Gazdaság

NOVELL-STRATÉGIA – Háló csak egy van

Egyetlen hálózat lesz a jövőben. Erre a vízióra épül a Novell új stratégiája, amelyet a cég a piaci szerepvesztésből való kitörésnek szán.

Nincs még egy hónapja, hogy az egyik veizető adatbázis-forgalmazó, az Oracle bejelentette, hogy meg fogja szüntetni a Novell Netware operációs rendszerének támogatását. Ez a drámai bejelentés nem az első azok sorában, amelyek folyamatosan egyre rosszabb helyzetbe sodorták a Novellt. Az eddigi nagy rivális termék, a Windows mellett a Linux operációs rendszer is csökkenti a Novell piaci esélyeit. Az IDC júliusi felmérése szerint a Linux (új licencek eladásával mérve) átvette a második helyet a Novelltől a szerverek operációs rendszerének piacán. Később olyan kósza pletykák is lábra kaptak, hogy az IBM, a Sun vagy a Computer Associates megveszi a céget, de ezek – legalábbis egyelőre – valóban csupán pletykának bizonyultak. Ezek után nincs semmi meglepő abban, hogy a Novell számai nem éppen növekedést mutatnak: harmadik negyedéves nyeresége 83 százalékkal alulmúlta az egy évvel korábbit.

Dacára mindennek, sem a piaci szereplők, sem pedig az elemzők nem írják le a Novellt. Általános vélemény, hogy nem a technológiával van a baj, az kiváló minőségű, a NetWare előző verziójának megjelenése óta az operációs rendszert még nem törték fel. Nem véletlen, hogy a British Telecom nemrégiben úgy döntött: 130 ezer felhasználója számára a Novell címtárszolgáltatását választja. Az elemzők szerint a jelenlegi kudarc oka a piac kiépítésében, a marketingben keresendő. A Novell nem is késlekedett az új marketing- és termékstratégiával: a februárban bedobott One Net szlogent zászlóként lobogtatva vágott bele a megújulásba, s azóta egyre erősít a kampányon.

“Mi a Novellnél egy olyan világ felé igyekszünk, amelyben a különféle típusú hálózatok – az intranet, az internet és az extranetek; a vállalatiak és a nyilvánosak; a vezetékes és a vezeték nélküliek – egyetlen, egységes hálózatként működnek együtt” – állítja Eric Schmidt, a cég elnök-vezérigazgatója. Az új stratégia kulcsa, hogy a termékportfólió legfőbb elemét nem a NetWare adja, hanem az erre épülő, platformfüggetlen szolgáltatások. A potenciális ügyfelek köre ezzel bővül, míg a már meglevő ügyfelek lojalitásában továbbra is bátran bízhat a cég. Az átalakítás némi kurtítással is együtt jár: szeptemberben 16 százalékkal (körülbelül 900 fővel) csökkent a Novell-alkalmazottak száma világszerte. A leépítés nem érintette a cég egyik legsikeresebb leányvállalatát, a magyarországit, az itt dolgozó 15 főre a jövőben is szükség lesz. Szittya Tamástól, a Novell Magyarország ügyvezetőjétől megtudtuk, hogy főként a központból bocsátottak el embereket, s inkább az adminisztratív munkakörökből, nem pedig a fejlesztéstől. A Magyarországon történt változás inkább pozitív: kiépült a konzultánsi csoport. Néhány kis irodát bezárt a vállalat (például a venezuelait), s azok munkatársait távmunkában foglalkoztatja. Az otthon dolgozó alkalmazottak az interneten keresztül elérik mindazt a felületet és tartalmat, amelyet korábban az irodában az intraneten át értek el. A cég számára az átszervezés természetesen egyelőre költségként jelenik meg, az idei év utolsó negyedévének büdzséjéből mintegy 40-50 millió dollárt kell erre a célra “pántlikázni”, viszont a következő évtől kezdve negyedévente 25 millió dolláros megtakarítást várnak a lépéstől.

A Novell egyik új technológiája, amelytől piaci áttörést vár, a Novell Portal Services (NPS) lehetővé teszi, hogy a vállalat az alkalmazottak, az ügyfelek és a beszállítók számára bárhonnan hozzáférhetővé tegye az üzleti alkalmazásoknak és munkafolyamatoknak azt a részét, amely az illető szerepére van szabva, vagyis, amelyhez jogosultsága van. A szolgáltatás rövid leírásában a kulcsszó: bárhonnan. Lehet az eszköz tetszőleges alapú webböngésző, PDA vagy internetes mobiltelefon. Ezzel a megoldással dolgoznak azokban az országokban, ahol megszüntették az irodát; de bevezetik a megmaradt irodákban is, így a hazai Novell-központban is. A vállalaton belül i-Login néven fut ez a projekt. A terméknek a cég nagy szerepet szán az e-bizniszben, hiszen egyszerűsíti, gyorsítja és kibővíti az eddigi folyamatokat. A hálózati szolgáltatásra készült Novell termékek alapját a címtáralapú hálózati infrastruktúra modell, a Directory-Enabled Net Infrastructure Model (DENIM) adja. Ez lehetővé teszi, hogy univerzális (egyetlen hálózatként működő), moduláris (integrálható más szabványokkal) és több platformon futó hálózati szolgáltatást kínáljon akár a Novell, akár a cég bármely felhasználója. A cégvezetés az újjáalakulás során nagy figyelmet fordít arra is, hogy ígéretes partneri kapcsolatokat kössön. Ezek közül kiemelkedik a Red Hat nevű céggel, a legnagyobb Linux-forgalmazóval aláírt szerződés. Ennek keretében a nyílt forráskódú és ingyenes operációs rendszert fejlesztő cég a Novell címtárszolgáltatását használja ahhoz, hogy kövesse felhasználóit, s személyre szabott értéknövelt szolgáltatásokat, illetve szoftververziókat kínáljon nekik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik