Az internet újabb áldása: még a riválisokat is össze tudja boronálni. A British Airways, a Lufthansa és az Air France – s még további nyolc európai légitársaság – bejelentette, hogy ez év végén közös internetes utazási irodát hoz létre, amely nem csupán repülőjegyeket kínál majd, hanem egyéb szolgáltatásokat is, így szállodafoglalást, autóbérlést és utasbiztosítási ügyek intézését. Az ügylet érdekessége, hogy a BA a Oneworld, a Lufthansa pedig a konkurens Star Alliance nevű légiforgalmi szövetséget vezeti – az Air France az amerikai Deltával működik együtt -, s a további résztvevők többsége szintén vegyesen kerül ki a két táborból: a Finnair, az Iberia és az ír Aer Lingus a Oneworld tagjai, míg az Austrian Airlines, a SAS és a British Midland a Star Alliance-t erősítik. Rajtuk kívül az Alitalia és a holland KLM csatlakozott még az új vállalkozáshoz.
Európában a repülőjegy-eladások jelentős része – Nagy-Britanniában például 85 százaléka – az utazási irodákon keresztül történik, ami a légitársaságoknál komoly jutalékkiadásokat jelent, hozzájárulva ahhoz a 20 százalékos hányadhoz, amelyet a jegyeladási ráfordítások képviselnek a teljes működési költségen belül. A tervezett saját ügynökségtől a partnerek számottevő megtakarításokat remélnek, egyrészt magának a költségkímélő internetes formátumnak köszönhetően, másrészt pedig azért, mert így versenyre tudnak kelni azokkal a cégekkel, amelyek nagy tételben és olcsón vásárolnak jegyeket, majd minimális felárral – a légitársaságokénál jóval alacsonyabb haszonkulcsot alkalmazva – továbbadják azokat. Harmadrészt: az utazási szolgáltatások kínálata révén minden bizonnyal megugranak a “házon belüli” jegyeladások. A BA arra számít, hogy a 2001 áprilisában kezdődő üzleti évben 442 millió fontos megtakarítása származik majd ebből.
A brit és a német utazási irodai szövetségek máris jelezték: kérik majd a brüsszeli Európai Bizottságot: ne engedélyezze a közös cég beindulását. –