Gazdaság

MITSUBISHI MOTORS – Leértékelve

Az eredetileg elfogadott feltételek módosításával új megállapodás született a DaimlerChrysler és a Mitsubishi Motors között. Eszerint a német-amerikai autógyár nem 2,1 milliárd dollárt, csupán 1,9 milliárdot fizet a japán vállalat 34 százalékáért, továbbá széles körű ellenőrzést szerez a napi működés irányítása fölött. Az adásvételi tranzakciót október végén bonyolítják le.

A Mitsubishi-botrány (Figyelő, 2000/35. szám) kirobbanása után várható volt, hogy a DaimlerChrysler a tavaszi egyezség revízióját, szövetségesi súlyának növelését fogja kezdeményezni. Japán negyedik legnagyobb autógyára augusztus végén elismerte, hogy több mint húsz éven át nem hozta a hatóságok – és a nyilvánosság – tudomására az egyes modellszériák hibáit, a szükséges javításokat titokban végezte el a visszahívott járműveken. Júliustól mostanáig a cég mintegy 900 ezer személygépkocsi, teherautó és busz visszahívására és ingyenes javítására vállalt kötelezettséget (a termékvisszahívási ügyekről lásd írásunkat a 48-49. oldalon). Kavaszoe Kacuhiko elnök – a DaimlerChrysler-szövetség főépítésze – bejelentette, hogy lemond posztjáról, helyére az eddig a nemzetközi tevékenységért felelős Szonobe Takasi lép.

Elemzők arra számítottak, hogy a botrány miatt a DaimlerChrysler esetleg a 34 százalékosnál magasabb tulajdonrészt harcol ki. Erre végül nem került sor, csak a vételár lett kisebb, viszont a konszern biztosította magának a jogot, hogy három év elteltével korlátlanul növelje érdekeltségét. Ez idő alatt a DaimlerChrysler egyik fő célja az lesz, hogy jelentősen mérséklődjék a Mitsubishi 1470 milliárd jenes adóssága, mivel az amerikai törvények értelmében a többségi érdekeltségeknél meglévő adósságot fel kell tüntetnie saját mérlegében.

Az eredeti terv szerint a német-amerikai társaság nem képviseltette volna magát a Mitsubishi csúcsmenedzsmentjében. Ez most alaposan megváltozik, amennyiben a DaimlerChrysler Adtranz nevű vasúti részlegének vezérigazgatóját, Rolf Eckrodtot nevezik ki a napi működésért felelős igazgatónak. A Mitsubishi 10 fős igazgatósága, amelyben a DaimlerChrysler eredetileg 3 helyet kapott volna, 11 tagúra bővül, a plusz hely Rolf Eckrodté lesz; emellett a DaimlerChryslernek vétójoga van az igazgatósági döntésekkel szemben. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik