Évvesztes volt, de – látva nővérei példáját – annyira akart iskolába járni, hogy a szülei idő előtt beíratták az elemibe; vitte magával a sámliját, mert a padban le sem ért a lába, ám ez nem vált be, s végül a következő esztendőben, iskolaköteles korba érve járta végig az elsőt – meséli Pócsik Ilonáról, egykori általános és középiskolai osztálytársáról Iván Adrien építőmérnök, kiemelve barátnője aktivitását, szervezőképességét, tanulmányi versenyeken elért eredményeit. Pócsik Ilona mindemellett sportolt és remekül táncolt, illetve táncol ma is. No és fut, úszik, mert úgy érzi, mozgás nélkül kijönne rajta a stressz.
Egy biztos: a TV2 kereskedelmi főigazgatója nem egy száraz, szikár üzletasszony típus. Nemrég Kapolcson, az ottani fesztivál idején szervezett találkozót az üzleti partnereknek. “A kötetlen rendezvényeket jobban szeretem, mint a protokollt. Az emberek jobban kinyílnak, egy ilyen eseményen sokkal közelebb tudunk kerülni az ügyfelekhez, s ez rendkívül fontos. Az üzleti életben is kell az emberi kapcsolat” – vallja Pócsik Ilona.
Szakmai szempontból azonban ő maga, saját bevallása szerint, nem könnyű eset, nehezen enged a tárgyalóasztalnál. Igaz, a sikerhez ez ma már szinte elengedhetetlen, hiszen az utóbbi években az ügyfelek éves keretet adnak meg a reklámköltésre, s egy ilyen szerződés megkötését nyolc-tíz tárgyalás előzi meg három-négy hónap leforgása alatt. Emellett ráadásul egy-egy ügylethez két partnerrel – a médiaügynökséggel és a hirdetővel – is meg kell küzdeni.
KÖVETKEZETESEN. “Éppen attól hiteles a reklámszakmában és a média világában is, hogy soha nem kötött elvtelen kompromisszumot, mindig következetesen képviselte munkáltatója érdekeit. Üzleti alapon tárgyal, s képes úgy keresztül vinni az akaratát, hogy partnereiből tiszteletet vált ki, ugyanakkor kellően nyitott” – jellemzi Visy Mária, a Hungexpo Reklámügynökség Kft. ügyvezető igazgatója a TV2 kereskedelmi főnökét, akivel több mint tizenöt éve áll üzleti kapcsolatban.
Pócsik Ilona szerint az ő posztján flexibilisnek kell lenni, s – éppen a versenyhelyzet miatt – muszáj tudnia, hogy meddig szabad és kell elmenni. A nem protokolláris megmozdulások nagyban segítik, hogy a kettő között megtalálja a középutat. “A mindennapok során nagyokat csatázunk, egy kapolcsi kiruccanáson viszont remekül elvagyunk” – állapítja meg. Azt a filozófiát követi, hogy mivel hosszú távra köt üzleteket, nem szabad a partnereket kényszermegoldásokra szorítania, mert az visszaüt.
PRAKTIKÁK. Sikerének egyik titka, hogy nemcsak a témából, hanem partneréből is alaposan felkészül, s hozzáigazítja a saját tárgyalási stílusát. Amennyiben előzőleg információt tud gyűjteni például az illető hobbijáról, a kellő időben be is dob egy ezzel kapcsolatos témát. Ha pedig nem ismeri a másik felet, az első pillanatban fel kell mérnie, ki ül vele szemben. “Tudatosan biztos nem, ösztönösen azért beveti az ember a női praktikákat, egy nőnek általában nehezebb elfogadtatnia az álláspontját, s hoznia az eredményt a tárgyaláson” – vallja az üzletasszony.
Hogy sikeres-e, az nemcsak a – piacvezető – TV2 hirdetési bevételeiben nyilvánul meg, hanem abban is, hogy májusban beválasztották az Európai Televíziós Reklámszövetség (EGTA) elnökségébe (a szervezet a kontinens televíziós piaci szereplőinek közel háromnegyedét tömöríti), júniusban pedig a Reklám Világszövetség (IAA) Magyar Tagozatának elnökévé avanzsált.
“Ilona részt vett a tagozat tizenkét évvel ezelőtti létrehozásában, s nagyon örülök, hogy szakmai elismerését és bizalmát kifejezve rá szavazott a közgyűlés. A tennivaló rengeteg, s ő tele van energiával és ötlettel” – kommentálja az eseményt Takács Ildikó, a TriGránit Rt. kommunikációs igazgatója, az IAA alelnöke és a magyar tagozat örökös tiszteletbeli elnöke.
Pócsik a gazdaság fejlődése szempontjából is fontosnak érzi az IAA nemzetközi tapasztalatainak átvételét, illetve adaptálását a hazai viszonyokra, továbbá a szakemberképzést, s a Magyarországon még gyerekcipőben járó társadalmi célú reklám nagykorúsítását.
A sokszor nehéz időszakok ellenére szerencsésnek tartja generációját. “Sok mindenen keresztülmentünk, jelentős változásokat megéltünk, s olyan tapasztalatokat és ismereteket szereztünk, ami keveseknek adatik meg. Három éve a kereskedelmi televíziózás elindulásában is részt vettem, tehát a váltás után is tovább tudok alkotni” – összegez a főigazgató.
Hűséges alkat, eddig mindössze egyszer váltott munkahelyet. S hogy mi a különbség a kincstári és a kereskedelmi televízió között? Pócsik Ilona úgy látja, hogy az utóbbinál teljesen lebontották személyekre a feladatokat, meghatározták a kereteket, s a cél egyértelműen a profit. Amennyiben a társaság eleget tesz a minőségi követelményeknek, az eredmény sem marad el. Így a kollégák sokkal tudatosabban munkálkodnak. A nézettségi mutatók adottak, ezért a kereskedő nem ügyeskedhet a piacon. Ha a tévéműsorok sikeresek a közönség körében, ám a bevétel elmarad, akkor rosszul dolgoznak a kereskedők. Persze az állami televíziónál is pénzt kellett termelniük, de ott nem ennyire hangsúlyosan erről szólt a dolog.
PÓCSIK ILONA Miskolcon végezte általános és középiskolai tanulmányait, majd a fővárosi közgazdasági egyetem belkereskedelmi szakán diplomázott. (Később oklevelet szerzett a külkereskedelmi szakosítón is.)
Ezt követően az akkori Magyar Rádió és Televíziónál helyezkedett el főelőadóként; 1986-tól tizenegy éven át a Magyar Televízió kereskedelmi igazgatójaként dolgozott. 1997 szeptemberétől az MTS-SBS Rt. által működtetett TV2 kereskedelmi főigazgatója.
Az EGTA elnökségi tagja, az IAA Magyar Tagozatának alapító tagja és elnöke, s emellett több szakmai szervezet elnökségében is helyet foglal. 1995-ben a Magyar Köztársaság Kiskeresztjével tüntették ki. Rendszeresen oktat felsőoktatási intézményekben marketingkommunikációval kapcsolatos ismereteket.
Hobbija az utazás, a zene és a sport. Lánya 24 éves, másoddiplomásként az ELTE pszichológiai szakán tanul.