Gazdaság

UNION-TAKARÉK ALAPKEZELŐ VEZÉRIGAZGATÓJA – Pénzből több pénzt

Autókölcsönzőként kezdte, ma egy befektetési alapkezelő vezére. A 35 éves Gáti László jelenlegi munkáját azért tartja érdekesnek, mert a pénzből - a hozzáadott értékkel - több pénzt teremthet.

Egy alkalommal két svájci cserkész tőlünk bérelt autóval ment erdei táborba, s borzalmas állapotban, kívül-belül mocskosan, összekarcolva hozta vissza a vadonatúj, először bérbe adott Corsát; amint ezt László meglátta, nem törődött azzal, hogy ügyfelekről van szó, a pultra vágta a kocsikulcsot, s rettenetesen leteremtette a két fiatalt – meséli barátjáról Hortobágyi Attila, aki beosztottja volt a Budget Rent a Car cégnél. Hortobágyi azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy az induló cégnél egykori főnöke képezte ki a szakmára nemcsak a csapatot, de még az igazgatót is.

“Látszólag nagyon nyugodt vagyok, ám egy ingerküszöb fölött nehezen türtőztetem magam” – mondja Gáti László. Szervezőkészségén túl talán az említett esetből kisejlő határozottságára és szenvedélyességére is ráéreztek jelenlegi német főnökei, amikor több interjú után úgy látták, hogy a jelöltek közül ő a legalkalmasabb a Takarék Befektetési Alapkezelő Kft. részvénytársasággá történő átalakításának levezénylésére. Így foglalhatta el 34 évesen e társaság vezérigazgatói székét. Az agilis fiatalember azonban szerényen megjegyzi, hogy egy befektetési alapkezelő kisméretű cég, jelenlegi pozíciója egy bankban ügyvezető igazgatói szintnek felel meg. Hozzáfűzi: a diploma után úgy gondolta, 35 éves koráig szeretne valamit elérni, s jelenlegi állása megfelel ennek a célkitűzésnek.

Gáti László középiskolásként nagyon szerette a történelmet, s még az is megfordult a fejében, hogy bölcsészhallgató lesz. Ám a pénzügy is elkezdte érdekelni, s végül a Közgáz mellett döntött. Az egyetemen az idegenforgalmat is kedvelte, s mivel bolondul a kocsikért, talán nem véletlen, hogy a franchise szerződéseket elemző szakdolgozatát egy ilyen rendszerben működő autókölcsönzőről írta. Innen még a cég angol partneréhez is kikerült, amely új társaságot hozott létre a Pannonia Hotelsszel, így a diploma után egyből a Budget Rent a Car második embereként vághatott neki az életnek.

“A pénzügyi szféra akkor még gyerekcipőben járt Magyarországon, így kézenfekvő volt, hogy éljek a felkínált lehetőséggel. Ám az autókölcsönzés sem jelentett akkora üzletet, mint manapság, nagyobb játékteret szerettem volna. Túl kényelmesnek éreztem már ezt a munkát, bele akartam vágni az ismeretlenbe, s persze az anyagiak is vonzottak” – indokolja azt a döntését, hogy megpályázott egy vezető állást az American Expressnél, ami egyúttal átlendítette a pénzügyi világba.

“Büszke vagyok rá, hogy én fedeztem fel Gáti Lászlót a pénzügyi szektor számára” – emlékszik vissza Kraft Péter, az American Express volt első embere. “Kommunikációs érzékének köszönhetően remek kapcsolatokat épített ki a partner bankokkal, majd amikor sikerei láttán megbíztam, hogy indítsa be az utazási csekk üzletágat a környező országokban, az ottani partnerekkel is megtalálta a közös hangot” – teszi hozzá a ma turisztikai helyettes államtitkárként dolgozó Kraft.

Gáti László már a Rabobanknál dolgozott, amikor egy fejvadász cégen keresztül megkereste a Deutsche Genossenschaftsbank, a német takarékszövetkezetek központi bankja. Ennek leánycége, az Union-Fonds Holding AG 70 százalékos tulajdonosa az Union-Takarék Befektetési Alapkezelő Rt.-nek (a maradék 30 százalékot az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség jegyzi).

Gáti tehát mindig is nemzetközi cégeknél dolgozott, s úgy véli, munkája során rengeteget tanult, ráadásul vonzó körülmények között. Míg az építész a téglából házat tervez, az Union-Takarék Befektetési Alapkezelő vezérigazgatója azért tartja érdekesnek a tevékenységét, mert a pénzből – a hozzáadott értékkel – több pénzt teremt.

Az üzletember szerint e poszton a legfontosabb követelmény a megbízhatóság, a lelkiismeretesség, s a képesség a folyamatok átlátására. “Mindig mindenre oda kell figyelni, mert nincs tökéletes ember, s nekem kell kijavítanom, ha egy részterületen valamit nem jól végeznek el. A tetejében tíz partnerrel dolgozunk együtt, s ezt a sokféle tevékenységet össze kell hangolni” – mondja a fiatal vezérigazgató, hozzátéve, hogy a nap huszonnégy órájában benne vannak a munkával kapcsolatos dolgok.

Azért szakít időt a kikapcsolódásra is. Még munkaidő alatt is, hiszen imád autót vezetni, s mivel a cég termékeinek értékesítési hálózatát a Takarékszövetkezetek adják, rendszeresen járja az országot. Szabadidejében pedig gokartozik, szenvedélyesen nézi a Forma-1-et, eljár focizni, síelni, teniszezni. Utazni is szeret, s eddigi munkái kapcsán Afrikán kívül minden kontinensre eljutott. Néha egy-egy diszkó vagy söröző is belefér az életébe, biliárddal, bowlinggal fűszerezve, pólóban, farmerban.

“Világos gondolkodású, egyenes, nagyon alapos embert ismertem meg benne, aki egy ügyet mindig igyekszik minden oldalról megvizsgálni. A főnökökkel való kilátástalan harcot viszont utálja” – jellemzi volt kollégáját Bogatin János, a Rabobank Hungária igazgatója, megtoldva azzal, hogy a vezérigazgató öltözködésében igyekszik követni a divatot. Sporttársként pedig elárulja: Gáti László a fociban is hajt, ott is érvényes, hogy aminek nekifog, azt szívvel-lélekkel csinálja. Szükség is van erre a tulajdonságára, mert a jogszabály júliustól lehetővé teszi a külföldi befektetési alapok forgalmazását, és nem mindegy, hogyan használja ki cége ezt a lehetőséget.

S mi lehet az álma egy 35 éves vezérigazgatónak? Egy, a jelenleginél nagyobb, sikeres társaságot vezetni, ahol különböző osztályok, igazgatóságok működnek, s olyan szakemberek, akiknek köszönhetően kevesebb operatív tevékenységet kellene végeznie, azaz többet foglalkozhatna szakmai munkával. No és egy Porsche Boxter…

GÁTI LÁSZLÓ

35 éves, 1990-ben végzett a budapesti közgazdasági egyetem kereskedelmi karán, majd két éven át franchise és operációs menedzserként a Budget Rent a Car Hungarynél dolgozott. Ebben a minőségében kiépítette a cég működési rendszerét, s megvalósította a nemzetközi franchise átvételét és bevezetését.

Ezt követően több mint négy éven át az American Express alkalmazottja volt, ahol az utolsó két évben az Amex utazásicsekk-üzlet Délkelet-Európában történő beindításával foglalkozott. Onnan a Rabobank Hungária Rt.-hez került mint account menedzser.

1999 januárjától a Takarék Befektetési Alapkezelő Kft. projektmenedzsere, majd ügyvezető igazgatója, tavaly november óta pedig az akkor megalakult Union-Takarék Befektetési Alapkezelő Rt. vezérigazgatója.

Nős, egy tízéves fiú édesapja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik