Internetes üzleti ötletek inkubációjával és fejlesztésével, illetve működő internetes vállalkozások támogatásával és kiterjesztésével foglalkozó központját szeptember 15-én nyitja meg az Andersen Consulting (AC) Budapesten. Az Start Center névre hallgató kezdeményezés a tervek szerint az “ötletek tárháza” lesz, oda bárki bármilyen induló gondolattal besétálhat és segítséget kérhet az üzleti terv kidolgozásához, a stratégia kialakításához, valamint a vállalkozáshoz elengedhetetlen tőke megszerzéséhez is. “Ez azonban nem azt jelenti, hogy már működő cégekkel nem foglalkozunk, hiszen az általunk nyújtott szolgáltatásokra nekik is szükségük lehet” – mondja Dolmányos Gábor, az AC e-business igazgatója. A cég közvetlenül csak tanácsadói funkciókat lát el, és ebben segítséget nyújt neki számos egyéb nemzetközi és magyar cég, például a Cisco Systems, a Hewlett-Packard (HP), a Microsoft, az Oracle, a Sun, a Kirowski, a Microsystems és a MatávNet. Amennyiben a vállalkozás elindításához idegen tőke is szükséges, s az AC lát benne fantáziát, úgy a finanszírozási kérdésekben is segítséget nyújtanak. A csoporthoz tartozó AC Ventures kockázati tőketársaság bizonyos tulajdonrész ellenében beszáll az üzletbe. Dolmányos hangsúlyozza, hogy az Start Centeren keresztül az ötletgazdák csatlakozhatnak nemzetközi hálózatukhoz, a Dot-Com Launch Centerhez is, amely 24 helyen van jelen szerte a világban.
EGYMÁS UTÁN. Ez a kezdeményezés még Magyarországon sem teljesen új, a világban pedig már egy ideje igen népszerűek az internetes inkubátorházak, amelyek tulajdonképpen egy nagyon egyszerű koncepcióra épülnek: a sok jó ötletet felkarolják, és segítenek a fiatal vállalkozóknak eligazodni az üzleti életben. Ennek azonban ára van, az ígéretes vállalkozásokat rendszerint tulajdonszerzés ellenében támogatják. A Carnation Consulting már április óta működteti a FastVenture névre hallgató inkubátorházát, és ez idő alatt már több mint 100 elképzeléssel foglalkoztak. “Ebből tízről komolyabban is tárgyaltunk, s szeptemberben öt konkrét befektetés be is indul” – büszkélkedik Szekfű Balázs, a cég ügyvezetője, érzékeltetve, hogy ők már előrébb járnak ezen a piacon.
Szekfűék nagyjából három kérdés alapján döntik el, hogy egy cégbe befektessenek-e: milyenek az üzleti számok, melyik a megcélzott piac, s végül kik viszik a vállalkozást. A FastVenture nem pusztán tanácsadó szerepet tölt be, a tőkét is saját maguk adják a vállalkozásoknak. A 200-300 ezer dolláros befektetések mellett stratégiai, kommunikációs és marketingszolgáltatásokat is nyújtanak, így ha a támogatott üzlet sikeres, mindkét fél jól jár.
ÁRVERSENY. A hazai piacon a becslések szerint közel 20 cég foglalkozik induló, az Új Gazdaságban szerencsét próbáló vállalkozások felfedezésével. Egyesek szerint már most is döntő, hogy ki milyen “árakkal” dolgozik, a tanácsadásért ugyanis valamilyen formában mindenképpen fizetni kell. “Vagy az általunk szerzett pénzből fizetnek minket ki – vázolja fel a lehetőségeket Dolmányos -, vagy a munkánkkal szerzünk részesedést az AC Venturesnek az adott vállalkozásban.” Nem mindegy azonban, hogy a tanácsok és a pénzeszközök egy nagy és drága nemzetközi csoporttól, vagy pedig egy kisebb hazai consulting cégtől érkeznek, ugyanis a díjak nagyon eltérőek, például az átadandó tulajdoni hányad elég széles sávban mozog. –