Midőn az infosztrádáról beszélnek, sokan elfelejtik azt az alapvető tényt, hogy az internet a média egyik formája. Pedig az evolúció egyértelmű: egyszer volt hol nem volt a könyv, majd jött a rádió. A tévé szólt is és mozgott is. Az internet pedig minden eddigi közlési forma hasznos tulajdonságát magába sűríti: hihetetlen sebességgel információkat közvetít, zenét játszik, filmeket sugároz, és ami a legfontosabb, interaktív. A képernyő előtt ülők, vagy a WAP-os telefonjukat a kezükben tartók igénylik a beleszólást: elvárják, hogy ők választhassanak!
Az Uproar nevű cég már az internet elterjedése előtt felismerte ezt. Játékfejlesztéssel kezdtek el foglalkozni, és mára a világ vezető szórakoztató site hálózatává nőtték ki magukat. “A vállalatot Mike Simon alapította Budapesten 1995-ben. A nevünk akkor még EPS volt, s leginkább szoftverfejlesztéssel foglalkoztunk, valamint olyan CD-ket készítettünk, amelyeken újságarchívumok kaptak helyet” – mondja Mózes Tibor, az Uproar Kft. ügyvezető igazgatója. Már induláskor fantáziát láttak olyan játékok kifejlesztésében, amelyeket – az interneten keresztül – többen is élvezhetnek. A terv az volt, hogy ezeket eladják az akkori “portálkezdeményeknek” – például a Yahoo!-nak. Végül úgy döntöttek, saját weboldalt indítanak, s az egyre sikeresebb lett. A játéksite nevét 1997-ben Uproarra keresztelték. A márkanév sikeresnek bizonyult, így a cég nevét 1999-ben szintén Uproarra változtatták. Legnagyobb bevételi forrásukként a reklámok szolgálnak, de a nagy portálokkal kötött licencszerződések is komoly hasznot hoznak. A cég részvényeit tavaly bevezették a londoni Easdaq piacra, közben kapitalizációja 250 millió dollára nőtt, március közepén pedig a hitech részvények Mekká-jának számító Nasdaqra. A legnagyobb vetélytársat, a PrizePoint Entertainment nevű céget is megvásárolták 40 millió dollárért, és mostani piaci kapitalizációja már 650 millió dollárra rúg. (Ez jóval több mint a TVK-é vagy éppen az Egisé.
A múlt év végi “leltár” szerint 5,2 millió regisztrált felhasználó játszott a weboldalon; és a felmérések szerintaz Uproar az ötödik legragadósabb (ezt a mutatót az alapján számolják, hogy mennyi időt tölt el egy átlagos felfasználó) site volt a világon. Az Uproarnál többfajta játéklehetőséget lehet választani: az úgynevezett hagyományos egyfelhasználós játékok is rengeteg embert vonzanak, de az igazán nagy látogatottságot a nyereményeket ígérő, többek által játszható alkalmazások érik el. Az egyszerűbbeken egy játék során néhány dollár a nyeremény, a bonyolultabbakon akár több ezer dollárt is zsebre rakhat a látogató. Az 5 dollárt meghaladó nyereményeket postán fizetik ki a játékosoknak. Egy másik lehetőség a nyereményre, amikor a különböző játékok során pontokat gyűjtenek a “versenyzők”, akik a felajánlott nagy értékű nyereményekért (például egzotikus utazásért vagy számítógépért) licitálhatnak. Aki több pontot kínál, azé a nyeremény.
Egy internetes cég hiába talál ki bármilyen nagyszerű dolgot, ha azt a nagyközönség nem használja. A recept egyszerű: hatalmas marketingköltség és reklámkampány. Az Uproar sem hagyhatta ezt figyelmen kívül: “tavaly a márka, a brand bevezetésére 10 millió dollárt (2,6 milliárd forintot) költöttek.
Világviszonylatban a cégnél jelenleg kétszázan dolgoznak, ebből ötven ember a budapesti fejlesztőközpontban. További irodák találhatók még Londonban, Hamburgban, New Yorkban és San Franciscóban. Az Uproar egyelőre – mint ahogyan az lényegében minden internetes vállalatra jellemző – nem nyereséges. De ez mit sem változtat azon, hogy részvényeinek árfolyama hosszú idő óta töretlenül emelkedik.