Ugyan az Euroleasing tavaly 20 milliárd foirint értékben kötött autófinanszírozási szerződéseket, 1,4 milliárdos nyereséget ért el, s megtartotta dobogós helyezését ezen a piacon, a cégcsoport elnök-igazgatója, Farkas Balázs mégsem egy nehézkes, túlszabályozott, és a munkatársak számára idegen céget vezet. Sokkal inkább egy nagyra nőtt kisvállalatot. A társaságnál mindössze százan dolgoznak, akiket így zömmel személyesen is ismer, de közülük is 30-40 fővel, az együtt induló “kemény maggal” majdhogynem családias a viszony. A vállalatnál kilenc év után még ma is rendszeresek a közös focimeccsek, hivatalos üzleti vacsorák helyett pedig inkább “bulikat” tartanak. A hangulatot jól jelzi, hogy a legutóbbi összejövetelükön a komoly cég vezetése, piros ruhában, kánkánt táncolt.
Természetesen Farkas Balázs számára is “első a munka”, ám e tekintetben sem hasonlítható egy multinacionális cég vagy egy tipikus magyar nagyvállalat vezetőjéhez. Szokatlan módon – a hirtelen jött növekedés ellenére – lassan egy évtizede, egy parányi cégre kialakított döntési mechanizmus működik ma is a 3,5 milliárd forintos saját tőkéjű holdingban. Az elnök ezt azzal magyarázza, hogy szerencsés módon ma ugyanannak az öt embernek a birtokában van a cégcsoport, mint a kezdetekkor, és ugyanez az öt jó ismerős alkotja az igazgatótanácsot, amelyet ő fog össze.
KÜLÖNÖS START. A nagy cégektől elütő mentalitás nem meglepő, ha Farkas Balázs kalandos élet- és egyúttal cégtörténetébe betekintünk. Az előbb építőmérnökként, majd közgazdászként diplomázó Farkas pontosan a rendszerváltás idején fogott karrierje építésébe. E tevékenység azonban különös módon kezdődött, sok mindennek lehet nevezni, csak éppen tudatos pályaválasztásnak nem. Farkas Balázs atlétikai versenyzőként egy sportbarát német családnál kapott szállást 1989-ben, ahol össze is barátkozott vendéglátóival. Mint kiderült, a család egyik tagja a Bécs melletti Badenben Opel-kereskedést vezetett, ahová meghívták dolgozni újdonsült magyar ismerősüket. Ez, mint később kiderült, egy karrier kezdetének számított. “Abban az időben ebből a térségből szolgáltuk ki a magyar autóvásárlók felét, lévén itthon még – a Merkurt leszámítva – nem létezett az autókereskedés fogalma. A hazai lehetőségeket könnyű volt felismerni, hiszen a sógoroknál már néhány ezer schilling befizetéssel autótulajdonossá válhatott valaki” – meséli Farkas Balázs, majd elárulja, hogy a lízing fogalmával csak ekkor, 29 évesen ismerkedett meg.
Paschen urat, az autókereskedőt, nem volt könnyű meggyőzni arról, szálljon be egy lízingcég alapításába, szerencsére azonban a Mogürt (a járműipari termékek külkereskedelmi jogával 1989 előtt rendelkező cég) is az ausztriai kereskedéstől vásárolt autót, így velük is sikerült jó kapcsolatot kiépíteni. Olyannyira, hogy a Mogürt az alapítás után 200 millió forint értékű Euroleasing-kötvényt jegyzett le, s ekkora összeggel már el lehetett indulni a piacon.
Farkas Balázs megjegyzi, hogy számára nem elsődlegesen a piaci konkurenciaharc, vagy a cég operatív vezetése, hanem a refinanszírozás okozta mindig is a legtöbb fejfájást. Különösen így volt ez a WVM Lízing botrányát követően, amikor a bankok bizalmatlanságát kellett legyőznie. Szakmai szempontból viszont a cég előnyös helyzetben volt, hiszen a tulajdonosok kitapasztalták az autókereskedés rejtelmeit, így jó kapcsolatot alakíthattak ki a kereskedői oldallal is. Az elnök-igazgató stílszerűen maga is finanszírozott autóval jár. Ugyan egy jobb kategóriájú japán sportkocsiról van szó, az iroda pedig egy kisebb, rózsadombi épületet jelent, Farkas Balázs mégsem egy sokszobás luxusvillában lakik. Családjával egy 2 plusz 2 félszobás budai lakótelepi lakásban él, s elmondása szerint nem is vágyik családi házra, főképpen nem egy óriási birtokra.
Egyik legnagyobb “szerelme” a sport. Kedvenc időtöltése a futball és a tenisz. Igaz, mint mondja, neki a cég jellegénél fogva nem kell politikusokkal és vállalatvezetőkkel együtt teniszeznie, cége ugyanis nem nagy megrendelésekből, hanem 25 ezer ügyfeléből él. A sport szeretete olyannyira meghatározó, hogy az Euroleasing (a Fiat Autó Magyarországgal és a Hungária Biztosítóval együtt) több tucat sportolót támogat is, elsődlegesen a Sydney Klub keretében, ahol rendszeres rendezvényeket is szerveznek. Itt az Euroleasing félszáz sportolónak juttat ingyenes autóhasználatot egy-egy Fiat Seicento formájában.
VIHAROS TEMPÓ. A magántulajdonú társaság a kockázati tőkealapok figyelmét is felkeltette, hiszen az eddigi növekedés exponenciális volt, az 1991-es félmilliárd forint alatti összegről futott fel a jelenlegi 20 milliárdra a nettó finanszírozás értéke. Így nem meglepő, hogy a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület is felfigyelt Farkas Balázsra, akinek tavaly ősszel az “Év vállalkozója” díjat adományozta.
A tempót ugyanakkor lassítani szeretné Farkas, mint mondja, más fontosabb dolgok is vannak az életben, mint a munka. A cég gyorsan növekszik, de ő maga az idő előrehaladtával egyre kevésbé akarja vállalni e kihívásokat. Farkas Balázs szerint előbb-utóbb eljön az az idő, amikor át kell adni az ifjabb menedzsereknek a céget, ki kell szállni az operatív irányításból. “Új, tehetséges fiatalok kellenek, akik éhesek a sikerre” – mondja a cégvezető. Nem arról van szó, hogy megelégelte volna a munkáját, de bevallja, hogy egy évtized alatt az újító szellem, a kockázatvállalási készség igencsak lecsökkent benne. Most már “van mit veszíteni”, így ma már az üzletet nem kalandként fogják fel a vezetőtársak sem. Az elnök óvatosabb lett ugyan, de általában így is 10, esetenként 12 órát dolgozik. Sokszor előfordul, hogy reggel 8-tól este 8-ig a visszafogottan berendezett, felesége által készített családi fotókkal díszített irodában tartják a teendői, mint például a cég szervezeti megújítása, ami nemrég fejeződött be.
FARKAS BALÁZS 40 éves, Budapesten született, 1980-tól 1985-ig a Budapesti Műszaki Egyetem építőmérnöki karán tanult, s ott szerezte meg első diplomáját. (Tanulmányait 1984-ben egy évre megszakította, mert a Los Angeles-i olimpiára készült, hármasugró atlétaként.) 1986 és 1989 között elvégezte a közgazdasági egyetemet is. Közben 1987-ben csaknem egy évet töltött Irakban és Egyiptomban, Bagdadban arab nyelvet tanult. Emellett németül és angolul is beszél.
1987-től egy évig a Mélyépítő Vállalatnál mérnökösködött, majd 1989-től a Bécs melletti Badenben, egy Opel márkakereskedésben autókat adott el. 1991-ben többedmagával megalapította az Euroleasing Kft.-t, amelynek 1993-as rt.-vé alakulása óta elnök-igazgatója.
1994 őszén nősült meg, egyik munkatársnőjét vette feleségül. 1996-ban született Fanni nevű kislánya, tavaly pedig egy kisfiúval, Mátéval gyarapodott a család.