Gazdaság

Lengyel trojka

A legnagyobb közép-európai médiapiacon, Lengyelországban már három digitális platform is működik. Mint a TV East Europe című havilap megírta, az elsőt 1998 közepén indította Wizja TV néven a Nasdaqon jegyzett @Entertainment társaság. Mivel a kábelpiacon domináns pozícióval rendelkező céget egy évvel később felvásárolta a Magyarországon is jelen lévő United Pan-European Communications (UPC), a Wizja TV ma már a UPC birtokában van. Másodikként a részben a francia Canal Plus tulajdonában lévő Canal Plus Polska létesített digitális platformot Cyfra+ elnevezéssel 1998 novemberében. Mindkét platformon van film-, sport-, gyerek-, zene- és szórakoztató csatorna. A sikeres földi sugárzású tévéadásokkal már piacon lévő lengyel gyökerű Polsat 1999 márciusában mindössze öt programból álló mini-csomaggal indította a harmadik platformot, s kínálatát időközben bővítette. A későbbi indulás hátrányát azonban nem tudta behozni, s a társaság tőkeereje is kisebb, mint a külföldi háttérrel rendelkező riválisoké. Szakértők szerint a Polsat digitális platformja aligha maradhat fenn anélkül, hogy valamiféle szövetséget kötne jelenlegi versenytársaival, de még két digitális platform is túl soknak tűnik ahhoz, hogy fenntartását finanszírozni lehessen. Mind a Wizja, mind a Cyfra+ gyors ütemben növeli előfizetői táborát, ám ez hatalmas összegekbe kerül. Mindkét cég kiugró marketing-költségvetéssel dolgozik, hatalmas engedményekkel adja a konvertert (vannak ingyenes akciók is), s Nyugat-Európában is korszerűnek számító interaktív szolgáltatások bevezetését tervezi. Várhatóan mindhárom digitális platform még évekig feneketlen kútként nyeli el a befektetők pénzét. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik