Kelet-Európa országai közül elsőként Ukrajinát ismerte meg az amerikai Michigan államból való Annetta Hewko. Ukrán szülők gyermekeként beszélte a nyelvet, s a Szovjetunió felbomlásakor, amikor külföldi cégek jelentek meg a térségben, fejvadászok keresték meg, hogy építse fel a Pepsi-Cola ukrajnai vállalatát. Örömmel mondott igent, mert így megismerhette felmenőinek szülőföldjét. Azóta sem bánta meg a döntést, bár a tapasztalatok mellbevágóak voltak. Meglehetősen “szovjet jellegű” szállodában kezdte kijevi életét, s az irodát is önerőből kellett kialakítania, mert nyugati színvonalú helyiség egyszerűen nem volt.
MENTŐ ÖTLETEK. A feladatot azonban izgalmasnak találta: a gyártásra, az eladásra szervezett franchise-partnereket és a Pepsi-Cola dolgozóit ő tanította be, s milliókat mozgatott meg a cserekereskedelemben. Mivel az ukrán valuta – akkoriban karbovanyecnek hívták – nem volt konvertibilis, speciális konstrukciót talált ki arra, hogy vállalata mégis pénzhez jusson. A Krím-félszigeten gyártott tankerhajók építésének finanszírozását és értékesítését segítették, ezeket a gyártó Görögországba és Norvégiába adta el valutáért. A Pepsi-Cola karbovanyecben szerezte bevételét, s ez a pénz jó volt arra, hogy a hajógyár alkalmazottait fizessék, míg ők cserébe dollárt kaptak. Mindenki jól járt, de a konstrukciót igen nehéz volt elfogadtatni minden helyi hatósággal. A nyelvtudás azonban segített.
Bár a maffia általában nem multinacionális vállalatokkal kezd ki, Annetta Hewkót mégis megtalálta. Azt ajánlották, saját biztonsága érdekében rajtuk keresztül szerezze üzleti partnereit. Nem sokkal később egy másik csoport is megkereste hasonló “ajánlattal”. Máskor olyan telefonhívást is kapott, hogy bombát tettek az irodájába, igaz, ez a fenyegetés valótlannak bizonyult. Annetta Hewko egyik maffia-csoporttal sem kívánt kapcsolatba lépni, s olyan kifogásokat hozott fel, hogy az üzleteket nem ő maga köti, mindenhez jóváhagyást kell kérnie a cég központjából. Egyszer – külföldi útjáról hazatérve – három “látogatót” talált a lakásában. Bár sokáig tiltakozott a gondolat ellen, ezek után azonnal testőrt fogadott, s az Ukrajnában töltött utolsó fél évet így élte le. Nem a fenyegetés miatt ment el, hanem azért, mert addigra sikeresen felépítette a céget. Két és fél évi ott-tartózkodása alatt számos élményben is része volt, látta, miként alakul át az ukrán gazdaság és a politikai élet. Barátjának mondhatja Viktor Pynzenyk reformközgazdászt, akiből akkoriban lett gazdasági miniszter. “Azt mondta nekem, fél évnél tovább nem lesz miniszter, mert amennyiben a saját mércéje szerint jól végzi a munkáját, a kommunisták leváltják. Így is lett, de azóta több fontos pozíciót is betöltött, miniszterelnök-helyettes is volt” – emlékszik. A hétköznapokban is érződött a változás: míg az első évben – 1992-ben – a bejárónője alig tudott tízkilós pulykát szerezni a hálaadásnapi vendégséghez, egy évvel később már friss zöldséget, narancsot, sőt avokadót is lehetett kapni. “Ezt egy partival meg is ünnepeltük” – mondja.
Ukrajnából Szlovákiába vitt az útja, ahol kereskedelmi igazgatóként a PepsiCo üdítőital és snack üzletágát építette ki, majd a kettő szétvált, s neki az utóbbi, a Frito-Lay önállósítása lett a feladata. “Szlovákiában az élet majdnem normális volt. Örömömben küldtem például egy e-mailt a Kijevben maradt barátaimnak, hogy képzeljétek, itt van autómosó!” – meséli, hozzátéve: hónapokig tartott, amíg megszokta a stressz nélküli életet. Budapestre az itteni Frito-Lay vállalat, a Lay’s Magyarország kereskedelmi igazgatójának jött 1996-ban, majd a következő év végén ügyvezető igazgató lett. “Kelet-Európán belül itt a legfejlettebb a kereskedelmi struktúra, ugyanolyan kihívásokkal kell szembenéznünk, mint a nyugati kollégáknak” – mondja. Annetta Hewko nagyon büszke az itt elért eredményekre, egyebek mellett arra, hogy bár öt évvel a versenytársaik után jelentek meg Magyarországon, s kezdték a nulláról, az eladásokat tekintve ötödikként a sorban, ma már erős második helyezettek, miközben két konkurens cég is elhagyta a piacot.
HELYBEN GYÁRTVA. A Frito-Lay a különböző országokban működő cégei jó teljesítményét díjjal ismeri el, s két évvel ezelőtt a Lay’s Magyarország előkelő helyezést ért el. “Amikor először rejtettünk forint bankjegyet a csipszes tasakba, az emberek sorba álltak, amíg a boltban feltöltötték a polcokat, majd öt perc alatt elkapkodták a zacskókat” – idézi fel a számára kedves emléket, s hangsúlyozza, hogy az itt értékesített termékeket helyben gyártják, s itt termesztetik hozzá a burgonyát is.
Annetta Hewko nemcsak a Frito-Layt építette nálunk, de egy női menedzserszervezetet, a Professional Women’s Associationt (PWA) is (Figyelő, 2000/10. szám). Ez év eleje óta ő az elnöke a szervezetnek. Már 160-an vannak a címlistájukon, s a havi rendezvényeikre 50-60-an el is mennek. Szeptemberre hivatalosan bejegyzett szervezetté alakulnak.
MEGLEPETÉSEK. Mivel itt dolgozó külföldiek alapították, a PWA-nak még mindig viszonylag kevés magyar tagja van, a rendezvényeken arányuk mintegy 15 százalék. Ezt növelni szeretnék, s más női szervezetekkel is kapcsolatot kívánnak kialakítani. “Nyitottak vagyunk” – mondja Annetta Hewko, aki különösen büszke arra, hogy nemrég a PWA egy e célból szervezett rendezvényén, amelyre 360-an mentek el, 3,5 millió forintot gyűjtöttek egy fogyatékosokat és árvákat gondozó intézmény számára. Munkatársai, barátai is a kedvességét, jó szívét említik először, ha róla beszélnek. “A magyarok hajlamosak azt gondolni az amerikaiakról, hogy kemények, hidegek, s csak az üzlet érdekli őket. Annettára egyáltalán nem illik ez a kép. Például karácsony előtt mindig meghívja otthonába a közvetlen munkatársait, s maga készíti el nekik a hagyományos amerikai karácsonyi vacsorát” – mondja Búza Emese, a Lay’s Magyarország Kft. marketingvezetője. Tavaly karácsonykor díszvendég is volt: kollégáinak szánt meglepetésként meghívta Kovács István bokszbajnokot, aki éppen az előző napon vállalta el, hogy a Lay’s reklámembere lesz. “Annetta régiségeket gyűjt, de nemcsak magának, hanem a barátai megbízásából is vásárol. Sőt, ha azok nem tudják hova tenni a szerzeményt, tárolja is a számukra” – meséli Margaret Dezse, a PricewaterhouseCoopers partnere, s hozzáteszi: “Számomra is rejt valamit a garázsa.”
Természetesen mindkét megszólaló tagja a PWA-nak.
ANNETTA HEWKO
1983-ban vette át mérnöki diplomáját az Illinois állambeli Evanstonban lévő Northwestern Universityn, majd a Hewlett-Packardnál helyezkedett el Palo Altóban. 1986 és 1988 között MBA fokozatot szerzett a Kellogg Business Schoolban. Ezután menedzsment tanácsadónak állt Bostonban.
1992-től Ukrajnában építette a Pepsi Cola vállalatot. 1995-ben Szlovákia következett, majd 1996-ban Budapestre jött, a PepsiCo snack üzletága, a Frito-Lay regionális kereskedelmi igazgatójának. 1997-től a Lay’s Magyarország ügyvezető igazgatója.
Az angol mellett folyékonyan beszél ukránul és szlovákul, oroszul társalgási szinten, magyarul és spanyolul alapfokon tud.