A Volvo svéd járműgyártó felajánlotta, hogy csökkenti részesedését az észak-európai piacon, ha az Európai Unió (EU) bizottsága jóváhagyja egyesülését a rivális svéd autóbusz- és teherautó-gyártóval, a Scaniával. A Financial Times értesülése szerint az EU versenyhatósága várhatóan megvétózza a Volvo és a Scania 60,7 milliárd svéd korona (csaknem 7 milliárd dollár) értékű összeolvadását, mivel az egyesült vállalat domináns pozícióba kerülne Skandinávia piacain. A Volvo azonban utolsó kísérletként bejelentette: kész 15 százalékkal csökkenteni részesedését a nehézhaszon-járművek svéd és a norvég piacán, valamint 10 százalékkal Finnországban. A vállalatnak, amely tavaly eladta személyautó-részlegét a Fordnak, 90 százalékos részesedése van Svédországban, 70 százalékos Norvégiában és 65 százalékos Finnországban.
A Volvo és a Scania egyesülési tervét tavaly augusztusban jelentették be; a brüsszeli bizottság októberben indította el a trösztellenes vizsgálatot, miután aggodalmának adott hangot, hogy a tranzakció csak tovább erősíti a Volvo máris domináns helyzetét az észak-európai busz- és kamionpiacon.
Ha az EU elutasítja a Volvo és a Scania fúzióját, akkor – a Financial Times szerint – újjáéledhet a Volkswagen érdeklődése a Scania iránt. A Fiat ugyancsak szorosan követi a fejleményeket; az olasz cég a Volvót szerette volna megvenni 1998-ban. Az Európai Bizottság versenyügyekben illetékes tagja, Mario Monti március 14-e után ismerteti a döntést. –