Gazdaság

Fuvarosok zord tele

Csökkenő benzinárak és növekvő gázolajárak – a két üzemanyagtípus közti különbség egyre csekélyebb, s a tendencia nem a dízeltulajdonosoknak kedvez. Az olajosok már régóta riogattak ezzel, ám a hét elején kilenc forinttal apadt a különbség. Ez azt jelenti, hogy kémiailag ugyan nem, de közgazdaságilag egyetlen üzemanyagcsalád alakult ki a magyar kutaknál.

A gázolaj a motorbenzinhez képest tartósan felértékelődött, s nemzetközi árszintje hónapok óta meghaladja a benzinét, ráadásul a mostani emelés még nem tükrözi a valós piaci viszonyokat. A benzin esetében a nemzetközi piacokon akár csökkenést is elképzelhetőnek tartanak, míg a gázolaj ára még egy ideig biztosan nem fog esni. A megnövekedett kereslet – vagyis a több dízelüzemű autó – mellett a finomítók kapacitási korlátjai és a környezetvédelmi szabványok eléréséhez szükséges beruházások magas szintje okozza a tartós drágulást.

A párizsi Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) felhívja a figyelmet arra, hogy az elkövetkezendő hónapokban növekedni fog a fejlett országok olajfelhasználása. Ez egyértelműen időszaki jelenség, a tüzelőolaj-felhasználás megugrása okozza a tavaszig tartó növekedést. Ez azonban a gázolajkészletek alakulására is kihat, s az autósok mellett elsősorban a fuvarosok által használt üzemanyag ára várhatóan egy szintre kerül a benzinnel.

Kereslet-kínálati farkastörvényről van szó, amely alól nem bújhat ki senki. Csak az állam avatkozhat be, már amennyiben azt akarja, hogy a fuvarosok ne kerüljenek nehéz helyzetbe. Persze az is elképzelhető, hogy a tavaszi olvadás enyhülést hoz dízelfronton is. Kérdés, bírják-e addig szuflával a szállítási vállalkozók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik