Gazdaság

A maginfláció új definíciója

Legalább 1 százalékponttal növekszik a foigyasztói árindex az idén mind Európában, mind az Egyesült Államokban az 1999 éves bázishoz viszonyítva. Ennek ellenére a piac inkább az úgynevezett maginflációra koncentrál, amely nem tartalmazza a gyakorta ingadozó élelmiszer- és energiaárakat, így viszonylag alacsony. A Lehman Brothers közgazdászai amellett érvelnek, hogy a sokak szerint a mélyben meghúzódó folyamatokat híven tükröző maginfláció definíciója pontatlan. Az élelmiszerárak például az elmúlt években egyáltalán nem véletlenszerűen változtak, hanem nagyon is együtt mozogtak a reálgazdasági folyamatokkal.

A statisztikusok évek óta javasolják a maginfláció definíciójának módosítását, amely szerintük így jobban tükrözné az alapvető inflációs trendeket. Az indexben kisebb súllyal szerepeltetnék azokat a tényezőket, amelyek távol esnek az átlagtól, vagy amelyek a legnagyobb ár-variabilitást tükrözik.

A Lehman Brothers szakértői szerint a maginfláció az általuk javasolt módosításokkal számolva is a fogyasztói árindex alatt maradna, Európában és az Egyesült Államokban egyaránt. A hagyományosan kalkulált maginflációhoz képest azonban a módosított módszertannal számított mutató a fogyasztói árindexhez hasonló ütemben gyorsul, annak változását jobban követi.

Mindebből az következik, hogy a fogyasztói árszínvonal emelkedése tartósabb lehet, mint azt sokan gondolnák. A Lehman Brothers közgazdászai azt is hozzáteszik, hogy Európában az idén a lakossági várakozások is az infláció jelentős emelkedését vetítik előre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik