Már-már egy darabka Amerikába botlunk a fotexnet.hu linkre kattintva. A kontraszt – ahogyan másutt az országban – persze a Fotex-csoporton belül is éles: az egyik legnagyobb (még a régiek közé tartozó, igaz, szépen felújított) Keravillban még mindig a kockás füzetből derül ki, van-e a boltban az akciós mosógépből. Azt viszont, hogy a hálózat többi boltjában akad-e még e cikkből, a helyszínen már egyáltalán nem tudják megmondani. Az eladó tanácstalanul néz a potenciális vevőre, de legalább udvarias: “Igazán sajnálom.” Mosógépre vágyó emberünk ezután okoskodhat, hogy talán a központi raktárt, vagy a zöld számot kellene felhívni. Végül azonban az egyszerűbb megoldást választja: betér a nemrég megnyílt megaplaza külföldi tulajdonú óriásboltjába és minden nehézség nélkül megrendeli az ott valamivel még kevesebbe is kerülő árut.
Ennél már csupán az internetes vásárlás lehet kényelmesebb – gondolja az elfoglalt irodai dolgozónk. A munkahelyen azután rutinosan indul a webböngésző, a fotexnet.hu cím bepötyögése után pedig – láss csodát – másodpercek alatt egy jól átgondolt, élelmesen kialakított oldal villódzik a monitoron.
TAKARÉKOSAN. Az igényes kialakításnak persze komoly ára van – gondolhatnánk. Várszegi Gábor, a Fotex-csoport elnöke és meghatározó tulajdonosa azonban elárulja: még a Fotexnet Kft. 160 millió forintos alaptőkéjénél is kevesebb ment el költségekre a tavaszi alapítás óta. A forgalmi adatokat sem rejti véka alá az üzletember. Elmondása szerint napi egymillió forint értékű termék fogy, holott lényegében két-három hete lépett piacra szélesebb áruválasztékkal a Fotexnet áruháza. A forgalmi adatokon és az oldal kedvező fogadtatásán Várszegi maga is megdöbbent, most már viszont a tapasztalatok tükrében decemberben, a karácsonyi szezon idején napi ötmillió forint körüli értékesítésre, ráadásul üzemi szinten nyereséges működésre számít. Ez pedig az jelenti, hogy feltehetően alábecsülik a szakértők az e-kereskedelem (azon belül is a vállalat és fogyasztó közötti, B2C) jövő évi hazai forgalmát. Hiszen ha a fentebb prognosztizált ütem tartható, akkor egyedül a Fotexnet évi 1,5 milliárd forintos forgalmat bonyolíthat le az interneten. (A hazai e-kereskedelem 2001-es volumenét jelenleg egymilliárd forint körülire várják a szakértők.) “Még a mobiltelefon-piacnál is sokkal gyorsabban fejlődő üzletágról van szó, pedig 5-6 évvel korábban senki nem gondolta, hogy szinte a nulláról 3 millióra nő a hazai mobilelőfizetők száma” – teszi hozzá Várszegi.
A magyar piac jó részének megszerzése azonban nem az egyedüli célja a Fotexnetnek. Várszegi Gábor szerint akár hónapokon belül megindulhat a regionális terjeszkedés, amiben az a ráció, hogy a kiszállítási feltételek rendezése mellett – technikai oldalról – csupán a weboldalak anyagát kell a környező országok nyelvére lefordítani. Természetesen egy 300 millió fős piacra történő belépés azért komoly költségekkel is jár, ezért a tervek szerint kockázati tőkebefektetőt keres majd a finanszírozáshoz a Fotexnet. Ami egyben azt is feltételezi, hogy e vállalkozást a jövőben fokozatosan leválasztják a Fotex-csoportról. Várszegi szerint ugyanis a befektetők számára sokkal vonzóbb egy önálló internetes társaság, mint egy óriási hagyományos kereskedelmi lánc, kiegészítve egy internetes kereskedelmi részleggel. Másrészt az is igaz, hogy a Fotex-csoport hagyományos áruházai és gyártói – például az Ajka Kristály, vagy a Balaton Bútor – nagyon jó hátteret biztosítanak a Fotexnetnek. Ezeket a márkákat is figyelembe véve ma már félmillió termék vásárolható meg a Fotexneten – s a jövőben ez a szám 2 millió fölé emelkedik.
MARKETINGIGÉNY. Hogy mikor indul el mindezzel külföldön is a cég, azt ma még nem lehet pontosan tudni. A szükséges tőkebevonásra azonban vélhetően csak akkor kerül sor, amikor a hazai piacon már bizonyított a Fotexnet, hiszen a potenciális befektető szemében akkor már jóval többet ér. Ehhez azonban erőteljes marketingre is szükség lesz. Várszegi szerint mindeddig csupán néhány tízmillió forintot emésztett fel a hirdetés, s a további források is rendelkezésre állnak a Fotexnél, figyelembe véve azt is, hogy a weboldal fejlődésével párhuzamosan a hírverés is növekszik majd.
“A Fotexnetet hiba lenne csupán az áruházzal azonosítani, ennél jóval szélesebb skálán mozog a netes vállalkozás” – húzza alá az elnök. Várszegi Gábor a játékokat, a közösségi chat oldalakat, a más oldalakról válogatott hírszolgálatot, valamint az egyéb szolgáltatásokat – például az ár-összehasonlítást segítő vásárlói kosarat – emeli ki. Tervekben ezen a területen sincs hiány; mint mondja, a mai 6 játék helyett az év végére 25-30 működik majd, s hasonló arányban nő a szolgáltatások köre is – igaz a hírszolgáltató site-okkal nem kívánnak versenyre kelni, ezért saját hírszerkesztőséget a jövőben sem építenek fel.
Erősödő hírverés