Egyszerre két alapvető döntést is hoztak a múlt héten az európai Airbus Industrie repülőgépgyár tulajdonosai: megszavazták, hogy a vállalat az eddigi konzorciális forma helyett mostantól a hatékonyságot biztosító társasági formában működjék tovább, továbbá zöld utat adtak egy, a Boeing Jumbójánál nagyobb új óriásgép gyártásának.
Az Airbus-partnerek közül a német DaimlerChrysler Aerospace, a francia Aerospatiale Matra és a spanyol Casa tavaly fúzióra léptek, létrehozva a European Aeronautic, Defense and Space Companyt (EADS). Ez az egyesülés volt az előfeltétele a mostani váltásnak, amelynek nyomán az EADS 80 százalékos tulajdonhányaddal rendelkezik majd az Airbus Integrated Company nevet viselő vállalatban. A maradék 20 százalékot a fúzióból kimaradó British Aerospace Systems birtokolja, amely egy megállapodás értelmében vétójogot élvez az üzleti tervvel kapcsolatos, illetve a tőkeértéket érintő döntések terén.
Az eddigi rendszerben a partnerek külön-külön gyártották és szerelték össze a repülőgépek részeit, magára a konzorciumra lényegében csak az értékesítés tartozott. Az integráció eredményeként a tevékenység összehangoltabb lesz, megszűnnek az átfedések, és egyszerűsödik a döntéshozatal is. Az Airbus mindennek köszönhetően 2004-re évi 350 millió eurós költségmegtakarításra számít.
Ami a másik döntést illeti, az egyelőre az A3XX munkanevet viselő óriásgép kifejlesztése ez év végén indulhat be, az első darabok várhatón 2005-ben állnak forgalomba. Az alapváltozatban 80 méter fesztávolságú, 73 méter hosszú gép 555 utassal a fedélzetén 15 ezer kilométert tud majd megtenni leszállás nélkül, de tervezik nagyobb befogadóképességű és nagyobb hatótávolságú modellek gyártását is; a Boeing 747-400-as gépén 413-an repülhetnek. A Toulouse-ban és Frankfurtban gyártandó gépek kétszintesek lesznek, az alsó részt butikok, bárok, hálófülkék és tárgyalószobák foglalják el, de igény szerint akár kaszinók kialakítására is lehetőség lesz.
Az A3XX-projekt költsége nagyjából 12 milliárd euróra tehető, a partnerek azonban úgy készülnek, hogy a beruházás már 2009-re megtérül. Elemzők egy része ezt némi kétkedéssel fogadja, túlzónak tartván az Airbus által alapul vett azon előrejelzést, hogy a világ légitársaságai az elkövetkező húsz évben csaknem 15 ezer repülőt rendelnek majd, ezen belül 1200 óriásgépet. Ez tenné lehetővé legalább 700 darab A3XX eladását. E prognózist a legerőteljesebben a Boeingnél vitatják, ahol a nevezett időszakban csak 400-500 óriásgépre látnak globális keresletet. Ennek ellenére az amerikai vállalat is elkészített egy kisebb összegű, 4 milliárd dolláros programot, amelynek keretében a 747-es két új változatát fejlesztik ki. Az Airbusnál eddig 52 darab A3XX-re tettek vásárlási szándéknyilatkozatot, a jelentkezők közt van például az Air France, a Singapore Airlines és az ILFC lízingcég. –