Gazdaság

ÜVEG HELYETT – Fénykábel műanyagból

A nagysebességű digitális hang- és adatátvitelben az üvegszál verhetetlen. Nem véletlen, hogy a fényimpulzusokká alakított információ továbbítására ma már világszerte óriási optikai kábelhálózatokat építettek ki, és az üvegszálat helyi számítógépes hálózatok összeköttetésére is használják.

Az üvegkábel fejlesztése a hatvanas években kezdődött el. Már ekkor kiderült, hogy jóval megbízhatóbb a hagyományos rézkábelnél, de használata csak később, az egyre olcsóbbá váló lézertechnológia fejlődésével a nyolcvanas években terjedt el. Nagyjából ekkorra tehető a nagy sávszélesség iránti igény robbanásszerű növekedése is, úgyhogy mára úgy tűnik, az üvegszál egyeduralkodóvá vált az adatátviteli megoldások piacán. A szupertisztaságú üvegszálnak természetesen hátrányai is vannak: sajnos törékeny és rendkívül drága, ezért újabban sokfelé műanyagból készült optikai szálakkal próbálják helyettesíteni. Ezek tartósabbak és olcsók is, úgy tűnik azonban, hogy az adatátviteli sebesség tekintetében jócskán lemaradnak az üvegszál mögött. A másodpercenkénti 1 gigabites (Gbps) gyorsaság az eddigi maximum, ez pedig sokszorta lassabb, mint amire az üveg képes.

A japán Asahi Glass Co. most a Keio egyetemmel együttműködve olyan műanyagszálat fejlesztett ki, amely az eddig alkalmazott plasztikszálaknál tízszer sebesebb adatátvitelt tesz lehetővé. Az egyetem egyik professzora, Koike Jaszuhiro flourtartalmú polimerből állította elő a szupergyors plasztikot, amely ráadásul még az üvegszálnál is megbízhatóbb, vagyis pontosabban szállítja az adatokat. Az Asahi fejlesztői szerint az új polimer különösen a lokális számítógépes hálózatokon (LAN) belüli egységek összeköttetésére alkalmas.

Az Asahi Glass 1993 óta próbálkozik a tökéletes plasztikszál előállításával, pontosan azóta, amióta Koike föltalálta a flourtartalmú polimert és fölajánlotta azt a cégnek. Azóta sikerül elérni, hogy a műanyag kábelen 1 Gbps sebességgel 500 méteres távolságra küldjenek fényimpulzusokat.

Az Asahi tervei szerint az idén júniusban dobják piacra a plasztikszálból készült vezetéket. Eleinte ugyanannyiért adják majd, mint az üvegszálat, az árakat később, az érdeklődés növekedtével lehet csökkenteni. A japán cég vezetői az elkövetkező öt évben 100 millió dolláros bevételre számítanak az új műanyag értékesítéséből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik