerint a kontinens PC-ellátottsága 2005-ben éri majd el a csúcsot, amikor a háztartások 52 százalékában lesz személyi számítógép. Az Egyesült Államokban akkor viszont már 73 százalékon áll majd ez a mutató. Az európai háztartások kevesebb mint fele, csupán 43 százaléka használ majd számítógépet ahhoz, hogy a netre csatlakozzon (online PC) – szemben az Egyesült Államokban várt 74 százalékos aránnyal (lásd a grafikont). Az európaiak többsége, úgy fest, más eszközzel kívánja majd elérni a világhálót. A számítógépgyártóknak pedig alkalmazkodniuk kell azokhoz az európai preferenciákhoz, amely a kisebb, egyszerűbb és olcsóbb interaktív lehetőséget kínálja.

A PC-piac idei kiégésének közvetlen okait nem nehéz kitalálni. A forgalom 73 százalékát kitevő vállalati eladások piaca összeomlott, mivel a cégek a rettegett Y2K-probléma miatt jó előre feltöltötték készleteiket. “Amikor az IT-menedzserek mostanában bekopogtatnak főnökeikhez azzal, hogy kell nekik 400 darab PC, Windows 2000-rel, a pénzügyi igazgató általában a következőképpen reagál: – “Hát nem vettem én nektek a múlt évben egy halom gépet!?” – állapítja meg Jeremy Davies, a Context nevű londoni IT elemző cég tulajdonosa.

A PC-k és a hozzá tartozó berendezések ára dollárban is feljebb kúszott (a legtöbb számítógép árát dollárban adják meg): a brüsszeli Exell Computer boltban például egy csúcsminőségű PC-t szeptemberben 2021 dollárért árultak, ez most 2340 dollár. Euróra átszámolva, a közös pénz gyengélkedése következtében, az árnövekedés még riasztóbb, legalább 20 százalékos – éppen akkor, amikor az európaiak a benzinkutak előtt is magas árakkal szembesültek. “Az euró és az olajkrízis megrendítette a bizalmat” – panaszkodik Maria A. Marced-Martin, az Intel európai vezérigazgatója.

A rossz hírek elkedvetlenítették a csipgyártókat és PC-gyártó partnereiket egyaránt. Az európai PC-eladások általában nyáron esnek mélypontra, amikor az emberek hosszú szabadságra mennek. “Ez a harmadik negyedéves adatokban mutatkozik meg mindaddig, amíg a szeptemberi eladások nem jeleznek némi javulást” – mutat rá Andy D. Bryant, az Intel pénzügyi igazgatója. Az Intelnél úgy vélik, hogy a gyenge európai forgalom miatt a negyedik negyedévi eladások növekedési üteme is jóval a szokásos ráta alatt, mintegy 8 százalék körül marad. A Dell harmadik negyedévi európai forgalma pedig csak 2 százalékkal bővült, ami a vállalat világméretű növekedési kilátásait is a várakozások alatt tartja.

LANKADÓ PC-KERESLET – Elszámították magukat 2A KISEBB JOBB. A taktikai hibák felnagyíthatják a PC-piac lassulásának hatásait. A piacvezető Intel abba a problémába futott bele, hogy vevőkörébe tartozik Európa azon mintegy 25 ezer összeszerelő üzeme, amelyek csak házi használatra gyártó számítógépeket forgalmaznak. És mivel a nagy összeszerelő cégek veszítik el piaci részesedésüket, az Intel csipek iránti kereslet is csökken. A Dell pedig – mondják a riválisok – kevésbé tudott alkalmazkodni Európa változó piacaihoz, mivel a cég csak Írországban gyárt, s nem veszi igénybe a helyi elosztó hálózatokat. “A Dell lassan jött rá arra, hogy Európa sokkal összetettebb piac, mint az Egyesült Államok – mind a valuták, mind a logisztika, mind pedig a kultúra tekintetében” – mondja Jos Brenkel, a Hewlett-Packard (HP) európai vezérigazgatója. A HP – a Dellel ellentétben – egész Európában gyárt és az értékesítéshez a helyi elosztóláncokat is felhasználja. A Dell európai elnöke, Paul D. Bell erre viszont úgy replikázik, hogy nekik csak “igazítani kell a modellen”.

Ha majd elkezdenek vásárolni, az európai vevők valószínűleg a kisebb eszközöket, az úgynevezett notebookokat részesítik előnyben a nagyobb desktopokkal szemben. A nagyobb számítógépek eladása ebben az évben egyáltalán nem nő, miközben a notebookok piacán az esztendő végéig 41 százalékos emelkedést prognosztizálnak. Ez részben annak tudható be, hogy a hordozható gépek ára – noha szintén nőtt – most csak 20 százalékkal több, mint a velük egy kategóriában lévő desktopoké.

Minél kisebb a termék, úgy tűnik, annál jobban megfelel az európai ízlésnek. Az év elején például a Compaq úgy becsülte, hogy havonta 10 ezer darabot szállíthat Európába a személyre szabott zsebtitkárból (Personal Digital Assistant – PDA). Ma már ebből jóval többet, 30 ezret ad el havonta. A HP Jornada nevű hasonló termékének forgalma is megduplázódott ebben az évben. “Ez jóval nagyobb ütemű növekedés, mint az Egyesült Államokban” – mondja Brenkel. A PDA-k forgalmának növekedése a jövő évben várhatóan újabb lendületet kap, amikor a szerkentyűbe már mobiltelefont is szerelnek.

A televízión keresztül elérhető interaktív szolgáltatások is népszerűbbek lesznek Európában, mint Amerikában. Az elmúlt év folyamán a digitálistévé-előfizetések meredeken nőttek, elsősorban a British Sky Broadcasting Group angliai és a Canal Plus franciaországi tevékenységének köszönhetően. Mindkét cég 8-8 millió felhasználót ér el. Több mint 1 millió BSkyB előfizető az elektronikus levelezést is ezen cégen keresztül végzi, ami a brit tévétársaságot az ország ötödik legnagyobb e-mail szolgáltatójává teszi.

MAGAS TARIFÁK. A digitális tévé és a mobil internet szorítása mellett még egy ok említhető, ami miatt az európaiak kisebb része választja az internethez való hozzáférést saját személyi számítógépén keresztül. Amíg Amerikában havi díjat kell fizetni az internetes szörfölésért, addig az európaiak általában percenként fizetnek a szolgáltatásért. A telefontársaságok ugyanis a helyi hívásokért is percenként számláznak.

A magas internet-hozzáférési költségek egyértelműen visszavetik a PC-k eladásait.

Kérdés, a számítógépek forgalmának összezsugorodása mennyire lesz majd gátja az európai Új Gazdaság fejlődésének. Sok múlik azon, vajon az európaiak tömegével állnak-e rá az olyan új szolgáltatásokra, mint a mobil internet; miként azon is, hogy a számítógépgyártók megfelelően alkalmazkodnak-e majd a változó körülményekhez. Európának saját digitális jövője lesz – amelyet nem az Egyesült Államokból importál majd nagykereskedelmi áron.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik