juthat eszünkbe Matolcsy György kijelentése kapcsán, miszerint érdemes lenne öt év alatt megvalósítani a tíz évre tervezett gyorsforgalmiút-fejlesztési programot. Az államnak a közelmúlthoz képest erőteljesebb szerepvállalását az infrastruktúra fejlesztését szolgáló programokban csak helyeselni lehet, hiszen ez tipikusan az a terület, ahol a piac önmagában nem tud hatékonyan működni. Persze az állami részvételre alkalmazni kell azt a megkötést, hogy az egyensúlyi mutatókra a mostani, kifejezetten jó makrogazdasági helyzetben is különös figyelemmel kell lenni. Csakúgy mint a lakástámogatási rendszer átalakításánál, hiszen ha a koncepció egyik pillanatról a másikra gyors eredményt hozna, azaz az eddigi éves lakásszámnak a duplája épülne meg az idén, akkor az látványos romlást idézhetne elő a folyó fizetési mérlegben.
Egyelőre persze nemigen kell tartani attól, hogy az évente megépülő lakások száma gyorsan megduplázódna. Az új támogatási formák ugyanis alapvetően a jómódú rétegek számára teremtik meg a lakásépítés, vagy az új lakás vásárlásának lehetőségét. Ráadásul a kiemelt támogatást csak a speciális élethelyzetben lévők (fiatal házasok, akiknek még nem volt közös lakásuk, illetve háromgyerekesek, vagy harmadikat vállalók) vehetik igénybe, s nyilvánvaló, hogy a kereskedelmi banki hitelbírálatok rostáján is sokan kihullanak majd. Hasonló a helyzet az autópálya-építéssel, hiszen a gazdasági miniszter gyorsítást sugalló kijelentései ellenére továbbra is csak annyi pénz van az idei költségvetésben erre a célra, mint amennyit eredetileg beterveztek.
Egyelőre összességében úgy tűnik: a Matolcsy által hangoztatott gazdaságélénkítő programok (a fent említett kettő mellett a kis- és középvállalkozások támogatása a harmadik fontos elem) rövid távon nem gyorsulnak fel olyan mértékben, hogy az veszélyeztesse az egyensúlyi mutatókat. A folyamatokat reményeink szerint továbbra is erős kontroll alatt tartják majd, dacára a mostani kedvező makrogazdasági adatoknak. A gazdasági miniszter pedig teszi a dolgát: a már nem jeges, de még csúszós úton haladó autóban időnként elkurjantja magát – Gázt és kapcsoljunk ötödik sebességbe! -, miközben nem is ő ül a kormánynál.