Gazdaság

INKUBÁTORHÁZAK AZ ÚJ GAZDASÁGNAK – Internetes szülőszobák

Nálunk is egyre több tanácsadó cég és kockázati tőketársaság indít inkubátorházakat induló internetes cégek számára.

Internetes üzleti ötletek inkubációjával és fejlesztésével, illetve működő internetes vállalkozások támogatásával és kiterjesztésével foglalkozó központját szeptember 15-én nyitja meg az Andersen Consulting (AC) Budapesten. Az Start Center névre hallgató kezdeményezés a tervek szerint az “ötletek tárháza” lesz, oda bárki bármilyen induló gondolattal besétálhat és segítséget kérhet az üzleti terv kidolgozásához, a stratégia kialakításához, valamint a vállalkozáshoz elengedhetetlen tőke megszerzéséhez is. “Ez azonban nem azt jelenti, hogy már működő cégekkel nem foglalkozunk, hiszen az általunk nyújtott szolgáltatásokra nekik is szükségük lehet” – mondja Dolmányos Gábor, az AC e-business igazgatója. A cég közvetlenül csak tanácsadói funkciókat lát el, és ebben segítséget nyújt neki számos egyéb nemzetközi és magyar cég, például a Cisco Systems, a Hewlett-Packard (HP), a Microsoft, az Oracle, a Sun, a Kirowski, a Microsystems és a MatávNet. Amennyiben a vállalkozás elindításához idegen tőke is szükséges, s az AC lát benne fantáziát, úgy a finanszírozási kérdésekben is segítséget nyújtanak. A csoporthoz tartozó AC Ventures kockázati tőketársaság bizonyos tulajdonrész ellenében beszáll az üzletbe. Dolmányos hangsúlyozza, hogy az Start Centeren keresztül az ötletgazdák csatlakozhatnak nemzetközi hálózatukhoz, a Dot-Com Launch Centerhez is, amely 24 helyen van jelen szerte a világban.

EGYMÁS UTÁN. Ez a kezdeményezés még Magyarországon sem teljesen új, a világban pedig már egy ideje igen népszerűek az internetes inkubátorházak, amelyek tulajdonképpen egy nagyon egyszerű koncepcióra épülnek: a sok jó ötletet felkarolják, és segítenek a fiatal vállalkozóknak eligazodni az üzleti életben. Ennek azonban ára van, az ígéretes vállalkozásokat rendszerint tulajdonszerzés ellenében támogatják. A Carnation Consulting már április óta működteti a FastVenture névre hallgató inkubátorházát, és ez idő alatt már több mint 100 elképzeléssel foglalkoztak. “Ebből tízről komolyabban is tárgyaltunk, s szeptemberben öt konkrét befektetés be is indul” – büszkélkedik Szekfű Balázs, a cég ügyvezetője, érzékeltetve, hogy ők már előrébb járnak ezen a piacon.

Szekfűék nagyjából három kérdés alapján döntik el, hogy egy cégbe befektessenek-e: milyenek az üzleti számok, melyik a megcélzott piac, s végül kik viszik a vállalkozást. A FastVenture nem pusztán tanácsadó szerepet tölt be, a tőkét is saját maguk adják a vállalkozásoknak. A 200-300 ezer dolláros befektetések mellett stratégiai, kommunikációs és marketingszolgáltatásokat is nyújtanak, így ha a támogatott üzlet sikeres, mindkét fél jól jár.

ÁRVERSENY. A hazai piacon a becslések szerint közel 20 cég foglalkozik induló, az Új Gazdaságban szerencsét próbáló vállalkozások felfedezésével. Egyesek szerint már most is döntő, hogy ki milyen “árakkal” dolgozik, a tanácsadásért ugyanis valamilyen formában mindenképpen fizetni kell. “Vagy az általunk szerzett pénzből fizetnek minket ki – vázolja fel a lehetőségeket Dolmányos -, vagy a munkánkkal szerzünk részesedést az AC Venturesnek az adott vállalkozásban.” Nem mindegy azonban, hogy a tanácsok és a pénzeszközök egy nagy és drága nemzetközi csoporttól, vagy pedig egy kisebb hazai consulting cégtől érkeznek, ugyanis a díjak nagyon eltérőek, például az átadandó tulajdoni hányad elég széles sávban mozog. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik