Gazdaság

A KLAPP TÁRSTULAJDONOS ÜGYVEZETŐJE – Színészből lett üzletember

Borbély László először úgy gondolta, hogy színészként elegendő megjátszania az üzletembert, de aztán rájött, hogy azzá is kell válnia.

Egy alkalommal külföldről érkezett vissza egy prezentációra; kimentünk elé, s a repülőtérről egyenesen az ügyfélhez hajtottunk. Az autóban tudta csak átnézni az elkészült anyagot, mégis fantasztikus prezentációt tartott – meséli Borbély Lászlóról üzlettársa, Kele Gábor, az egyik közös ügynökségük, a PreMédia ügyvezető igazgatója. (Ezenkívül a Klapp Reklám Produkciószervező Kft.-ben is társtulajdonosok.) Kele Gábor egy gyors úthengerhez hasonlítja üzlettársát, lehengerlő stílusa, vehemenciája miatt.

Szabó Gábor, a Magyar Külkereskedelmi Bank marketing- szakterületének főosztályvezetője szerint – a pénzintézet a Klapp ügyfele – Borbély László őszinte ember, aki azt is elmondja, aminek nem örül a partner, s így reális képet ad a piacról.

A cégvezetőt hetente láthatta a közönség a Szomszédok című televíziós sorozatban. Egy színésznek – hinné az ember – nem nehéz eljátszania az üzletembert, sokkal könnyebben boldogul az üzlet világában, mint egy hivatalnokból lett vállalkozó.

“Magam is így gondoltam, amikor 1991-ben kirúgtak a József Attila Színházból, s eldöntöttem, hogy a színészet megmarad szerelemnek, de nem szeretnék többé kiszolgáltatott lenni. Vettem egy faxot a konyhába, csináltam két emberrel egy bt-t, azután elkezdtük a munkát hajtani. Ám hamar kiderült, hogy senki nem veszi be ezt a hülyeséget, s így elkezdtem vadul tanulni” – idézi fel a kezdeteket a Klapp ügyvezető igazgatója.

A cég profilja adódott abból, hogy Borbély László színészként már forgatott reklámfilmben, abban, amelyet a Lintas Wien készített az Omo mosópor népszerűsítésére. Tetszett neki, amennyit meglátott a reklámiparból, s egy, a gyártó cég által elhibázott lépés következtében kapott pénzből egy év alatt házat vett. A Klapp alapítása óta is készítettek vele reklámfilmeket külföldön – más reklámügynökségek felkérésére -, egy nemzetközi Mastercard spotban és egy After Eight reklámban a magyar tévécsatornákon is látható. Közben a cég annyira felfejlődött, hogy az egymással versenyző ügyfelek szétválasztása érdekében létre kellett hozniuk egy másik ügynökséget – ez lett a PreMédia -, hiszen egyik partner sem szereti ha a konkurense vele egy helyen készítteti a kommunikációs stratégiát. A Klapp egyébként jelenleg 12 alkalmazottal, s rendkívül széles alvállalkozói körrel dolgozik.

Borbély László álmaiban bizonyára megfordult, hogy cége egyszer az újságok címlapjára kerül, ám korántsem olyan tálalásról ábrándozott, ahogyan arra mostanában sor került. A lapok megírták, hogy a Klapp elnyerte az országimázs marketingkommunikációs tendert, de azt sem mulasztották el kihangsúlyozni, hogy az Orzságimázs Központ igazgatójának, Tóth István Zoltánnak korábban érdekeltsége volt a most végelszámolás alatt lévő Felkel Kft.-ben, amelyet Borbély Lászlóval és egy másik magánszeméllyel közösen jegyzett. A pályázat eredménye ennek ismeretében érthetően gyanússá vált, ügy lett az esetből.

A Klapp vezetője is érezte a helyzet visszásságát, amikor úgy határozott, hogy indulnak a pályázaton. “Megkerestem Tóth István Zoltánt, és elmondtam neki a szándékomat, de nem lelkendezett az ötlettől. Minden erővel le akart beszélni, végül azt mondtam neki, hogy úgysem nyerünk, ha nem jó anyagot adunk be” – eleveníti fel a történteket.

Tudomása szerint egyébként a tenderről egy ötfős bizottság szavazott, amelynek persze Tóth István Zoltán is tagja volt, de ő mégis csupán egy az ötből, s nem is biztos, hogy a Klappra voksolt. Borbély László nem tagadja, hogy jóban van Tóth István Zoltánnal, akit elmondása szerint a TV2 Jóreggelt Magyarország! főszerkesztőjeként ismert meg. Később, amikor a TV2 teletext vezetője lett a Klapp ügyfeleik részére reklámfelületeket vásárolt a teletexten, egy beszélgetésük során kiderült, hogy hasonló elképzelésük van a kultúrának a pénzvilág bevonásával való feltámasztásáról.

“Kiderült azonban, hogy ez a piac még nem érett meg az önálló kezdeményezésekre, a hivatali struktúra ugyanis minden ilyennek ellenáll. A Felkel jelenleg megszüntetés alatt áll” – mondja Borbély László, hozzáfűzve, hogy Tóth István Zoltán 1998-ban csatlakozott az 1997-ben alapított kft.-hez, s tavaly ősszel vált ki belőle, amikor még a TV2-nél dolgozott.

A tender eredményének további pikantériája, hogy a tíz jelentkező közül a kis ügynökségnek számító Klapp két multi, a McCann-Erickson Budapest Nemzetközi Reklám Kft. és az Ogilvy & Mather Budapest Rt. társaságában jutott a döntőbe. “Csak orrhosszal előztük meg az Ogilvyt. Ugyanakkor dolgoztam a londoni McCann-nek, ismerem tehát, hogy a multik alkalmazottainak egy adott gondolkodási sémához kell igazodniuk, s attól nem térhetnek el. Egy országimázs kialakítása azonban nem mosóporreklám” – emlékeztet az üzletember. A pályázat egyébként 2002 végéig mindössze évi 15 millió forintról szól, s a nyertesnek a Központ stratégiai tervezésének segítése, taktikai tanácsadás a feladata, amelynek megvalósítására – abban lesznek a nagy pénzek – újabb tendert írnak ki.

A Klapp vezetője úgy érzi, hogy “a színészet csoda”, ezzel szemben a reklámszakma először izgalmasnak tűnik, s egy idő után munkává válik. Kováts Kriszta színművész sokat dolgozik együtt Borbély Lászlóval – az Óperencián innen és túl című gyermekműsorral a közeljövőben indulnak negyedszer Angliába -, s kollégájában ő is érzi ezt a kettősséget. “Teljesen szétválik benne az üzletember és a művész. Kívülről úgy látom, hogy egy kőkemény, professzionális vállalkozó, akinek hihetetlenül jár az agya, s partnereinek is elképesztő tempót diktál. A színpadon viszont kibújik belőle a gyermeki énje, s nemcsak a közönségnek, hanem a társainak is játszik – megesett, hogy a fél színpad hátat fordított a nézőtérnek, annyira megnevettetett bennünket. Ám amikor lelép a deszkákról, rögtön átváltozik üzletemberré.”

Borbély László nagyon fontosnak tartja az üzleti életben, hogy a felek tisztelettel viseltessenek egymás iránt: “A partneri viszonyt tartom a leglényegesebbnek, hogy amikor két üzletember leül tárgyalni, feltételezzék a másikról: ő is ember. Szemben a jelenlegi gyakorlattal, amikor az ügyfél úgy gondolja, hogy az ügynökséggel fel kell mosatni a padlót.”

Két magánszeméllyel 1991-ben reklámügynökséget alapított Klapp néven, amelyet ma már ugyanúgy meghívnak a tenderekre, mint a multinacionális ügynökségeket.

Amszterdamban 1996-ban egy nyári egyetemen kezdte elmélyíteni művészeti menedzseri ismereteit, e tanulmányait azóta is folytatja. Erre alapozva tavaly két társával létrehozta a BHF társaságot, amely a Pozitív Gondolkodók kezdeményezés szervezője lett. Hetente jelentkező programját, a Pozitív Gondolkodók Klubját a TV2 sugározza.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik