Gazdaság

MAGYAR B2B KEZDEMÉNYEZÉS – A könyvközvetítő

Itthon is kiépült az első komolyabb, vállalatok közti áruforgalmat bonyolító e-kereskedelmi rendszer, amely a könyvkereskedelmet teszi gördülékenyebbé, olcsóbbá.

Csupán egy, másfél éves fáziskéséssel, tehát a szokásosnál gyorsabban kelt át előbb az óceánon, majd érkezett Magyarországra az elektronikus kereskedelem egy új ága. Ma már idehaza sem csupán pizza-, vagy CD-rendelésére, esetleg elektronikai cikk, vagy számítógép-alkatrész vásárlására használhatjuk a világhálót, hanem a cégek közti (business-to-business – B2B) áruforgalom lebonyolítására is van példa.

A kimondottan kereskedelemmel foglalkozó amerikai internetes cégek egyébként már az első válságon is túlvannak. Ez nálunk nemigen éreztette hatását, lévén az első igazi e-kereskedelemre épülő vállalkozás, a Sunbooks B2B rendszere csak most, augusztus első napjaiban kezdett élesben működni, miután pár hét alatt kijavították a tesztelés közben felbukkanó számtalan problémát. (A Sunbooks mellett az egyetlen ismert honi B2B kezdeményezés a Matáv, az OTP és a Compaq formálódó vállalatközi elektronikus piaca.)

Az alapötlet magától értetődő, hiszen kivel nem történt meg az, hogy órákig, de inkább napokig szaladgált egy-egy könyv után, megismerve tágabb lakókörnyezete szinte összes könyvesboltját, majd mérgelődött, mivel a megrendelt könyv hetekig nem érkezett meg. A boltok ugyanis általában egy viszonylag távoli nagykereskedőtől, esetenként a több tucatnyi kiadótól külön-külön szerzik be áruikat, ami nemcsak lassú, de igen drága megoldás is. Ha egy könyvet ritkán keresnek, esetleg nem is rendel belőle a bolt, de előfordulhat, hogy egyszerűen nem is érdemes egy-egy példányért a kiskereskedőnek napokig telefonálgatnia, sőt a szállítási, vagy postaköltségeket is vállalnia.

A Sunbooks egyik, könyvkereskedelemben jártas alapítója ezért az internetes katalógus-áruházak analógiájára működő könyv nagykereskedelmi rendszert honosított meg Magyarországon. Augusztus eleje óta könyvesboltok, könyvkiadó cégek százait kapcsolja össze a Sunbooks. A kiadványaikat a rendszerben regisztráló kiadók könyveit interneten keresztül rendelhetik meg a boltok, amelyek 24 órán belül, szállítási költség felszámítása nélkül kapják meg azokat. A rendszerbe való belépés a boltoknak ingyenes, a kiadóknak viszont a könyv nettó kiskereskedelmi árának 11,5 százalékát jutalékként számítják fel.

POSTAI TÁMOGATÁSSAL. Jó hír, hogy a Magyar Postát – ezt a már érezhető szemléletváltás ellenére is kissé nehézkes óriást – szintén sikerült megnyerni a projekt számára, hiszen ez az egyedüli társaság, amely az egész országban képes elfogadható áron megoldani a csomagtovábbítást. A Posta e célra 11 ezer négyzetméteres raktárbázist alakított ki Budaörsön, s modern “logisztikai szolgáltatóként” van jelen az üzletben. Ígéretessé teszi a kezdeményezést az is, hogy a befektető nem garasoskodott, és a házilag eszkábált gépek és programok helyett az e-kereskedelmi megoldásokban piacvezető IBM-től vásárolta rendszerét.

A Novotrade Rt. által kigondolt és megalapított Sunbooks Kft. 300 és 400 millió forint közötti összeget költött el hardverre és szoftverre, felvett két tucatnyi új munkatársat területi képviselőnek, illetve a kiadókkal kapcsolatot tartó menedzsernek. A Magyar Posta nagyságrendileg ugyanennyit fordított az igen korszerű raktárkapacitás bérlésére, valamint a szükséges számítógépes rendszer kialakítására. Mint Sós Péter János, a Novotrade meghatározó tulajdonában lévő Sunbooks Kft. vezérigazgatója mondja, két-három éves megtérüléssel számolnak az üzleti tervekben. Ez csak akkor lehet helytálló, ha az elképzeléseknek megfelelően sikerül megszerezni a magyarországi könyvpiac 15-20 százalékát. Az üzlet volumenét mutathatja, hogy tavaly – a tankönyvpiacot nem számítva – több mint 25 milliárd forint volt az összesített forgalom.

Az évi 3-4 milliárd forintos árbevétel eléréséhez további kereskedő és kiadói partnerekre is szükség van, de Sós Péter János – aki korában az Akadémiai Kiadó igazgatója volt – most örömmel újságolja: a vártnál sokkal több, közel 200 kiadó, és ugyanennyi kereskedő (több mint 300 bolttal), valamint 7 bolthálózat is csatlakozott már a rendszerhez.

TŐZSDEI TERVEK. Egy ilyesfajta vállalkozás kialakításában természetesen nem a weboldal létesítése és üzemeltetése jelenti a nagy költséget, hanem a például a pénzkezelés, vagy a boltonként és könyvenként különböző kedvezményrendszerek kialakítása, nem is beszélve a területi képviselők, valamint a központi munkatársak bérköltségeiről. A tőzsdei múlttal rendelkező Novotrade-nél a Sunbooks értéktőzsdei megjelenésén is gondolkodnak, ám ezzel mindenképpen meg kívánják várni, amíg a cég nyereségesen működik. Sós Péter János szerint a börzei megjelenés az ismertség szempontjából lehet fontos. A stratégiáról szólva, a vezérigazgató elmondta: ők elsősorban a könyvkereskedelemre kívánnak koncentrálni, bár a termékpaletta a könyvesboltokban általában kapható cikkekkel még bővülni fog. Így az e-kereskedelmi rendszer tagjai idővel műsoros CD-ket, videofilmeket és tankönyveket is rendelhetnek a Sunbookson keresztül. A júliustól tesztelt rendszer minden létező gyermekbetegségen átesett, árulja el a cégvezető, de sikerült a gondokon úrrá lenni, amit az is mutat, hogy ő már éppen a nyári szabadságát tölti. Teheti, hiszen ma már a kiadók és a boltok, bolthálózatok rendszeresen használják a rendszert, s nem mellesleg, a hálózat naponta új tagokkal bővül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik