Gyakornokként dolgozott a Magyar Hirdeitő kreatív munkatársai mellett Somlói Zsolt, amikor a cégből néhányan kiválva megalakították a Lowe Lintas GGK Budapest ősét, a Spot Reklámügynökséget. “Zsolt azzal fordult hozzánk, hogy ő is velünk jönne. Már csak kézbesítőre volt szükségünk, mégis csatlakozott a csapatunkhoz. Ennyire izgatta egy új vállalkozás. Később kiderült, hogy médiásra is szükségük van az ügyfeleinknek, s ekkor elkezdett ezzel a szakterülettel foglalkozni. Mindig is volt affinitása a számokhoz, kutatási eredményekhez” – emlékszik vissza a pályakezdő Somlói Zsoltra Merényi Éva, a Lowe Lintas GGK Budapest Reklámügynökség ügyvezető igazgatója.
Médiásnak lenni abban az időben, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján, a reklámvilág perifériájának számított – igazából média-kiajánlást jelentett, nem a mérési, kutatási eredményekre alapozott tervezést. Somlói azonban megérezte az ebben rejlő lehetőséget, s e szakma presztízsének növekedése végül egy nemzetközi hálózat magyarországi tagjának első emberévé emelte.
A FIZETÉS NEM MINDEN. “Nagyon ritkán adatik olyan lehetőség, amikor egy céget a nulláról kell felépíteni, kialakítani az arculatát, struktúráját, vállalati kultúráját. Ráadásul, az első MindShare három éve alakult meg Hongkongban, így a most formálódó nemzetközi szervezet is hasznosíthatja az ötleteinket” – mondja Somlói Zsolt, aki mindemellett résztulajdont is jegyez a cégben, hiszen a Partnerst (mely később a J. Walter Thompson magyarországi képviselője lett, változatlan tulajdonosi szerkezettel) ő alapította néhány kollégájával. Bevallása szerint egyébként munkahelyet mindig úgy váltott, hogy kevesebb lett az induló fizetése.
A cégvezető fontosnak tartja, hogy a MindShare – mely 17 milliárd dolláros forgalmával a világ egyik legnagyobb médiavállalata – nem médiatervező vásárlóként, hanem a médiába történő beruházások optimalizálójaként definiálja magát. Hangsúlyozza, hogy míg a kreatív ügynökségek márkát építenek, nekik vállalati célokat kell megvalósítaniuk, egy cég teljes médiabüdzséjével kell gazdálkodniuk.
Somlói Zsoltnak már a vérében van, hogy teljesítménye számszerűsíthető, s az eredményt kőkeményen ellenőrzik a megrendelők, ám elmondása szerint kezdő médiásként fél évig verítékben úszott. Nehéz volt megszoknia a határidők pontos betartását, s a más pénzével való sáfárkodás felelősségét. Persze kezdőként egy kreatív ügynökség prezentációján az utolsó tíz percben kapott szót, most viszont önállóan tárgyal cégekkel, melyek médiaköltése akár milliárdos nagyságrendű is lehet. Itt pedig már egy tízszázalékos megtakarítás is tekintélyes összeg. “A pénz teljesen elveszti fizikai voltát. Úgy dobálózunk százmilliókkal, hogy bele sem gondolunk, mekkora köteg lenne, ha itt heverne előttünk” – állapítja meg Somlói Zsolt.
Üzleti partnerei szerint az agilis fiatalemberrel nem sétagalopp egy tárgyalás. “Nem a szoftvert nézi, hanem a médiapiacot, melyet kitűnően ismer. A médiaértékesítők számára így kemény ellenfél, különösen, hogy ésszel érvel, nem pozícióból” – mondja Fischer András, a Danubius rádió kereskedelmi és értékesítési igazgatója, aki barátként és menedzserként is korrektnek tartja a magyarországi MindShare főnökét.
ALKUMŰVÉSZ. Somlói Zsolt a végsőkig tud alkudozni. Feleségével igen komoly kortárs képzőművészeti kollekciót hozott létre, mely az alkotók körében is elismerést váltott ki. Egy alkalommal egy neves festő már engedett az egyik festménye árából, a gyűjtő azonban nagyobb kedvezményt szeretett volna. Úgy nézett ki, meghiúsul a vásárlás, ám az üzletembernek végül azzal az érvvel sikerült meggyőzni a mestert, hogy ha ő veszi meg, itthoni gyűjteményben marad a kép.
“Az ember élete állandó alku: alkuszunk a megrendelővel, alkuszunk a médiatulajdonosokkal. Ugyanakkor hosszú távú kapcsolatokat igyekszünk kiépíteni a partnerekkel, nem követjük azt a gyakorlatot, hogy alvállalkozóknak, s nem velünk egyenrangú félnek tekintsük a médiumokat. Senkit sem szabad olyasmibe belekényszeríteni, amit nem akar, a lényeg, hogy mindhárom fél elégedett legyen” – szögezi le.
Ugyanakkor rendkívül lényegesnek tartja, hogy munkatársai közül mindenki tudja, miért dolgozik, s jól érezze magát. Önvizsgálatot tart, ha valamelyik beosztottja elmegy. A jó teljesítményhez, az alkotó tevékenységhez szerinte szükséges a kellő feltöltődés, ezért nem híve az estékbe, éjszakákba nyúló, a hétvégéket is igénybe vevő munkának.
“Számára a család ugyanolyan fontos, mint a munka. A gyermeknevelést mindketten komoly intellektuális feladatnak tekintjük” – mondja a felesége, Spengler Katalin újságíró, irodalomtörténész, hozzátéve, hogy férje mindenben a lényeget keresi, mert a dolgok mélyére akar látni. Mikor elhatározták, hogy modern festményeket fognak gyűjteni, hosszú ideig eljárt egy festőbarátjához rajzot tanulni, mert úgy érezte, leginkább így tud közel kerülni a képek megértéséhez. Azért a gyakorlati dolgokat illetően nem mindenben jártas kellően: egy alkalommal ő ment el reggelit vásárolni, s két tábla csokoládéval meg egy kiló banánnal tért haza.
SOMLÓI ZSOLT
32 éves, az érettségi után a Magyar Hirdető kreatív osztályán helyezkedett el, két év múltán pedig az akkor alakult Spot Reklámügynökséghez, a jelenlegi Lowe Lintas GGK Budapest elődjéhez társult. Innen médiaigazgatóként távozott, amikor – hasonló posztot elfoglalva – 1992-ben többekkel létrehozta a Partners Reklámügynökséget. 2000 januárjától a magyarországi MindShare médiaügynökség ügyvezető igazgatója.
Munka mellett szerzett diplomát a Külkereskedelmi Főiskolán, ahol évek óta tanít.